I 2023 gjennomførte kommunen en ny reisevaneundersøkelse, for første gang siden 2018. Det er en spørreundersøkelse om hvordan bæringene reiser i hverdagen.

Reisevaneundersøkelsen gir kunnskap om hvordan innbyggerne i Bærum reiser i hverdagen, blant annet om reisevaner, reiselengder og transportmiddelvalg. Tallmaterialet brukes av kommunen for å utvikle transportsystemet.

Hovedfunn

  • Vi beveger oss i retning mot 2030-målet, om at andelen personreiser med gange, sykkel og kollektiv (GSK) er 60 prosent. Andelen GSK har økt fra 42 prosent i 2018 til 46 prosent i 2023.
  • Gåandelen har økt fra 20 prosent til 23 prosent.
  • Sykkelandelen har økt fra 4 prosent til 5 prosent.
  • Kollektivandelen har økt fra 18 prosent til 19 prosent med en sammenlignbar definisjon av kollektivtrafikk. Med en ny definisjon, der vi har fjernet fly og taxi fra kollektivbegrepet, kan det se ut som om andelen står stille på 18 prosent. Kollektivandelen er åtte prosentpoeng høyere i Bærum kommune enn nasjonalt.
  • Samlet bilandel av alle reiser er i Bærum lavere enn nasjonalt, henholdsvis 52 prosent mot 61 prosent. Bilandelen i Bærum har siden 2018 blitt redusert på alle reiseavstander. På reiseavstander 1-2,9 km har bilbruket nå sunket til under halvparten av reisene: 46 prosent.
  • I snitt foretar innbyggere i Bærum kommune 2,7 reiser per dag. Dette er noe høyere enn landssnittet på 2,55 reiser. Transportbehovet i Bærum har blitt redusert fra i 2018, da snittet var på 3,1 reiser per dag.
  • Halvparten (49 prosent) av alle reiser er korte, under 5 km. Andelen korte reiser har økt noe fra i 2018, da 48 prosent.
Illustrsjon som viser andel reiser foretatt med gange, sykkel og kollektivtransport
Graf som viser transportmiddelfordeling 2018-2023

Utvikling 2018-2023

(Gjennomsnitt) 2018 2023
Antall reiser per dag 3,1 2,7
Reiselengde 14 km   13 km
Reiselengde i tid 25 minutter 29 minutter
Andel korte reiser (<5 km) 48 % 49 %
Tilgang på sykkel, elsykkel, elsparkesykkel 60 %, 5 %, - 70 %, 20 %, 7 %
Svært god tilgang på kollektivtransport 58 % 73 %
Andel husholdninger uten bil 9 % 14 %

Nøkkelrapport

Les hele rapporten her (pdf)

Les rapporten fra 2018 her (pdf)

Metodikk

Undersøkelsen er en del av den nasjonale reisevaneundersøkelsen. Et tilleggsutvalg har i 2023 blitt gjort for Bærum kommune. Sist det ble gjort var i 2018.

Totalt 2 296 bæringer, fra 13 år og eldre, har blitt spurt om alle reiser de gjennomførte dagen før intervjuet. Datainnsamlingen har foregått via brev, webundersøkelse og telefonintervju. Datainnsamlingen ble gjennomført i perioden september til desember i 2023. Respondentene er vektet på kjønn, alder, geografi og reisedag.

En reise defineres her som enhver forflytning utenfor egen bolig, skole, arbeidsplass eller fritidsbolig, uavhengig av forflytningens lengde, varighet, formål eller hvilket transportmiddel som brukes. Når man for eksempel går hjemmefra om morgenen for å levere i barnehagen, og så drar videre derfra til arbeidsplassen, regnes dette som to reiser.

Bakgrunn

Bærum kommune ønsker å øke andelen innbyggere som ønsker å ta i bruk arealeffektive transportmidler som gåing, sykling og kollektivreiser. Dette blant annet for å sikre fremkommelighet når befolkningen vokser, bidra til trygge oppvekstmiljøer for barn og unge, og lage forutsetninger for attraktive og urbane byer og tettsteder.

Noen av de for reisevaneundersøkelsen mest relevante delmålene i Bærum kommunes Klimastrategi (vedtatt av kommunestyret 23. juni 2021):

  • Transportbehovet er redusert frem mot 2030.
  • I 2030 er andelen personreiser med kollektiv, sykkel og gange 60 prosent.
  • I 2030 er sykkelandelen i områder med bymessig karakter 20 prosent.

I tillegg er Bærum forpliktet til nullvekstmålet; at veksten i persontransport tas med kollektivtransport, sykling og gange. Kommunestyret sluttet seg til fremforhandlet Byvekstavtale 2019-2029 den 27. november 2019.

Kontaktperson