Bærum kommune står overfor en periode med krevende økonomi på bakgrunn av regjeringens og Stortingsflertallets marsjordre om kraftig reduksjon i skatteinntektene for Bærum de kommende årene.

- Tempoet store endringer må gjennomføres i, med en overgangsordning på kun to år etter Stortingets flertallsvedtak i juni i år, er bekymringsfullt, mest av hensyn til innbyggerne, men også hverdagen våre medarbeidere og ledere må stå i. Og ikke minst våre folkevalgte som får redusert handlingsrom for sin politikk fremover, sier kommunedirektør Geir B. Aga.

I dag presenterte kommunedirektøren forslaget til handlingsdel for budsjett og økonomiplan for 2025–2028, der de økonomiske tiltakene tydelig reflekterer behovet for omfattende omstillinger. Budsjettet reflekterer et økende kostnadspress, nedgang i skatteinntekter, og de betydelige endringene som Stortinget vedtok i skatteutjevningen mellom kommunene i Norge.

- Bærum står ved et veiskille der vi må tilpasse vår drift og investeringer til en langt mer krevende økonomisk virkelighet, sier kommunedirektør Geir B. Aga.

Innsparingstiltak i hele organisasjonen

Det legges i budsjettforslaget opp til omfattende innsparingstiltak i hele organisasjonen.

Overordnet foreslår kommunedirektøren følgende:

• Reduksjon av egenkapitalfinansiering i investeringer
  • Brems og reduksjon av nye bygg, med innføring av maksbeløp for investeringer på 1,4 milliarder kroner årlig
  • Reduksjon av kommunens eiendomsmasse gjennom salg og effektiv bruk av eksisterende bygg
  • Økt bruk av kommunens reserver for å sikre driften og omstillingen i perioden

Omfattende omstillinger og kutt

Budsjettet foreslår betydelige besparelser på tvers av alle sektorer.

Innen organisasjon og administrasjon foreslås kostnadsreduksjoner med 144 millioner i løpet av de neste fire årene.

Innen oppvekst ligger det en økning av budsjettet sammenlignet med budsjettet i 2024, med økt ramme for finansiering av en allerede gjennomført bemanning i undervisning, samt finansieringen av økt tilskuddssats til private barnehager. Samtidig skal det gjennomføres kostnadsreduserende tiltak på 25 millioner kroner i 2025, økende til 143 millioner innen 2028, blant annet gjennom sammenslåing og nedleggelse av skoler og barnehager​.

I helse og velferd legges det opp til besparelser på 54 millioner i 2025, økende til 232 millioner innen 2028, med fokus på blant annet omlegging til mer ambulerende tjenester.

Innenfor aldring og mestring anbefales det å dreie tjenestetilbudet mot mer ambulerende tjenester, og redusere antallet heldøgns omsorgsplasser, noe som vil gi en samlet innsparing på 124 millioner kroner i 2025 og 432 millioner innen 2028​.

Samfunns- og byutvkling, og bymiljø og eiendom vil også gjennomgå en omstilling, med besparelser på 193 millioner kroner i 2025 økende til 317 millioner innen 2028 blant annet gjennom redusert vedlikehold, bedre utnyttelse av eksisterende bygningsmasse, avvikle bibliotek på Høvik og Eiksmarka, og avvikle Østerås fritidssenter og flytting av Helset fritidssenter til Sandvika. I tillegg foreslår kommunedirektøren å nedjustere tilskudd til kulturorganisasjoner, frivillighet, velforeninger og kirken med ca. 22 millioner.

- Dette er smertefulle, men helt nødvendige budsjettgrep for å møte de langsiktige utfordringene vi står overfor, både innen økonomi og befolkningsutvikling, forteller Geir B. Aga.

Forslaget vil behandles politisk i de kommende ukene, med endelig vedtak av budsjett 4. desember 2024.

Les forslaget her

Her finner du kommunedirektørens forslag til Kommuneplanens handlingsdel, budsjett og økonomiplan 2025–2028.

Kommunedirektørens forslag til Handlingsdel, budsjett og økonomiplan 2025–2028  (framsikt)

Presentasjon av Kommunedirektørens forslag Handlingsdel, budsjett og økonomiplan 2025–2028 (ppt 4,5 MB)

Høringsmøter i hovedutvalgene – oktober 2024

Flere hovedutvalg arrangerer høringsmøter i forbindelse med den politiske behandlingen av budsjett- og økonomiplanen for 2025–2028. Høringsmøtet er en mulighet for innbyggere, organisasjoner og næringsliv til å gi muntlige innspill til politikerne i budsjettbehandlingen.

Ønsker du eller din organisasjon å holde et muntlig innlegg på høringsmøtet? Her er informasjon om tidspunkt og påmelding:

Hovedutvalg for frivillighet, idrett og kultur

Tirsdag 15. oktober klokken 18.00. Påmelding til utvalgssekretær Eskil Borge Saksvik (eskil.saksvik@baerum.kommune.no) senest fredag 11. oktober 2024.

Hovedutvalg for oppvekst og utdanning

Tirsdag 15. oktober klokken 16.30. Påmelding til utvalgssekretær Stig Olai Kapskarmo (stig.kapskarmo@baerum.kommune.no) senest fredag 11. oktober 2024.

Hovedutvalg for klima, miljø og utvikling

Onsdag 16. oktober klokken 18.00. Påmelding til utvalgssekretær Stig Olai Kapskarmo (stig.kapskarmo@baerum.kommune.no) senest fredag 11. oktober 2024.

Hovedutvalg for helse og velferd

Torsdag 17. oktober klokken 18.00. Påmelding til utvalgssekretær Bente Skåret (bente.skaret@baerum.kommune.no) senest mandag 14. oktober 2024.

Du vil motta en bekreftelse på din påmelding på e-post, med detaljer for møtet og informasjon om tildelt taletid. Melder du deg på innen fristen er du sikret å få taletid på høringsmøtet.  Vi tar også imot påmeldinger helt frem til dagen før, men ved for sen påmelding kan du risikere at det ikke er plass.

Ønsker du å sende inn et skriftlig innspill til budsjettet?

Uansett om du deltar på høringsmøtet eller ikke, kan du sende inn et skriftlig innspill til budsjettet. Vi anbefaler at du gjør dette så snart som mulig. På den måten får politikerne bedre tid til å sette seg inn i ditt innspill. Du trenger ikke å vente til høringsmøtet.

Skriftlige budsjettinnspill sendes til politisk.sekretariat@baerum.kommune.no.