Ordførerne i Asker og Bærum, Lene Conradi og Lisbeth Hammer Krog, var i dag på Stortinget sammen med kommunedirektørene Lars Bjerke og Geir Aga, for å markere motstand mot Regjeringens forslag til omfordeling av skatteinntekter.
Hovedgrepene inkluderer fjerning av kommuners rett til utbytteskatt og halvering av deres andel av formueskatten. For Asker og Bærum vil dette bety en årlig inntektsreduksjon på henholdsvis 256 millioner og 500 millioner kroner, noe som vil føre til kutt i tjenestetilbudet og nødvendige innsparinger.
Forslaget fra Regjeringen innebærer:
Redusert tjenestetilbud
Forslaget vil føre til betydelige inntektsreduksjoner for Asker og Bærum kommuner, med henholdsvis 256 millioner og 500 millioner kroner mindre per år. Dette vil nødvendigvis resultere i kutt i viktige kommunale tjenester som helse, utdanning og sosialtjenester, noe som negativt påvirker innbyggerne.
Økt belastning på kommunene
Kommunene står allerede overfor økende kostnader grunnet høy befolkningsvekst, boligpriser, sosialhjelpsutbetalinger, renter og pensjonsutgifter. Ytterligere inntektsreduksjoner vil øke presset på kommunale budsjetter og gjøre det vanskeligere å opprettholde et adekvat tjenestetilbud.
Svekket lokaldemokrati
Forslaget svekker den lokale forankringen av skatteinntekter, noe som reduserer kommunenes insentiver til å fremme lokal næringsutvikling. Lokaldemokratiske prinsipper tilsier at kommuner som tilrettelegger for arbeidsplasser og skatteinntekter bør beholde en del av gevinsten for å kunne investere i lokalsamfunnet.
Manglende utredning og konsekvensanalyse
Endringen i skattefordeling, spesielt fjerningen av utbytteskatt til kommunene, er ikke tilstrekkelig utredet. Det er behov for grundigere konsekvensanalyser som tar hensyn til de langsiktige effektene på kommunenes økonomi og tjenestetilbud.
Urettferdig belastning på få kommuner
Forslaget omfordeler 2 milliarder kroner mellom kommunene, hvorav 1,6 milliarder belastes Oslo, Asker og Bærum. Dette medfører at en stor del av omfordelingsbyrden faller på et lite antall kommuner, som allerede bidrar betydelig til skatteutjevningen. En mer rettferdig løsning bør vurderes for å sikre at omfordelingen ikke rammer enkelte kommuner uforholdsmessig hardt.
Disse argumentene fremhever de alvorlige konsekvensene forslaget i Prop. 102 S (2023–2024) vil ha på tjenestetilbud, økonomisk belastning, lokaldemokrati og rettferdighet. Asker og Bærum ber om en grundigere vurdering og eventuelle justeringer av forslaget for å unngå negative konsekvenser for berørte kommuner og deres innbyggere.
![Lars Bjerke, Lene Conradi, Lisbeth Hammer Krog og Geir Aga](/contentassets/9efca56412e945c696b739cc82548f7e/stortinget.jpg?mode=pad&anchor=middlecenter&scale=down&factor=2)