Bærum kommune og Skatteetaten har inngått en ny avtale for å hindre at useriøse leverandører får oppdrag. Dette er et viktig skritt i kampen mot arbeidslivskriminalitet, som skal sikre at kommunen som innkjøper og byggherre kun samarbeider med seriøse aktører.

Forebygging og bekjempelse av arbeidslivskriminalitet

Avtalen mellom Bærum kommune og Skatteetaten fokuserer på dialog og kunnskapsutveksling for å forebygge og bekjempe arbeidslivskriminalitet. Skatteetaten vil gi opplæring til kommunen i hvordan opplysninger om skatte- og avgiftsforhold kan benyttes for å vurdere virksomheters seriøsitet. Disse opplysningene kan kreves både før kontraktsinngåelse og under kontraktsperioden.

- Vi ser frem til dette samarbeidet. Det vil styrke kommunens kompetanse innen internkontroll, og gir trygghet for at vi gjør det vi kan for å unngå at useriøse leverandører får avtaler med kommunen. Vi kan også etterspørre bistand eller gi tips til Skatteetaten for gjennomføring av byggeplasskontroller, sier Heidi Elise Rygg, leder for Anskaffelsesenheten i Bærum kommune.

Effektiv bekjempelse av svart økonomi

Skatteetaten ser også positivt på samarbeidet med Bærum kommune.

- Skatteetaten har en betydelig innsats rettet mot arbeidslivskriminalitet, både gjennom kontroll og forebygging. Vi fokuserer ofte på kontroller og sanksjoner som virkemiddel for å redusere skatte- og avgiftsunndragelser. Men det er like viktig å ta i bruk kraften til våre medspillere i samfunnet. I samarbeid med store innkjøpere som kommunene, kan vi bidra til at useriøse leverandører ikke får oppdrag. Derfor er slike avtaler et viktig virkemiddel i kampen mot arbeidslivskriminalitet, sier skattekrimsjef Erik Nilsen i Skatteetaten.

Fakta og bakgrunn

• Offentlige anskaffelser av varer og tjenester utgjør over 700 milliarder kroner hvert år. Det offentlige har både et stort samfunnsansvar og en stor påvirkningsmulighet for at disse pengene ikke skal havne hos useriøse aktører.
  • En rapport fra NTAES (Nasjonalt tverretatlig analyse og etterretningssenter) viser at kriminelle aktører har levert tjenester til offentlige anskaffelser.
  • Avtalen setter kommunene i stand til selv å innhente informasjon om skatte- og avgiftsforhold fortløpende for å sjekke sine leverandører.
  • Tiltaket er i tråd med regjeringens handlingsplan mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet, hvor det blant annet vises til at Skatteetatens samarbeidsavtaler skal videreføres og videreutvikles.

For mer informasjon, kontakt: