BTI-modellen er en samhandlingsmodell for tjenester som møter barn, unge, foreldre og gravide. Arbeidsformen skal bidra til tidlig innsats, samordning og medvirkning.

BTI består av en grunnmodell med tilhørende handlingsveileder, verktøy/ressurser og kompetansen til de ansatte.

Grunnmodellen i BTI beskriver hvordan samhandlingen kan legges til rette på fire forskjellige nivåer, avhengig av omfanget på utfordringene som skal løses og antall aktører som skal involveres:

Nivå 0: Her avklarer vi undringen og hvorvidt det er grunnlag for bekymring / videre oppfølging.

BTI-Modellen-Skisse
  • Nivå 1: Beskriver innsatsen og tiltakene innenfor en enkelt tjeneste.
  • Nivå 2: Beskriver det tverrfaglige samarbeidet mellom to eller flere tjenester.
  • Nivå 3: Beskriver et mer omfattende tverrfaglig samarbeid mellom flere tjenester og instanser.

Barnet/ungdommen og de foresatte eller den gravide er en del av samarbeidet på alle nivåene i BTI-modellen.

Nivåene og tjenestene i grunnmodellen blir bundet sammen gjennom en samarbeidsstruktur som er basert på at en aktør, stafettholderen, har ansvar for å koordinere den tverrfaglige samhandlingen og sikre brukermedvirkning i alle deler av prosessen.  

En annen ressurs i BTI-modellen er stafettloggen. Stafettloggen er et digitalt verktøy som skal sikre trygg samhandling og kommunikasjon mellom hjemmet og tjenestene i kommunen, samt mellom de ulike instansene som samarbeider rundt barnet og familien. Stafettloggen er under pilotering i Bærum kommune, så det vil per nå ikke være mulig å opprette en digital logg.