Organisasjon, styring og utvikling
Innovasjon. Økonomi og styring
Vei og trafikk, prosjektenheten, PLNK, VA-plan, regulering. Mange innom Miljøtekniske tjenester.
Kontaktperson Erik Burman
Sluttbruker er innbyggere.
Problemstilling: Hvordan kan alle avdelinger i miljøtekniske tjenester koordinere og involvere riktig folk til riktig tid slik at prosjekter blir samkjørt, og publikum opplever minst mulig graving?
Aktualitet: Problemstilling er vesentlig/aktuell fordi i dag graver vi flere ganger på et og samme sted fordi vi ikke kjenner til hverandre og hverandres planer.
Vi som prosessledere skulle lede et ekspressløp for vei og trafikk. Innovasjon fikk en invitasjon fra vei og trafikk om å bistå dem med problemstillingen over. Vi oppfordret bestiller til å invitere samarbeidspartnere til å delta i prosessen. I dette tilfelle var dette feil.
Vi begynte med å formulere visjon og deretter problemstilling. Visjonen gikk greit, problemstilling landet vi aldri. Den ble justert på hver samling og endte opp med tre forslag på siste samling uten å bli omforente om en.
Det ble utarbeidet en løsning, men bestiller mente at løsningen ikke løste problemet. Bestiller jobber per dags dato med å utvikle og teste en egen løsning på bakgrunn materialet fra ekspressløpet.
Involverte for mange samarbeidspartnere med ulike behov. Det ble tydelig etterhvert som gruppa ikke klarte å bli enige om problemstillingen. Det vi lærte oss til slutt var vi burde ha invitert kun medarbeidere fra bestillers fagmiljø og heller inviterte samarbeidspartnere senere fordi problemstillingen er så kompleks.
Det er ikke alltid vi skal være så tverrfaglige. Vi må klare å omforene oss om en foreløpig problemstilling før vi går videre med en prosess.
Første clue var at vi fikk hodepine og skjønte ikke hva vi ikke klarte å lande. Prosessen var allerede avgrenset så vi duret på. Det vi klarte å utarbeide har ikke gått tapt siden bestiller har klart å ta det videre.