Innovasjonsprisen

Vinnerne av innovasjonsprisen ønsker å takke for annerkjennelsen, og takke sine samarbeidspartnere.

Tusen tusen takk !

Det er krevende å jobbe innovativt når vi har så lang venteliste. Derfor er vi veldig stolte av at vi har vunnet denne prisen. Vi håper at dette kan være en inspirasjon til å tenke innovativt og ha fokus på systematisk samarbeid i andre sammenhenger.

Før det offentlige trår hjelpende til for innbyggerne, forsikrer vi oss om at de har gjort alt som er deres egen makt. 40% av vår ventelisteliste for vurdering av synshjelpemidler, kunne tre ut av denne køen etter besøk hos optiker, uten noe involvering fra ergoterapitjenesten. Det bidrar til at innbyggerne får riktig hjelp til riktig tid.

Vi retter en stor takk til optikerne i Bærum, og spesielt Team Geir Krogh på Sandvika storsenter og Bærum optikk og Liens optiske som har vært involvert, samt avd. syn på NAV Hjelpemiddelsentral Oslo og AtriX for positivitet og engasjement i dette arbeidet! Vi ønsker også å takke alle ergoterapeuter i Bærum kommune som gjør en enestående jobb hver eneste dag.

Vi ser at samarbeid mellom kommune, stat og private aktører er svært gunstig for alle involverte, og spesielt Bærums innbyggere. Det er viktig å definere hvem som innehar best kompetanse, de ulike rollene, og når det er riktig å oppsøke hvilken type kompetanse. Alle involverte må være informert og oppdatert på rutiner. Dette er et godt eksempel på samarbeid satt i system. For at det skal være en vedvarende effekt er nettopp systemet rundt det viktig.

Verdien av samarbeid er uvurderlig. Det er grunnpilaren i det arbeidet vi gjør hver dag.

Uten samarbeid blir hver og en av oss små i den store sammenhengen. Det er gøy å se at samarbeid får en hyllest som noe innovativt. Samarbeid har vi holdt på med i alle år, men vi ser at det kan ha vært noe kortvarig, oppstykket og litt sånn «tuejobbing» hvor man sitter på hver sin tue og forsvarer sin tue. Dette er ikke hensiktsmessig i lengden.

Det er viktig å huske på at vi setter av tid til det, det krever vedlikehold, dialog og oppfølging. Det kommer ikke av seg selv. Selv om det tar tid, er det en viktig investering for å jobbe smart og effektivt. Det må anerkjennes av ledelsen og politiker, og ikke tas for gitt at man investerer tid i dette.

Takk for annerkjennelsen!

Caroline Aarvik, Elise Guldberg Bjørkli og May Britt Blymke, ergoterapeuter, Line Henningsen, optiker Krogh optikk
Katja Krogh, Krogh optikk