Kommunestyret har vedtatt å innføre adgangskontroll på Isi gjenvinningsstasjon. I april får alle husstander en kvote på ti klipp per år, som gir rett til rabattert pris på Isi.

Adgang til å levere avfall på Isi avfallsanlegg til redusert husholdningspris gis til husstandsmedlemmer som er folkeregistrerte i Bærum kommune.

Hver husstand får en kvote på ti leveringer til rabattert pris per kalenderår. Dersom man har særskilt behov for flere klipp, for eksempel i forbindelse med flytting eller rydding av dødsbo, kan man søke om utvidet kvote via et elektronisk skjema i appen.

Det er husstandsmedlemmer over 18 år, med folkeregistrert adresse i Bærum, som kan levere avfall på vegne av husstanden.  Leveringer utover dette belastes ordinær pris, på linje med næringskunder. 

Årsaken til at det innføres adgangskontroll, er å unngå at kommunens egne innbyggerne subsidierer besøkende fra andre kommuner, eller næringskunder som oppgir feil kundekategori når de kommer til Isi. Den nye løsningen blir således mer rettferdig.

Slik fungerer det

Før besøket til Isi må alle laste ned appen «Min gjenvinning» til telefonen sin. Der må man registrere seg via ID-porten.

I appen vil du får opp en QR-kode, som scannes ved innkjøringen til Isi. Deretter velger du varetype på automaten før du kan kjøre inn. På vei ut må du scanne QR-koden på nytt, før du betaler.

Har du ikke smarttelefon?

Dersom du ikke har mulighet til å laste ned appen på telefonen, kan du få tilsendt et fysisk klippekort. Det vil komme et eget skjema for dette her på nettsiden.
Fysisk klippekort er gratis, men man må beregnet noen dagers behandlingstid, samt postgang. Dersom man trenger flere kort, vil det tilkomme et administrasjonsgebyr for dette.

Kvoteregler

  • Hver husstand får 10 klipp per kalenderår. Kvoten nullstilles ved årsskiftet.
  • Når kvoten er brukt opp må man betale fullpris (næringspris).
  • Hageavfall, farlig avfall og EE-avfall er fortsatt gratis, men belastes klipp.
  • Man kan søke om økt kvote.

Ofte stilte spørsmål