Kommunedirektøren orienterte formannskapet 28. august om den økonomiske situasjonen.

Bærum kommune står overfor store økonomiske utfordringer og må nå ta grep for å tilpasse seg en ny virkelighet. Tre krevende økonomiske realiteter har rammet kommunen: merforbruk utover budsjettrammer, sviktende skatteinntekter og regjeringens nye, økte skatteutjevning. Til sammen utgjør dette et behov for å redusere budsjettkostnadene med rundt en milliard kroner de kommende årene.

Merforbruket har økt på grunn av dyrtiden etter pandemien, og kommunen har i flere år brukt av sine reserver. Samtidig vil endringer i inntektssystemet fra 2025, med full effekt i 2026, gi ytterligere press på økonomien.

For å møte disse utfordringene er det allerede igangsatt tiltak for å kutte kostnader i alle sektorer. Dette inkluderer innkjøpsstopp, streng budsjettdisiplin, og ansettelsesstopp. Strukturelle endringer vil på sikt bli nødvendige, med mulig nedbemanning, endringer i skole- og barnehagestruktur, og reduksjon i antall sykehjemsplasser.

Dette er tiltak som vil bli beskrevet i Kommunedirektørens forslag til budsjett og økonomiplan for perioden 2025-2029. Forslaget blir lagt fram 25. september.

Klikk her for å se selve møtet.