Vinneren av Bærum kommunes kunstpris 2024 er Tonje Paus, fra Bærum, og verket Sykkelhjelm.
Tonje Svenson Paus er keramiker fra Blommenholm. Hun har bachelor i Medium- og materialbasert kunst, med fordypning keramikk fra Kunsthøgskolen i Oslo.
I år hadde juryen en vanskelig jobb, fra juryens begrunnelse:
«Juryen så denne hverdagslige og praktiske gjenstanden, som jo har i oppgave å ta vare på hodet ditt og verne deg mot skader, men som her er laget i porselen, til å reflektere over hvor skjøre vi er.
Hjelmen er i utgangspunktet laget for å tåle sterke støt og plutselige fall, men her er den vakker, skjør og tankevekkende.
Samtidig er det også noe humoristisk i det å skape et hverdagslig objekt i porselen, et materiale som ellers brukes i vårt aller fineste servise, for eksempel.
Kunstneren overrasket oss og fikk oss til å reflektere. Takk!»
Bærum kommunes kunstpris har blitt delt ut hvert år siden 1999. Bærum kommune deler ut Kunstprisen som er en æresbevisning i form av et diplom og 30 000 kr. Vinneren får også tilbud om utstillingsplass i Bærum Kunsthall i 2025.
Juryen besto av varaordfører og leder av hovedutvalg for frivillighet, idrett og kultur, Haakon Kvenna Veum, kultursjef Berit Inger Øen, formidlingsleder på Henie Onstad, Camilla Sune, og kunstrådgiver i Bærum Ellen Marie Fodstad.
Bærum kommunes kunstpris deles ut i forbindelse med Bærumsutstillingen, som er en juryert utstilling for kunstnere tilknyttet Bærum.
- Bærum kommune skal være en kommune der skapende kunstnere ønsker å bo og arbeide. Et aktivt kunstmiljø bidrar til å gjøre Bærumsamfunnet attraktivt og inkluderende med nye uttrykk og møter mellom generasjoner og spennende samarbeid. Fornebu gjennomgår en spennende transformasjon og vi er stolte av det levende kunstmiljøet rundt Flytårnet og kunsthallen, sier kunstrådgiver Ellen Marie Fodstad.
- I årets utgave av Bærumsutstillingen ser vi at naturen har vært en inspirasjonskilde på ulike måter. I noen arbeider fremstår den melankolsk, med savn, i andre verk fremstår naturen som en fossil fra fortiden. Det magiske og rituelle vises også i flere av arbeidene, og jeg er imponert over variasjon i teknikk og kunstnerisk utførelse, sier Fodstad.