Hvordan kan vi gjøre Widerøeveien og Kilenkryssetvei mer bymessig? Vi ser på muligheter for å gi gående kortere og mer logiske krysningsmuligheter, få fremtidig bebyggelse til å henvende seg ut mot gaten og samtidig ivareta god flyt i trafikken.

Hvor ligger området? 

Planområdet omfatter Kilenkrysset og Widerøeveien. Det er der Vestre lenke, ny tilkoblingsvei fra E18, kommer til Fornebu.  

Widerøeveien og Kilenkrysset skisse
Widerøeveien og Kilenkrysset skisse

Hvorfor skal vi gjøre det?  

Omkring Widerøeveien og Kilenkrysset er det i dag liten bebyggelse og funksjoner i forhold i fremtidig situasjon. Veien og krysset fungerer som en barriere. De er bygget med separate løsninger for kjørende og gående/syklende. Her vil det blant annet komme mange boliger, ungdomsskole med idrettsfasiliteter, brannstasjon, søppelsuganlegg og utadrettet kulturvirksomhet.  

Widerøeveien og Kilenkrysset ble bygget før det ble bestemt en bymessig utvikling på Fornebu. Veien er bygget med separate løsninger for kjørende og gående/syklende og utforminger blir som en barriere mellom bebyggelsen.

Hva er de overordnede føringene?

Overordnede føringer for Fornebu og kommunen gjør at vi må tilrettelegge for mer bærekraftig arealbruk og endrede reisevaner. Illustrasjonene viser hvor mye kortere gangavstanden vil bli med krysning i plan. Eventuell ventetid på grønn mann vil være kortere enn gangtid i undergang. 

Ganglinjer over krysset - Asplan Viak
Ganglinjer over krysset - Asplan Viak

Bebyggelse med foe eksempel store vinduer, innganger, utadrettet virksomhet gjør det mer attraktivt og tryggere å gå ute. Politiet er opptatt av byutvikling som kan bistå til å forebygge kriminalitet. Tilrettelegging av aktivitet i gater og byrom, synlighet og færre underganger kan bistå til det. 

Illustrasjon av mulig fremtidig løsning - Asplan Viak
Illustrasjon av mulig fremtidig løsning - Asplan Viak
Illustrasjon over dagens løsning med undergang - Asplan Viak
Illustrasjon over dagens løsning med undergang - Asplan Viak

En bymessig løsning vil også kunne gi fremtidig brannstasjon en direkte utkjøring på Vestre lenke. 

Hva skal vi gjøre?  

I planarbeidet blir det sett på løsninger hvor gående og syklende blir liggende på samme nivå som gaten. Gaten kan bli senket til det nivået som eksiterende bebyggelse er på.  Da reduserer vi barrieren og gir muligheter til overgangsfelt med kortere og mer logiske forbindelser på tvers av gaten.

En slik løsning vil frigi areal til utbygging i alle kvadranter til dagens rundkjøring.   

Endret løsning vil kreve en detaljregulering. Den skal godkjennes av fylket. Fylket er fremtidig veieier av Widerøeveien og Kilenkrysset. 

Hva skjer når?  

Kommunedirektøren har fremmet en prinsippsak med å se på mulige bymessige løsninger for Kilenkrysset og Widerøeveien.

Planutvalget behandlet prinsippsaken i møte 27. februar 2025. Vedtaket ble anket til Formannskapet. Møte i Formannskapet er 26. mars.

Her finner du presentasjonen som ble holdt for Planutvalget 6. februar 2025.

Her finner du dokumentene i saken.  

Illustrasjoner av regulert løsning vs mulig fremtidig løsninger ligger på j.post 25/16616

Planen utarbeides av By- og områdeutvikling.

Kontaktpersoner