Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025 er dårlige nyheter for Bærum.

I forslaget til statsbudsjett 2025 skiller utviklingen til Bærum seg svært negativt ut når vi ser på endringene i inntektssystemet for kommunene: kun fire mindre kommuner (Tysnes, Frøya, Solund og Austevoll) er forventet å få lavere vekst i de frie inntektene enn Bærum.

- Dette er rystende lesing, sier ordfører Lisbeth Hammer Krog. - Vi hadde et håp om at statsbudsjettet skulle inneholde en form for kompensasjon etter at regjeringens skatteutjevning, sammen med dyrtiden, har rammet oss hardt. Slik ble det altså ikke, sier Hammer Krog.

Anslag for vekst i frie inntekter for Bærum er i statsbudsjettet estimert til 2,7 prosent i 2025. Dette må ses opp imot en forventet økning i lønnskostnader på 4,5 prosent og forventet prisvekst på 3,5 prosent. Dette betyr at Bærum reelt sett får mindre midler til å levere tjenester til våre innbyggere i 2025.

- Regjeringens budsjettforslag vil dessverre ramme tjenestene våre. Det er ikke mulig å legge om driften og spare en milliard kroner på så kort tid som det her legges opp til, uten store konsekvenser, sier ordfører Hammer Krog.

Statsbudsjettet viser at 2024 er et krevende år for kommune-Norge, med et samlet merforbruk på om lag 10 mrd. kroner. Hovedårsakene til dette er lavere skatteinngang og kostnadsvekst. Disse forholdene treffer også Bærum, og veksten i skatteinntektene for Bærum ser ut til å bli en god del lavere enn landet for øvrig (-3,0 prosent for Bærum / +3,8 prosent for landet).

- Norske kommuner er underfinansierte, og grepene som regjeringen har tatt for å omfordele, gjør bare enda flere kommuner dårligere. Dette er et bomskudd som treffer innbyggerne i Bærum nådeløst hardt, sier Hammer Krog.