Illustrasjon som viser hvordan et torg på Fornebu sør kan se ut Fornebu sør fra storsenteret 22. februar 2022 Fornebu sør Timelap 281221 Foto Fornebubanen Fornebu sør - karusell Fornebu s igjen Fornebu sør Fornebu s - 4 Fornebu sør fra fjorden Fornebu sør fra storsenteret- 21. februar 2022

Hva skjer?

Fornebu Sør - planprogram med byplangrep ble vedtatt av kommunestyret 19. juni 2024.

Les saken og tilknyttede dokumenter her.

Her kan du se de viktigste temakartene (pdf)

Hvor ligger Fornebu sør?

Området Fornebu sør omfatter:

  • eksisterende kjøpesenteret Fornebu S (med boligbebyggelse),
  • ubebygd felt for offentlig formål som grenser til Fornebu S (felt O8.9A i KDP3)
  • nye utviklingsområder innenfor et stort kvartal mellom Rolfsbuktveien og Snarøyveien.
Fornebu sør illustrasjonsplan
Illustrasjon: Rodeo arkitekter

Hva er Planprogram med byplangrepet for Fornebu sør?

Planprogram med byplangrep for Fornebu sør handler om å skape en helhetlig bystruktur med gode byrom, kvartaler og fordeling av høyder på området mellom kjøpesenteret Fornebu S, Rolfsbukta og Hundsund. 

Byplangrepet skal, sammen med Kommunedelplanen 3 for Fornebu (KDP3), gi føringer for utviklingen av Fornebu sør. Med Fornebu sør introduseres Byen. Dette er etter inndeling i KDP3 - Landet, Parken og Byen. Med den introduseres en ny skala og typologi på Fornebu.

Illustrasjon som viser hvordan et torg på Fornebu sør kan se ut
Illustrasjon: Esra Røise

Hva betyr det at Fornebu sør skal utvikles til et bysentrum?

De neste årene skal Fornebu sør utvikles til et bysentrum og et regionalt knutepunkt. Det skal også bli et kollektivknutepunkt med T-bane og buss, der fotgjengere og god tilgjengelighet til T-banen prioriteres. Ved Fornebubanens siste stopp blir det nye torg, parker og byrom med kafeer, uteservering, handel, arbeidsplasser og boliger.  

Byplangrepet viser en finmasket byromstruktur med 70 000 m² torg, park og byrom. Den viser også plasseringen av mer enn 300 000 m² bygninger. Fordi Fornebu sør bygges delvis oppå Fornebubanen må bygningenes konstruksjoner og laster også være koordinert med banens konstruksjoner under terreng. 

Illustrasjon som viser hvordan en bygate kan se ut på Fornebu sør
Illustrasjon: Esra Røise
Fornebu sør temakart 1 Byplangrep

Hvordan er utviklingen av Fornebu sør organisert?

Utviklingen av Fornebu sør er organisert som et offentlig/privat samarbeid mellom Bærum kommune og grunneierne (Selvaag, Obos og KLP) med faglige rådgivere fra Rodeo Arkitekter, Lund Hagem Arkitekter, Rambøll og Atsite. 

Allmeningen og Rolfsbuktveien

Det viktigste byrommet på Fornebu sør er Allmenningen, hvor flere innspill fra tidligere medvirkning er tatt inn i planprogram med byplangrep. Allmenningen går på tvers gjennom hele planområdet, med korte avstander til stasjonsoppgang og bussholdeplass. Allmenningen starter ved Fornebu S og ender ved Rolfsbuktveien, som i dag er en trafikkert vei. Felles plan for byplangrep skisserer ulike løsninger for hva slags funksjon Rolfsbuktveien kan få i fremtiden. 

Den 500 meter lange, bilfrie allmenningen blir et viktig samlingssted på Fornebu. Lengden tilsvarer Karl Johans gate fra Stortinget til Nationaltheatret, og bredden blir 34 meter. Fra allmenningen blir det nedgang til Fornebu T-banestasjon, fremtidig endestasjon på Fornebubanen.

Esra Røyse i samarbeid med Rodeo Arkitekter og Lund Hagem Arkitekter
Skissen viser muligheter for hvordan Allmeningen kan bli i framtiden. Illustrasjon: Esra Røise

Hvorfor ønsker kommunen å utarbeide planprogrammet for byplangrep?

Bærum kommune ønsker å sikre en helhetlig utvikling av området.

Fornebu er ett av kommunens prioriterte vekstområder og Fornebu sør er ett av tre fremtidige sentrumsområder på Fornebu. Kommunedelplan 3 for Fornebu stiller krav om felles plan for sentrumsområdene. Byutviklingen skal være i tråd med føringene i KDP3 og Bærum kommunes samfunnsmål.

Nullutslipp på Fornebu

En viktig brikke for å nå kommunens mål om nullutslipp på Fornebu innen 2027 er å bygge sentrumsområder som gir de tilbudene innbyggerne trenger i sin hverdag og redusert transportbehov.

Fornebu sør - en nærhetsby

Fornebu sør skal utvikles til en nærhetsby (ref.«Framtidens byer», 2013). Nærhetsbyen har opplevd nærhet til de viktigste funksjoner i din hverdag. Det er en by som tar utgangspunkt i menneskers hverdagsopplevelser og legger til rette for at det å leve klimavennlig er det enkleste valget 

Planprogram med byplangrep oppfyller krav i §40.1 i KDP3 om felles plan og utdyper KDP3. Planen gir ikke juridisk bindende bestemmelser etter Plan- og bygningsloven, men politisk vedtatte føringer. Sammen med KDP3 gir den styring av helheten og føringer for de kommende detaljreguleringsplanene.

Rammene til planprogrammet er nedfelt i Kommunedelplan 3 for Fornebu (KDP3).  Ønsker du å bli bedre kjent med den, kan du lese her.

Byplangrepet skal vise overordnete prinsipper og føringer for byutviklingen. Planprogramdelen skal definere avgrensning av de ulike kommende reguleringsplanene innenfor området, og redegjøre for medvirkning, hovedtemaer, utredningsbehov og viktige problemstillinger og hensyn som skal tas til miljø og samfunn i påfølgende reguleringsplaner 

For noen områder vil planen for Fornebu sør ha et høyere detaljeringsnivå enn det som er vanlig i en overordnet plan som følge av at byutviklingsområdet ligger direkte over Fornebubanens stasjon og driftsbase, og det er et spesielt behov for å sikre koordinering av bebyggelsen og banens konstruksjoner. 

Hva er planprosessen?

Planprogram med byplangrep skal følge vanlige trinn i en planprosess i henhold til Plan- og bygningsloven.

Planprosessens fase planprogram Fornebu sør 2.JPG

Vi er nå i fase 4. 

Hva skjer videre?

Planprogram med byplangrep for Fornebu sør skal etterfølges av detaljreguleringer for delområder. Grunneierne skal fremme egne detaljreguleringer for sine ulike delområder. 

Fornebubanen

I kvartalet mellom Rolfsbuktveien og Snarøyveien skal det etableres en stasjon og en stor driftsbase til Fornebubanen under bakken. Driftsbasen vil omfatter verksted og parkering av vognsett. På toppen av anlegget skal det etableres en bymessig bebyggelse og nye gater, byrom og parker.

Byrom og møteplasser

Fornebu sør skal ha en variasjon av offentlige byrom og møteplasser for å imøtekomme ulike behov og interesser. En tettere by stiller også høyere krav til kvalitet på offentlige rom. Med byrom menes her alle offentlig tilgjengelige byrom som gater, plasser og torg, parker og blågrønne rekreasjonsområder.

I boligområdene inndeles utearealet i felles og privat uteareal og grønne forbindelseslinjer gjennom områdene. Felles utearealer omfatter gårdsrom, felles takterrasser, arealer til lek og møte- og lokalplasser, og dette blir viktige møteplasser i boligområdene. De gunstigste som ligger arealene på bakkeplan mht. solforhold, støy, klima og trafikk, skal settes av til dette.

Til KDP3 ble det utarbeidet en overordnet prinsipplan for dette. Se utsnitt av denne for Fornebu sør nedenfor denne skal nå detaljeres.

Masterplan av området Fornebu sør

Stedsanalyse - en kartlegging

En stedsanalyse danner et kunnskapsgrunnlag for hele planarbeidet. Analysen forteller oss om behov, muligheter, føringer, begrensninger og utfordringer.

Her finner du stedsanalysen. 

Medvirkning

Det legges opp til informasjons- og medvirkningsaktiviteter i alle fasene.

Vi legger ut informasjon på denne siden både om hvordan og når vi planlegger å involvere naboer, innbyggere, interessenter, organisasjoner og næringslivet.

Har du spørsmål til planarbeidet? 

arbeidstittel Arbeidssted Navn E-postadresse 
Tjenesteleder Bærum kommune Områdeutvikling Terje Hansen terje.hansen@baerum.kommune.no
Saksbehandler Bærum kommune Områdeutvikling Nina Koren Viksjø nina.viksjo@baerum.kommune.no
Saksbehandler Bærum kommune Områdeutvikling Håvard Blekastad havard.blekastad@baerum.kommune.no

Dokumenter i saken

Her finner du alle arkiverte dokumenter, de ligger på innsyn. 

Relaterte prosjekter

Relaterte prosjekter

Kontaktpersoner