Illustrasjon om Høvik planarbeid

Planleggingen av Høvik sentrum er i gang. Som en del av dette arbeides det med planprogram med byplangrep. Arbeidet skal etterfølges av reguleringsplaner.

Høring og offentlig ettersyn

Planutvalget behandlet 19. september 2024 «Høvik sentrum – planprogram med byplangrep».

Vedtak

Forslag til offentlig planprogram med byplangrep for Høvik, planID 2019022, sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn, jf. plan- og bygningsloven §§ 4-1 og 12-9 med følgende tillegg og endringer:

  1. Planområdet avgrenses slik det ble vedtatt av Kommunestyret i juni 2023, og slik det fremstår i plankartet med krav om felles plan inkludert Hellevikmyra.
  2. Arbeidet med å realisere gangbro fra Kirkehøyden til Høvikveien igangsettes- og rekkefølgekrav i reguleringsplanene for Høvik sentrum, med sikte på at finansieringen skjer i form av utbyggerbidrag. Til 2. gangsbehandling bes Kommunedirektøren fremme ulike løsningsforslag til gangbro- herunder alternativer med sykkelløsning.
  3. Det tilrettelegges for sosial bærekraft med innslag av bofellesskap/dele-løsninger innenfor hver detaljreguleringsplan med bolig som hovedformål.
  4. Som et tillegg til høringen bes Kommunedirektøren legge frem forslag til en større differensiering av høyder/utnyttelse mellom sonene A, B, C og D.
  5. Det må sikres best mulig og tilstrekkelig med tverrforbindelser over fylkesveien for å gi god mobilitet mellom øvre og nedre Høvik.
  6. Frem mot 2. gangsbehandling bes Kommunedirektøren legge frem løsninger for å skape et sammenhengende sykkelveinett med gode koblinger inn mot ekspress sykkelvei.

Planprogrammet er endret i henhold til vedtaket og legges ut med avgrensning av planområdet i samsvar med vedtaket, og med et tilleggsnotat som følger opp vedtaket.

Her kan du lese dokumentene som ligger ute på høring.

Du kan finne dokumenter i saken og protokoll fra møte 19. september her.

Du kan se opptak av møtet her.

Du kan finne digital 3D-modell av byplangrepet her.

Høringsfrist

Høringsfristen er 13. januar 2025.

Merknader sendes innen fristen på e-post til post@baerum.kommune.no eller Bærum kommune, By- og områdeutvikling, Postboks 700, 1304 Sandvika.

Merk henvendelsen med arkivsakID 19/23497 og planID 201902.

Du kan også legge inn ditt innspill i vår kartdatabaserte løsning. Den finner du her.

Hva skal utvikles?  

Del av ny E18 skal legges i tunnel og det gir muligheter for å videreutvikle Høvik til et attraktivt og bymessig senter. Høvik har kvaliteter som nærhet til sjø og kystområder, med kort avstand til både Sandvika og Oslo. Området har flotte historiske bygg i tillegg til etablerte service- og handelstilbud.

Kirken fra parkeringsplassen O h Bangsvei 15-18 Høvik 1968 Senteret fra kirken Høviksenteret tatt ved broen Høvik senter 1906 Sarbuvollveien Høvik kirke 1900
Kart som viser byplangrep Høvik
Byplangrep Høvik

Hva er rammene for prosjektet?

Høvik ligger innenfor bybåndet i Regional plan for areal og transport i Oslo og Akershus og er prioritert som en av hovedutbyggingsområdene i kommuneplanen.

Gjeldende områderegulering for “E18 - Korridoren Lysaker -Ramstadsletta med tverrforbindelsen Gjønnes-Fornebu” omfatter store del av planområdet.

19. juni 2020 vedtok Stortinget (St.prop 38s) flere planendringer for denne områdereguleringen.  For Høvik er det følgende endringer som er av betydning:   

  • Tidligere regulert ekspressbussvei som egen trasé langs E18 utgår. Planen skal likevel sikre fremkommelighet for buss gjennom området. 
  • Ny lokalvei med hovedsykkelvei og løsning for buss gjennom Høvik sentrum skal planlegges i regi av Bærum kommune.

Om du ønsker å finne oppdatert informasjon om prosjektet til Statens vegvesen sitt prosjekt E19 Lysaker-Ramstadsletta finner du det her.

Hvordan skal det utvikles?

Planprogram med byplangrep er på høring og offentlig ettersyn nå. Dette er en overordnet plan som senere skal etterfølges av detaljreguleringer.

Bærum kommune benytter planprogram med byplangrep som et styringsverktøy til komplekse områder med mange aktører og interesser.

Slike planprogram skal sikre helhetlige områdeutviklinger.
Det gjøres ved at viktige tema, som går på tvers av delområder, får en helhetlig vurdering og at nødvendige avklaringer tas tidlig i byutviklingsprosessen. Planen brukes for å fastsette og enes om hovedgrepene. Konsept for høyder og tetthet, plassering av viktige funksjoner og gater, parker og byrom, er sentralt.

Planprogram med byplangrep skal: 

  • skaper visjon og mål for utvikling
  • vurderer forskjellige tiltak som bidrar til at målene oppnås
  • velger viktige satsningsområder for gjennomføring, noe som vil bidra til forutsigbarhet og realismen i planen
  • viser overordnet disposisjon for byutvikling som omfatter prinsipper for arealbruk, struktur for offentlig rom, overvannshåndtering, by natur, arkitektur, byggehøyder/ volumoppbygning, trafikksystem med mer
  • tar høyde for at stedet kunne fungere godt i midlertidig fase inntil hele området er bygget ut
  • plangrepet bør ha rom for fleksibilitet slik at det kan tilpasses eller justeres etter nye eller endrede behov .

Hva er utfordringen i dette arbeidet?

Dette er en kompleks plan med flere aktører og interesser. Bærum kommune er ansvarlig for å utarbeide planen og utredninger, men et godt resultat avhenger av dialog og innspill fra lokalbefolkning, utbyggere, grunneiere og andre aktører med interesser i området.
Det legges opp til informasjons- og medvirkningsaktiviteter i alle fasene.

Planen skal også forankres politisk.   

Bærum kommune har hatt dialog om utforming av nytt samferdselssystem med Statens Vegvesen og Akershus fylkeskommune. Fremkommelighet for buss, håndtering av avvikssituasjoner og utforming av ny fylkesvei var de sentrale temaene.

Medvirkning

I planprosessen legges det opp for en bred medvirkning. Det skal i prosjektet avsettes tid og ressurser til involvering av de aktuelle aktører slik at de får eierskap til planen.

Medvirkning skal gjennomføres i flere faser.

Fase I - kartlegging

Hensikt er å få innspill om eksisterende kvaliteter og ønsker om fremtidig utvikling av Høvik som sted. Ved valsing av oppstart av planarbeid (juni 2022), ble det samtidig lagt ut foreløpig stedsanalyse med anbefalingskart som det var mulig å gi innspill til.

Her kan dere finne planmaterialet/dokumenter i forbindelse med oppstart av planarbeid:

Fase II - konseptutviklingsfase

I denne fasen ble det fokusert på dialog om utvikling av byplangrepet. Det er gjennomført flere møter med ulike aktører innenfor planområdet hvor det var presentert ulike løsninger for nytt samferdselssystem. Disse munnet etter hvert ut i tre hovedkonsepter, som det ble gjennomført verksted på i mars 2023.

Her finner du materialet og oppsummering i forbindelse med medvirkningsverkstedet:

Fase III - høring og offentlig ettersyn

Kommunen inviterte velforeninger, utbyggere og grunneiere til å presentere sine tanker og ideer for den fremtidige utviklingen på Høvik. Møtet startet med presentasjonen av forslaget fra kommunens administrasjon. Møte ble avholdt 29 august 2024.

Du kan se opptak av møtet her.

Det ble avholdt et åpent informasjonsmøte 2. desember.

Her kan du se presentasjonen fra møtet (pdf)

Fremdrift og planprosess

Nedenfor er antatt framdriftsplan. Dette er en kompleks plan og fremdriften kan justeres.

Fremdrift

  1. Juni 2022 Varsling av oppstart av planarbeid med byplangrep
  2. Sommer 2022 Medvirkningsperiode fase 1
  3. Høst 2022- vår 2023 Utarbeidelse av plankonsept
  4. Høst 2022-vår 2023 Medvirkningsperiode fase 2
  5. September 2024 Politisk 1. gangsbehandling av planprogrammet
  6. November-desember 2024 Høring og offentlig ettersyn
  7. 2. kvartal 2025 2.gangsbehandling
  8. 2025 Starte detaljreguleringer
Tilbakelagt steg i prosessen
Fremtidig steg i prosessen

Tidligere planprosess 

Planarbeidet på Høvik har pågått over flere år. Da områdeplan for «E18 - Korridoren Lysaker -Ramstadsletta med tverrforbindelsen Gjønnes-Fornebu” ble vedtatt, ble det lagt føringer om at regulert løsning for lokalvei, busstrasé på rampe og hovedsykkelvei gjennom Høvik skulle gjennom optimalisering for å få bedre stedstilpasning.

Mulighetsstudier

Denne fasen munnet ut i tre mulighetsstudier, disse var utarbeidet henholdsvis i regi av Bærum kommune, Statens vegvesen og som initiativ fra vellene i Høvik:

Høvik mulighetsstudiet

Høsten 2019 ble det utarbeidet en mulighetsstudie i regi av Bærum kommune. Studien var en optimalisering av tidligere mulighetsstudier. 

Her finner du mulighetsstudiet: Høvik, 19.02.20, Bærum kommune/Rodeo arkitekter 

En følge av Stortingsvedtaket (St.prop 38s) er at området får endrede vilkår, men tidligere drøftinger og mulighetsstudier kan brukes som utgangspunkt for videre planarbeid.
Innkomne innspill til rullering av kommuneplanens arealdel kan også være relevante for vurderinger.  

Stedsutvikling i Bærum

Kontaktpersoner