Hjemmesykepleie er et tilbud til deg som trenger hjelp i hverdagen på grunn av sykdom eller funksjonshemming.

Kommunen er opptatt av at du skal være mest mulig selvhjulpen, mestre dagliglivet og klare deg selv lengst mulig i eget hjem. 

Hva kan hjemmesykepleien bistå med?

  • Oppfølging av medisinering og medisinske prosedyrer
  • Personlig hygiene, påkledning og toalettbesøk
  • Oppfølging av måltider, ernæring og væskeinntak
  • Sårbehandling for personer som trenger hyppig sårstell og som ikke kan komme seg til egen lege
  • Veiledning, opplæring og opptrening, slik at du kan mestre oppgaver på egenhånd

Krav til søker

  • Du må ha et hjelpebehov som skyldes sykdom eller nedsatt funksjonsnivå.

 Hvordan søke hjemmesykepleie?

 Fyll ut egensøknad der du beskriver dine hjelpebehov.

  • Søknad sendes pr. post

Søknadsskjema for helse og omsorgstjenester (pdf)

Hva skjer videre?

  • Saksbehandler ved Tildelingskontoret tar kontakt med deg. Dere avtaler et møte på tildelingskontoret eller i hjemmet.
  • Tjenesten innvilges etter en individuell vurdering av nåværende helsetilstand og kartlegging av funksjonsevne. Tjenesten kan avsluttes, reduseres eller økes etter behov.
  • Utfører tar direkte kontakt med deg for oppstart av tjenesten.

Hva koster det?

Hjemmesykepleie er gratis.

Har du allerede hjemmesykepleie?

Personer som allerede mottar hjemmesykepleie, tar direkte kontakt med tjenesten ved spørsmål og beskjeder.  Se oversikten lenger ned på siden. 

Tilbakemelding på kvalitet.

Dersom du ønsker å gi tilbakemelding på den tjenesten du mottar, skal du henvende deg direkte til tjenestestedet. 

Skjema - Tilbakemelding på kvalitet

Brukervalg

Du kan velge tjenester fra privat leverandør eller fra kommunens hjemmehjelp. Det er også mulig å bytte leverandør.

Kommunens hjemmetjenester og private leverandører

Du kan velge mellom disse to private leverandørene i tillegg til Bærum kommune:

Bytte leverandør av hjemmetjenester

Du kan bytte leverandør når du måtte ønske med 14 dagers oppsigelsestid. Se skjema over.

Skjema for valg/bytte av leverandør (doc)

Hva skjer hvis jeg ikke tar et valg?

Dersom du ikke gjør et aktivt valg, vil du automatisk få tjenestene fra kommunen.

Egenandel

Det er samme egenandeler på praktiske tjenester som tidligere, uavhengig av hvem du velger som din leverandør. Det er ingen egenandel på hjemmesykepleie. Det er egenandel for rengjøring og handling.

Kontaktinformasjon til hjemmesykepleiedistriktene:

Kontaktinformasjon
distrikt Bekkestua ledelse TELEFON
Tjenesteleder: Karianne Lippert 67 50 62 66 
Besøksadresse: Gamle Ringeriksvei 21C, 1356 Bekkestua  
Bruker/servicetelefoner: hverdager til kl. 15.00. bruk vakttelefon efter kl. 15.00 og lørdag/søndag 67 50 62 10
Nattelefon: (22.00-07.30) 482 74 645
Avdeling Blommenholm: Avdelingsleder Ruth Marie Sacro 67 50 62 67
Vakttelefon:   915 11 463
Avdeling Lysaker: Avdelingsleder Mehnaz Palani 67 50 62 65
Vakttelefon:   917 30 613
Avdeling Stabekk: Avdelingsleder Sara Bjersne 67 50 62 78
Vakttelefon:   901 23 120 

Adresseregister Bekkstua.pdf

Kontaktinformasjon
distrikt Rykkinn ledelse TELEFON
Tjenesteleder: Anne Berit Johansen  406 02 138  mandag-fredag 08.00-15.30
Besøksadresse: Brynsveien 88, 1346 Gjettum  
Bruker/servicetelefoner: til 15:00 hverdager fra kl. 15:00-22:00 & lørdag/søndag:Tast 1 for avdeling Kolsås/Skui, Tast 2 for avdeling Berger/Lommedalen 

Pause kl 12.00 - 12.30
67 50 63 00
Nattelefon: (22.00-07.30) 482 74 645
Avdeling Berger/Lommedalen: Avdelingsleder Vigdis Jacobsen 482 67 647 mandag-fredag 10.00 - 14.00
Vakttelefon Avdeling Berger/Lommedalen   913 87 296
er åpen mellom
kl. 15.00 - 22.30
Avdeling Skui/Kolsås: Avdelingssykepleier Sarah Herrfurth-Erichsen 900 53 348 mandag-fredag 10.00 - 14.00
Vakttelefon Skui/Kolsås   913 87 297

Adresseliste Rykkinn.pdf

Kontaktinformasjon
distrikt Sandvika ledelse TELEFON
Tjenesteleder: Kari Friedmann   67 50 45 18
Besøksadresse: Claude Monets allé 21, 1338 Sandvika  
Bruker/
servicetelefoner:
hverdager kl 08-12 og 13-15 67 50 44 80
  Fra kl. 15.00 og lørdag/søndag: vakttelefon til de ulike avdelingene  
Vakttelefon:    482 74 645
Avdeling Sandvika: Avdelingssykepleier Vilde Bryhn Øvrebø 67 50 45 12
Vakttelefon:    480 04 763
Avdeling Tanum: Avdelingssykepleier Tonje Lund 67 50 45 23
Vakttelefon:   480 07 877
Vakttelefon:  (natt kl. 22.00 - 07.30) 482 74 645

 

Adresseregister Sandvika.pdf

Kontaktinformasjon
distrikt ØSTERÅS ledelse TELEFON
Tjenesteleder: Mariann Iversen 67 50 89 62
Besøksadresse: Eiksveien 110, 1361 Østerås  
Bruker/
servicetelefonen:
Mandag t.o.m. Fredag kl 08.00 - 15.00  67 50 89 50
  Kveld og helg
kl. 15.00 - 22.00 og Tast 1 avdeling Eiksmarka, Tast 2 avdeling Hosle, Tast 3 avdeling Øvrevoll
 
Natt: (kl. 22.00-07.30) 482 74 645
Avdeling Eiksmarka Avdelingsleder Oda Halvorsen Vikran 457 33 098
Hverdager kl 08.00 - 15.30
Avdeling Hosle Avdelingsleder Sindre Tidemann Rise  479 03 001
Hverdager kl 08.00 - 15.30
Avdeling Øvrevoll Avdelingsleder Alexandra Kjensteberg 954 86 994
Hverdager kl 08.00 - 15.30

Adresseregister Østerås.pdf

Kontaktinformasjon:
Felles ressurser ledelse TELEFON
Tjenesteleder: Emilie E. Vestgren  

 

Kontaktinformasjon:
Nattjenesten ledelse TELEFON
Nattjenesten


Nattjenesten yter helsetjenester til innbyggere i kommunen med vedtak om tjenester på natt.  
Vakttelefon: (natt kl. 22.00 - 07.30) 482 74 645
Avdelingsleder: Marthe Røyne-Helgesen 452 89 221

 

Kontaktinformasjon:
Hukommelsesteamet ledelse TELEFON
Avdelingsleder Cathinka Marie Berg  974 24 465

 

Kontaktinformasjon:
Kreftsykepleiere ledelse TELEFON
Avdelingsleder Cathinka Marie Berg  974 24 465

Kontaktinformasjon til kreftsykepleiedistriktene

Kontaktinformasjon
distrikt og avdeling kreftsykepleier TELEFON
Distrikt Bekkestua    
Avdeling Stabekk og Blommenholm Charlotte Harlem

477 82 830 (mandag, tirsdag, onsdag, torsdag og fredag)
Avdeling Lysaker og Bekkestua bolig med service Siw Berg

906 22 523 (tirsdag, torsdag)
Bekkestua omsorgsbolig    
Kontaktinformasjon
distrikt og avdeling kreftsykepleier TELEFON
Distrikt Rykkinn    
Skui, Kolsås, Blommenholm Jose Herrera 995 18 032
Berger, Belset, Bærums Verk, Lommedalen Yvonne Brandal 414 83 924 
Belset omsorgsbolig & Lommedalen omsorgsbolig    
Kontaktinformasjon
distrikt og avdeling kreftsykepleier TELEFON
Distrikt Sandvika Cecilie Haslum 482 79 706 (mandag,tirsdag, onsdag, torsdag)
Tanum og Sandvika    
Atriumgården omsorgsbolig    
Kontaktinformasjon
distrikt og avdeling kreftsykepleier TELEFON
Distrikt Østerås Maria Laxdal Prytz 452 81 487
Capralhaugen omsorgsbolig    

Nyttig informasjon

 

Kontakt Tildelingskontoret

Alle som bor og midlertidig oppholder seg i Bærum kommune skal få nødvendig helsehjelp og pleie og omsorg.

Telefontid

Tlf: 67 50 40 50

Mandag–fredag kl. 9.00–11.00 og kl. 12.00–14.00

Vakttelefonens åpningstider Julen 2024: kl. 09.00 - 11.00
23. desember, 24. desember, 27. desember. 30. desember og 31. desember

Egenandelsgruppen (Tildelingskontoret)

Telefontid: tirsdag, onsdag og torsdag kl. 12.00-14.00.

CAN Altea

Telefontid: tirsdag, onsdag og torsdag kl 1200 – 1400.

Besøksadresse: 

Kommunegården i Sandvika
Arnold Haukelands plass 10
1338 Sandvika

Postadresse:

Bærum kommune
Postboks 700
1304 Sandvika