Hjemmesykepleie er et tilbud til deg som trenger hjelp i hverdagen på grunn av sykdom eller funksjonshemming.

Kommunen er opptatt av at du skal være mest mulig selvhjulpen, mestre dagliglivet og klare deg selv lengst mulig i eget hjem. 

Hva kan hjemmesykepleien bistå med?

  • Oppfølging av medisinering og medisinske prosedyrer
  • Personlig hygiene, påkledning og toalettbesøk
  • Oppfølging av måltider, ernæring og væskeinntak
  • Sårbehandling for personer som trenger hyppig sårstell og som ikke kan komme seg til egen lege
  • Veiledning, opplæring og opptrening, slik at du kan mestre oppgaver på egenhånd

Krav til søker

  • Du må ha et hjelpebehov som skyldes sykdom eller nedsatt funksjonsnivå.

 Hvordan søke hjemmesykepleie?

 Fyll ut egensøknad der du beskriver dine hjelpebehov.

  • Søknad sendes pr. post

Hva skjer videre?

  • Saksbehandler ved Tildelingskontoret tar kontakt med deg. Dere avtaler et møte på tildelingskontoret eller i hjemmet.
  • Tjenesten innvilges etter en individuell vurdering av nåværende helsetilstand og kartlegging av funksjonsevne. Tjenesten kan avsluttes, reduseres eller økes etter behov.
  • Utfører tar direkte kontakt med deg for oppstart av tjenesten.

Hva koster det?

Hjemmesykepleie er gratis.

Har du allerede hjemmesykepleie?

Personer som allerede mottar hjemmesykepleie, tar direkte kontakt med tjenesten ved spørsmål og beskjeder.  Se oversikten lenger ned på siden. 

Tilbakemelding på kvalitet.

Dersom du ønsker å gi tilbakemelding på den tjenesten du mottar, skal du henvende deg direkte til tjenestestedet. 

Skjema - Tilbakemelding på kvalitet

Brukervalg

Du kan velge tjenester fra privat leverandør eller fra kommunen. Det er også mulig å bytte leverandør.

Kommunens hjemmetjenester og private leverandører

Du kan velge mellom en privat leverandør eller kommunen:

 

Bytte leverandør av hjemmetjenester

Du kan bytte leverandør når du måtte ønske med 14 dagers oppsigelsestid. Se skjema over.

Skjema for valg/bytte av leverandør (pdf)

Hva skjer hvis jeg ikke tar et valg?

Dersom du ikke gjør et aktivt valg, vil du automatisk få tjenestene fra kommunen.

Egenandel

Det er samme egenandeler på praktiske tjenester som tidligere, uavhengig av hvem du velger som din leverandør. Det er ingen egenandel på hjemmesykepleie. Det er egenandel for rengjøring og handling.

Kontakt oss digitalt via Helsenorge.no 

Du som allerede mottar tjenester fra hjemmesykepleien i Bærum kommune kan kommunisere med oss digitalt via Helsenorge. Det er også mulig å gi andre fullmakt til å bruke tilbudet på vegne av deg. Du bestemmer selv hvilke personer du ønsker å gi fullmakt. 

Tjenesten innebærer at du kan: 

  • sende og motta meldinger til hjemmetjenesten. Du kan forvente svar første virkedag etter at du har sendt meldingen. 
  • se avtaler om hjemmebesøk.
  • få varsler om utført hjemmebesøk på tekstmelding eller e-post .

Klikk her for mer informasjon om digital kontakt via Helsenorge.no og snarvei til innlogging og fullmakt. 

(Innlogging med BankID eller lignende). 

Kontaktinformasjon til hjemmesykepleiedistriktene:

Kontaktinformasjon
distrikt Bekkestua ledelse TELEFON
Tjenesteleder: Karianne Lippert 67 50 62 66 
Besøksadresse: Gamle Ringeriksvei 21C, 1356 Bekkestua  
Bruker/servicetelefoner: hverdager til kl. 15.00. bruk vakttelefon efter kl. 15.00 og lørdag/søndag 67 50 62 10
Nattelefon: (22.00-07.30) 482 74 645
Avdeling Blommenholm: Avdelingsleder Ruth Marie Sacro 67 50 62 67
Vakttelefon:   915 11 463
Avdeling Lysaker: Avdelingsleder Mehnaz Palani 67 50 62 65
Vakttelefon:   917 30 613
Avdeling Stabekk: Avdelingsleder Sara Bjersne 67 50 62 78
Vakttelefon:   901 23 120 

Adresseregister Bekkstua.pdf

Kontaktinformasjon
distrikt Rykkinn ledelse TELEFON
Tjenesteleder: Anne Berit Johansen  406 02 138  mandag-fredag 08.00-15.30
Besøksadresse: Brynsveien 88, 1346 Gjettum  
Bruker/servicetelefoner: til 15:00 hverdager fra kl. 15:00-22:00 & lørdag/søndag:Tast 1 for avdeling Kolsås/Skui, Tast 2 for avdeling Berger/Lommedalen 

Pause kl 12.00 - 12.30
67 50 63 00
Nattelefon: (22.00-07.30) 482 74 645
Avdeling Berger/Lommedalen: Avdelingsleder Vigdis Jacobsen 482 67 647 mandag-fredag 10.00 - 14.00
Vakttelefon Avdeling Berger/Lommedalen   913 87 296
er åpen mellom
kl. 15.00 - 22.30
Avdeling Skui/Kolsås: Avdelingsleder Sarah Herrfurth-Erichsen 900 53 348 mandag-fredag 10.00 - 14.00
Vakttelefon Skui/Kolsås   913 87 297

Adresseliste Rykkinn.pdf

Kontaktinformasjon
distrikt Sandvika ledelse TELefon
Tjenesteleder: Kari Friedmann   67 50 45 18
Besøksadresse: Claude Monets allé 21, 1338 Sandvika  
Bruker/
servicetelefoner:
Hverdager kl 08-12 og 13-15 67 50 44 80
Avdeling Sandvika: Avdelingssykepleier Vilde Bryhn Øvrebø 67 50 45 12
Vakttelefon Sandvika: Hver dag fra 15-22 48 00 47 63
Avdeling Tanum: Avdelingssykepleier Tonje Lund 67 50 45 23
Vakttelefon: Hver dag fra 15-22 48 00 78 77
Vakttelefon:  (natt kl. 22.00 - 07.30) 48 27 46 45

 

Adresseregister Sandvika.pdf

Kontaktinformasjon
distrikt ØSTERÅS ledelse TELEFON
Tjenesteleder: Mariann Iversen 67 50 89 62
Besøksadresse: Eiksveien 110, 1361 Østerås  
Bruker/
servicetelefonen:
Mandag t.o.m. Fredag kl 08.00 - 15.00  67 50 89 50
  Kveld og helg
kl. 15.00 - 22.00 og Tast 1 avdeling Eiksmarka, Tast 2 avdeling Hosle, Tast 3 avdeling Øvrevoll
 
Natt: (kl. 22.00-07.30) 482 74 645
Avdeling Eiksmarka Avdelingsleder Oda Halvorsen Vikran 457 33 098
Hverdager kl 08.00 - 15.30
Avdeling Hosle Avdelingsleder Sindre Tidemann Rise  479 03 001
Hverdager kl 08.00 - 15.30
Avdeling Øvrevoll Avdelingsleder Alexandra Kjensteberg 954 86 994
Hverdager kl 08.00 - 15.30

Adresseregister Østerås.pdf

Kontaktinformasjon: Felles ressurser
Felles ressurser ledelse Telefon
Tjenesteleder: Emilie E. Vestgren  

 

Kontaktinformasjon: Nattjenesten
Nattjenesten ledelse Telefon
Nattjenesten


Nattjenesten yter helsetjenester til innbyggere i kommunen med vedtak om tjenester på natt.  
Vakttelefon: (natt kl. 22.00 - 07.30) 482 74 645
Avdelingsleder: Marthe Røyne-Helgesen 452 89 221

 

Kontaktinformasjon: Hukommelsesteamet
Hukommelsesteamet ledelse Telefon
Avdelingsleder Cathinka Marie Berg  974 24 465
Hukommelsessykepleier
Distrikt Bekkestua
Lilian Raakjær 902 45 519 (tirsdag, onsdag og torsdag)
Hukommelsessykepleier
Distrikt Bekkestua
Pauline Chimutanda 905 61 044
Hukommelsessykepleier Distrikt Sandvika Line Løvik 477 87 871
Hukommelsessykepleier
Distrikt Østerås
Henninge Torp 990 86 322 (mandag, tirsdag, onsdag og torsdag)

 

Kontaktinformasjon: Kreftsykepleiere
Kreftsykepleiere Ledelse Telefon
Avdelingsleder Cathinka Marie Berg  974 24 465
Distrikt og avdelinger Rykkinn kreftsykepleiere Telefon
Avdeling Skui/Kolsås Jose Herrera 995 18 032
Avdeling Berger/Lommedalen Yvonne Brandal 414 83 924
Belset omsorgsbolig    905 61 044
Distrikt og avdelinger Bekkestua kreftsykepleiere Telefon
Avdeling Stabekk og Blommenholm Charlotte Harlem 477 82 830
Avdeling Lysaker og Bekkestua bolig med service Siw Berg 906 22 523 (tirsdag, torsdag)
Bekkestua omsorgsbolig    
Distrikt og avdelinger Sandvika kreftsykepleiere Telefon
Sandvika Cecilie Haslum 482 79 706 (mandag,tirsdag, onsdag, torsdag)
Tanum og Sandvika    
Atriumgården omsorgsbolig    
Distrikt og avdelinger Østerås kreftsykepleiere Telefon
Distrikt Østerås Maria Laxdal Prytz 452 81 487
Capralhaugen omsorgsbolig    
     

 

Nyttig informasjon

 

Kontakt Tildelingskontoret

Alle som bor og midlertidig oppholder seg i Bærum kommune skal få nødvendig helsehjelp og pleie og omsorg.

Telefontid

Tlf: 67 50 40 50

Mandag–fredag kl. 9.00–11.00 og kl. 12.00–14.00

Egenandelsgruppen (Tildelingskontoret)

Telefontid: tirsdag, onsdag og torsdag kl. 12.00-14.00.

CAN Altea

Telefontid: tirsdag, onsdag og torsdag kl 1200 – 1400.

Besøksadresse: 

Kommunegården i Sandvika
Arnold Haukelands plass 10
1338 Sandvika

Postadresse:

Bærum kommune
Postboks 700
1304 Sandvika