Stabekk bo- og behandlingssenter

Velkommen til Stabekk helsehus og hospice

Stabekk helsehus og hospice er en institusjon med til sammen 80 korttidsplasser fordelt på fire avdelinger.

Korttidsopphold er et tidsbegrenset tilbud for hjemmeboende personer, som har svekket helse og/eller nedsatt funksjonsevne etter en sykdom eller skade. Utfordringene må være så komplekse at behovet for medisinsk oppfølging, helsehjelp, fysioterapi og ergoterapitjenester ikke kan dekkes av tjenestetilbud i eget hjem.

Alle rom på helsehuset har eget bad og toalett. De fleste rommene har også TV. Hver avdeling har felles stue med TV.

Stabekk Helsehus og Hospice inngangsparti

Avdelinger

Kontaktinformasjon
Administrasjon   TELEFON
Tjenesteleder Tanja Løw Riddersholm konstituert tjenesteleder (ut oktober 2024)

rolf.sorlie@baerum.kommune.no (fra november 2024)
 
Driftsleder Trine Bjorøy trine.bjoroy@baerum.kommune.no 67 50 97 40/
995 89 604
Avdelingsleder Stabekk drift Kristine Antonisen (kontaktinformasjon Stabekk 1. etg) Konstituert   

 

Administrer trygghetsplasser, rullerende avlastningsopphold/ korttidsopphold.

Kontaktinformasjon
avdeling ledelse/Beskrivelse TELEFON
1. etg Telefon dagtid (mandag til fredag): 67 50 97 60
  Telefon (kveld og helg): 67 50 97 55
  Beredskapstelefon (brukes når vanlig telefon er i ustand):  94 02 97 28
Avdelingsleder Kristine Antonisen
kristine.antonisen@baerum.kommune.no

Telefon (dagtid mandag til fredag):



67 50 97 62

 

Administrer korttidsopphold.

Kontaktinformasjon
avdelinger ledelse/Beskrivelse TELEFON
  Telefon (dagtid mandag til fredag): 67 50 97 60
  Telefon (etter kl. 15:30 og helg): 67 50 97 56
  Beredskapstelefon (brukes når vanlig telefon er i ustand): 94 02 47 29
Avdelingsleder Tina Helen Reklev
tina.reklev@baerum.kommune.no

Telefon (dagtid mandag til fredag):



67 50 97 63

 

Administrer korttidsopphold. I 1. et. har vi ordinære korttidsplasser og i 2. et. hospice/lindrende plasser. Hospice/lindrende plasser i 2. et. er et tilbud, spesielt tilrettelagt for alvorlig syke pasienter, i hovedsak kreftpasienter. Hver pasient har sin egen leilighet med soverom for pårørende og eget bad.

Kontaktinformasjon
avdeling ledelse/Beskrivelse TELEFON
1 etasje   67 50 97 73
2 etasje   67 50 97 81
  Beredskapstelefon for Avdeling hospice 1. et. og 2. et. (brukes når vanlig telefon er i ustand): 94 02 47 46
     
Avdelingsleder Liv Anne Tangen Berg
Telefon (dagtid mandag til fredag):
67 50 97 94

 

 

For Stabekk helsehus og hospice trygghetsavdeling les mer her

Hagen - Stabekk Helsehus og Hospice Hagen Stabekk Helsehus og Hospice gangvei

Hva kan du forvente av oss?

Vi jobber tverrfaglig og målrettet for at du skal oppnå det som er viktig for deg. Vår innsats er rettet mot dine helseutfordringer og funksjonsevne, og kan gis i form av opptrening, rehabilitering, kartlegging av helsetilstand og funksjonsevne (dine ressurser), trygghet, medisinsk vurdering og behandling, pleie og omsorg, veiledning, informasjon om helse- og omsorgstjenester, bistand til å søke om aktuelle tjenester, nettverksmøte/pårørendemøte.

Hjelp oss å bli bedre!

Bærum kommune ønsker tilbakemelding på hvordan du opplever kvaliteten på oppholdet.

Skjema ”Hjelp oss å bli bedre” kan fylles ut og leveres til avdelingsleder eller ansatte.

Mal Tilbakemelding på kvalitet (baerum.kommune.no)

Tilbud

Måltider

Middag kommer fra Bærum Storkjøkken og serveres på avdelingene. Frokost, lunsj og aftensmat tilberedes og serveres på avdelingen. 

  • Frokost: kl. 09.00
  • Lunsj: kl. 12.30
  • Middag: kl. 16.00
  • Aftens: kl. 19.00
  • Senkvelds: 20.00/21.00

Mellommåltid etter behov og ønsker.

Lege, fysioterapeut, ergoterapeut

Institusjonen har lege til stede alle ukedager. Til sammen har vi 3,5 legeårsverk tilknyttet Stabekk helsehus og hospice.  Vi har også fysioterapeuter og ergoterapeut.

Frisør og fotpleier

Det er frisør og fotpleier på institusjonen som pasientene kan benytte seg av. Time bestilles direkte hos frisør/fotpleier, personalet kan være behjelpelig med dette. Frisør og fotpleier er selvstendig næringsdrivende, og betaling skjer via faktura som sendes regningsmottaker.

Frisør er til stede mandager og fotpleier på onsdager. De holder til i 2. etg på Stabekk helsehus.

Nyttige lenker

Priser og egenandeler for helse- og omsorgstjenester

Spørsmål og svar om korttidsopphold

Du har svekket helse og/eller nedsatt funksjonsevne etter en sykdom eller skade. Din tilstand og behov for medisinsk oppfølging, helsehjelp, fysioterapi og/eller ergoterapitjenester kan per nå ikke dekkes av tjenestetilbud i eget hjem.

Bærum kommune ved Tildelingskontoret etter tilbakemelding fra sykehuset, fastlegen, deg og/eller din nærmeste pårørende. Du vil kunne lese vedtak i digipost eller når du kommer hjem. Men vi skal informere deg om det i innkomstsamtalen og under oppholdet.
Målet for korttidsoppholdet er at du så raskt som mulig skal kunne gjenvinne funksjon eller trene deg opp, slik at du kan komme hjem til egen bolig. Vurderes du til ikke lenger å være i behov av døgntjenester, avsluttes oppholdet. Er du i behov av videre opptrening eller bistand, vil kommunen sammen med deg vurdere videre oppfølging i hjemmet ditt.

Bærum kommune foretar kontinuerlig faglig vurdering av din helsetilstand og funksjonsevne, og vurderer om din helsesituasjon krever at du er på korttidsopphold eller om du kan ivaretas hjemme med bistand fra kommunen. Formål med korttidsopphold kan være kartlegging av helsetilstand og funksjonsevne, rehabilitering og opptrening, med mål om å kunne komme raskt tilbake til eget hjem. Det er individuell vurdering på hvor når du er utskrivningsklar.

Kommunen har plikt til å tilby forsvarlige helse- og omsorgstjenester til alle innbyggere. Vi er pålagt bl.a. til å ta imot utskrivningsklare pasienter fra sykehusene, og å ivareta innbyggere som ikke kan bo hjemme lenger. Dette betyr at vi må sørge for at korttidsopphold innvilges og tildeles når behovet for det oppstår, og det er faglig vurdert som nødvendig. Kommunen har begrenset antall korttidsplasser, og må derfor sørge for at alle innbyggere tilbys rett tjeneste til rett tid.

Vi er innforstått med det at du og/eller din familie kan være utrygge ift. til hjemreise. Du skal være på korttidsopphold så lenge vi vurderer at dette er eneste tilbudet som kan sikre deg nødvendige og forsvarlige helse- og omsorgstjenester. Vi vil gjerne ha dialog med deg og nærmeste pårørende om hva som er viktig for deg og dere. Eventuelle videre tjenester vil bli planlagt sammen med deg før hjemreise. Nærmeste pårørende vil bli involvert i samtalen dersom du ønsker det.

Vi anbefaler ikke at du selger bolig før svar på søknad foreligger. Boligproblem/boligmangel isolert er ikke grunnlag til at du får korttidsopphold. Velger du og/eller dine pårørende likevel å selge bolig, og vi vurderer utskrivning som forsvarlig, har du selv ansvar til å skaffe en annen bolig dagen du er utskrivningsklar.

Korttidsopphold innvilges når din tilstand eller behov ikke kan dekkes av tjenestetilbud i eget hjem. Kommunen vurderer fortløpende din tilstand og dine behov, og vil avslutte oppholdet så snart det vurderes som faglig forsvarlig å motta tjenester i hjemmet, eller du er ferdig behandlet og klarer deg selv uten tjenester.

  • Omsorg, medisinsk vurdering og målrettet behandling
  • Kartlegging av helsetilstand, funksjonsevne og dine ressurser, målrettet rehabilitering og opptrening
  • Vår innsats skal bidra til at du mester hverdagen, og oppnår det som er viktig for deg
  • Planlegging av hjemreise, veiledning og informasjon om tjenester, bistand til å søke om aktuelle tjenester, nettverksmøte/pårørendemøte

Åpningstider

Stabekk helsehus er døgnåpent.

Telefon

Sentralbord 67 50 97 60/Beredskapsnummer står under hver etasje/avdeling. Det skal kun brukes når fasttelefon og vakttelefon ikke er i funksjon.

E-post

tanja.low@baerum.kommune.no

Besøksadresse

Peter Loranges vei 1
1369 STABEKK

Reise til Stabekk helsehus

    Reise fra Stabekk helsehus