Kvalitetsstandard for sykehjemmene i Bærum beskriver hva du kan forvente, og hvordan det jobbes for å sikre tjenester av god kvalitet
Våre tre pilarer for kvalitet er:
Livskvalitet og fellesskap;
Beboerne på våre sykehjem skal oppleve trygghet
og verdighet, og meningsfulle stunder i samsvar med
individuelle behov. Sykehjemmene er en viktig arena i det aldersvennlige samfunn som samlingspunkt for pårørende og
nærmiljø.
Dette oppnår vi ved å:
- Kjenne beboerens livshistorie, ønsker og behov og
jobbe systematisk med personsentret omsorg som
metode - Tilrettelegge for små og store kulturelle opplevelser
og meningsfulle øyeblikk - Jobbe systematisk med involvering og medvirkning
- Åpne for at samfunnet kan være en del av det
sosiale miljøet i hverdagen på sykehjemmene
Behandling, omsorg og en verdig livsavslutning;
Beboerne skal oppleve omsorgsfull pleie og behandling. Beboerne og pårørende skal få tilpasset oppfølging og informasjon opp mot ønsker og behov. Vi skal gi beboerne en verdig avslutning på livet.
Dette oppnår vi ved å:
- Tilby forhåndssamtaler til alle beboere ved
innkomst og under oppholdet - Felles strategi og planverktøy for lindrende
behandling på sykehjemmene - Tilby samtale med de etterlatte for å skape en god avslutning
Kvalitet og kompetanse;
Våre sykehjem skal levere tjenester som er virkningsfulle, trygge og sikre. Vi jobber strategisk, utnytter ressurser på en god måte, og sikrer at tjenesten er kvalitativ god, tilgjengelig og likeverdig.
Tjenestene skal involvere beboere og pårørende og
sikre medvirkning.
Dette oppnår vi ved å:
- Jobbe systematisk med kvalitetsarbeid i samsvar
med vår kvalitetsstandard - Strategisk arbeid etter felles kompetansemål og
rett bruk av kompetanse - Benytte forenklet hendelsesanalyse etter alvorlige
hendelser for å sikre åpenhet og forbedring
Les mer om kvalitetsstandarden her
Mat på institusjon
Kjøkkentjenesten produserer og leverer middag og lunsj til alle (Institusjoner) sykehjem i Bærum kommune. Maten er smakfull og næringsrik, og laget etter tradisjonelle oppskrifter. Menyene følger Helsedirektoratets anbefalinger for eldre og ivaretar energi- og næringstett kost. I tillegg til standardmeny tilbys flere alternative koster (alternativer eller menyer) som sikrer at den enkeltes behov bli ivaretatt.
Les mer om kjøkkentjenesten her
Velvære
De fleste sykehjem har tilbud om frisør og fotpleiebehandling som kan benyttes mot egen betaling. Personalet er behjelpelig til med å bestille time.
Privat tøy
Privat tøy, Vi tilbyr vask av private tøy som tåler minimum 40 grader i industrivaskemaskin. Det er ditt eller dine pårørendes ansvar å merke ditt private tøy. Våre sykehjem kan ikke ta ansvar for bortkommet tøy eller tøy som ikke tåler maskinvask.
Møblering
Seng, nattbord og garderobeskap er standardutstyr på rommene. I tillegg kan noen rom ha et lite bord og en tilhørende hvilestol. Noen sykehjem har også skjerm som fungerer som TV montert på veggen. Du er velkommen til å ha med noen egne møbler og gjerne bilder som kan henges på angitte plasser på veggen. Plass,- og hygienehensyn begrenser hvor mye man kan ha inne på rommet og møblering bør derfor skje i samarbeid med avdelingen. Etter avsluttet opphold er det pårørende som har ansvaret for å tømme rommet for personlige eiendeler innen 48 timer
Private eiendeler og verdigjenstander
Sykehjemmene tar ikke ansvar for dine personlige eiendeler eller erstatter dem. Vi anbefaler at du har egen forsikring på verdigjenstander og private eiendeler som briller, tannprotese og høreapparat.
Velferdsteknologi
Frihets-og velferdsteknologi: Våre sykehjem har flere velferdsteknologiske løsninger som bidrar til økt trygghet, aktivitet og mestring. Individuelt tilpasset velferdsteknologi styrker evnen til å klare seg selv, og gir samtidig trygghet om at det gis nødvendig helsehjelp uten å forstyrre unødig.
Hva dekker egenbetaling i sykehjem?
- Måltider
- Medisiner
- Medisinsk forbruksmateriell
- Hjelpemidler (gjelder ikke syn- og hørselshjelpemiddel).
- Tilsyn og behandling gitt av sykehjemslege / legevaktslege samt sykepleierfaglig oppfølging
- Transport til og fra undersøkelser og behandling rekvirert av sykehjemslege
- Nødvendig tannbehandling hos den offentlig tannhelsetjeneste
- Hygieneartikler innenfor sykehjemmets sortiment
Pårørende og vårt samarbeid
Vi ønsker alle pårørende og besøkende velkommen når det passer. Selv om våre sykehjem ikke har faste besøkstider er det fint om det tas hensyn til døgnrytme, måltider og andre beboeraktiviteter. Du og dine pårørende er velkommen til å benytte fellesarealer og uteområder sammen.
Du velger selv hvem som skal være din nærmeste pårørende. Det er denne sykehjemmet kontakter for å formidle informasjon eller dersom noe skulle oppstå.
Det oppnevnes en primærkontakt for deg som koordinerer og sørger for at dine behov blir ivaretatt, og som har ansvar for kontinuiteten i samarbeidet med deg og din pårørende.
Tilbakemelding på opplevd kvalitet
Vi ønsker dine tilbakemeldinger ris og ros for å videreutvikle våre tjenester og for å opprettholde god praksis. Klage på tjenesteutførelse rettes til ditt tjenestested. Benytt gjerne skjema «tilbakemelding om opplevd kvalitet», eller ta kontakt med din avdelingsleder eller tjenesteleder.
Tilbakemelding på opplevd kvalitet
Hvordan kan jeg klage
Du har rett til å klage på vedtaket fra oss. Informasjon om dette finner du i svaret du får fra Tildelingskontoret.
Fører ikke klagen fram, kan du klage til Statsforvalter i Oslo og Viken og få saken din behandlet der. Se lenke nedenfor
Hvordan klage på helse- og omsorgstjenester - se Statsforvalter i Oslo og Viken
Relevant lovverk
- Helse- og omsorgstjenesteloven
- Pasient- og brukerrettighetsloven
- Helsepersonelloven
- Forskrift om egenandel