Like sikkert som at julemusikken invaderer radiokanalene, stormer juleluktene inn i hverdagen vår. Julen er en eneste stor lukte- og smaksopplevelse. Uansett hvor begeistret du er for pepperkaker, gløgg eller brente mandler: Luktene forfølger deg.

Mange av oss elsker julekaker. Da bør vi gjøre det vi kan for å fylle boksene! Første og viktigste forutsetning for julen er at du gjennomfører en forventningsavklaring. Husker du hvordan det gikk sist jul…? Jekk kanskje ned forventningene noen hakk.

Her kommer en enkel baking på 1-2-3.

1. Lage deigen selv: Gjør det hele helt fra bunnen

Stolt av å si at du har laget kakene helt fra bunnen? Da leter du frem mormors gamle kokebok, kladdeboken fra heimkunnskapen eller gjør et søk på google.
Finn fram mel og smør og alt det andre. La gjerne barna gjøre det meste av jobben. Husk da at du gir fra deg et kjøkken. Et kjøkken som av ulike, men sammenfallende, årsaker kan se «noe bakepåvirket» ut.

Legg gjerne ut et bilde eller to på sosiale medier av kaker og den mindre brente delen av resultatet.

Jul og pepperkaker

2. La deigen komme til deg: Kjøp ferdigdeig!

Som under punkt 1: Du liker å samle dine til litt julekos. Baking er kos. Midt i all kosen (eller diskusjonen) må du huske å sette på timeren. Så kakene kommer ut i en spiselig versjon. Det er like kjedelig å brenne brett med julekaker av ferdigdeig som av hjemmelaget deig.

3. Kjøp kakene!

Du vil ikke tro hvor mange gode ferdigbakte julekaker som finnes i nærbutikken, hos bakeren og på kafeen! Står hjembakte kaker høyt i kurs hos svigermor, kan du snike disse julekakene over i en elsket kakeboks.

Også husk: Jul er bare jul. Jul er mer enn kaker. Men det ville vi ikke skrive om denne gangen!

God julebakst!

PS: Så skal du på julehandel eller ut å spise? Husk å bruke lokale butikker og spisesteder! Gjør du det, er du med på noe større enn du tror. Lokalt næringsliv skaper gode samfunn og gode steder å være. Kos deg i Bærum!