Gebyrregulativ år 2025 for byggesaker, plansaker, delesaker, oppmålingstjenester og seksjoneringssaker.
Forskrift om gebyrer mv. etter plan- og bygningsloven, eierseksjonsloven, matrikkellova og forskrift til offentleglova, Bærum kommune, Akershus Hjemmel: Fastsatt av Bærum kommunestyre 4. desember 2025 med hjemmel i lov 27. juni 2008 nr. 71 om planlegging og byggesaksbehandling (plan- og bygningsloven) § 33-1, lov 16. juni 2017 nr. 65 om eierseksjoner (eierseksjonsloven) § 15, lov 17. juni 2005 nr. 101 om eigedomsregistrering (matrikkellova) § 32 første ledd og forskrift til offentleglova (forskrift FOR-2008-10-17-1119).
-
§ 1-1. Formål og virkeområde
Forskriften gir bestemmelser om betaling av gebyr mv. for kommunens saksbehandling etter lover og forskrifter for følgende tjenester
- forskriftens kapittel 2: Private planforslag etter plan- og bygningsloven, herunder private forslag til områderegulering for konsesjonspliktige vindkraftanlegg etter energiloven, samt endring av reguleringsplan
- forskriftens kapittel 3: Bygge-, dele- og dispensasjonssaker etter plan- og bygningsloven
- forskriftens kapittel 4: Seksjoneringssaker etter eierseksjonsloven
- forskriftens kapittel 5: Oppmålingsforretning og saksbehandling etter matrikkellova
- forskriftens kapittel 6: Kart- og eiendomsinformasjon etter forskrift til offentleglova.
Gebyr- og betalingssatser beregnes i tråd med bestemmelser i respektive særlover/-forskrifter, samt selvkostbestemmelsene i kommuneloven § 15-1 og selvkostforskriften forskrift FOR-2019-12-11-1731).
§ 1-2. Betalingsbestemmelser
§ 1-2-1. Betalingsplikt og gebyrsatser mv.
Alle som får utført tjenester etter denne forskriften skal betale gebyr mv. etter bestemmelsene som fremgår her. Gebyr- og betalingssatser fremgår av kommunestyrets budsjettvedtak.
Tinglysingsgebyr faktureres i saker der kommunen forskutterer dette. Dokumentavgift til Kartverket innkreves før tinglysning.
§ 1-2-2. Faktureringstidspunkt, beregningstidspunkt og fakturamottaker
For private planforslag etter plan- og bygningsloven gjelder følgende
- gebyr for arbeid med oppstart av planarbeidet faktureres som hovedregel etter avholdt oppstartsmøte
- dersom saken avsluttes før oppstartsmøtet, kan kommunen fakturere for planinitiativ når saken avsluttes
- gebyr for andre møter enn oppstartsmøte faktureres løpende, så lenge annet ikke er avtalt
- gebyr for planprogram faktureres når planprogrammet er fastsatt etter plan- og bygningsloven § 12-9
- øvrige gebyrer faktureres samtidig med kommunens beslutning om at forslaget skal fremmes, sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn
- gebyr beregnes etter satser som gjelder på tidspunkt for henholdsvis innsendt planinitiativ,oppstartsmøte, andre møter og når komplett innsendt planforslag er mottatt av kommunen
- gebyrkravet rettes til den som har underskrevet planforslaget som forslagstiller, hvis ikke annet avtales i oppstartmøtet.
For bygge- og delesak og eierseksjonering gjelder følgende
- gebyr faktureres når kommunen har ferdigbehandlet eller avsluttet saken
- gebyr beregnes etter de satser som gjelder på tidspunktet komplett søknad mottas av kommunen
- gebyrkravet rettes til den som har underskrevet søknaden som tiltakshaver eller søker, hvis ikke annet er avtalt
- det skal betales et særskilt gebyr per utstedt matrikkelbrev og utdrag av matrikkel, jf. matrikkelforskriften § 9, jf. § 16 fjerde ledd.
For oppmåling etter matrikkellova gjelder følgende
- gebyr faktureres når kommunen har ferdigbehandlet eller avsluttet saken
- gebyr beregnes etter de satser som gjelder på tidspunktet saken blir fremmet for kommunen
- kommunen kan kreve gebyr innbetalt forskuddsvis, jf. matrikkelforskriften § 16 femte ledd
- gebyrkravet rettes til den som har underskrevet rekvisisjonen, hvis ikke annet er avtalt
- det skal betales et særskilt gebyr per utstedt matrikkelbrev og utdrag av matrikkel, jf. matrikkelforskriften § 9, jf. § 16 fjerde ledd.
For kart- og eiendomsinformasjon gjelder følgende
- kart- og eiendomsinformasjon leveres via formidlingstjenester som administreres av forhandlere som har avtale med kommunen
- betaling beregnes og faktureres inkl. merverdiavgift etter de betalingssatser som gjelder ved bestillingstidspunktet, for bruk av det tekniske kartverket i plan- og byggesaker, omsetting av eiendommer, prosjektering med mer
- timepris for spesielt avtalte arbeid av kartprodukter
- betalingskravet rettes til bestiller av kart- og/eller eiendomsinformasjonen, hvis ikke annet er avtalt.
§ 1-2-3. Betalingstidspunkt
Gebyrer, betalingssatser, utgiftsdekninger mv. som er ilagt etter denne forskriften forfaller til betaling etter påkrav i tråd med faktura. Ved manglende betaling påløper purregebyr og renter, jf. forsinkelsesrenteloven. Dersom faktura ikke blir betalt etter purring, blir kravet sendt til innfordring, jf. inkassoforskriften.
Faktura forfaller til betaling selv om vedtaket i saken er påklaget.§ 1-3. Reduksjon av gebyrer etter kapittel 2 til 5
Dersom gebyret klart overstiger selvkost i en enkelt sak, skal kommunen på eget initiativ redusere gebyret.
§ 1-4. Klageadgang
Det er ikke klageadgang på gebyrer og betalingssatser som følger direkte av denne forskriften, jf. forvaltningsloven.
§ 1-5. Definisjoner og forklaringer
I denne forskriften brukes følgende forkortelser og definisjoner
- pbl: plan- og bygningsloven
- SAK: forskrift om byggesak (byggesaksforskriften)
- TEK: forskrift om tekniske krav til byggverk (byggteknisk forskrift)
- grunngebyr: gebyr som er uavhengig av tiltakets kompleksitet og størrelse og som skal dekke de generelle oppgavene i saksbehandlingsprosessen
- saksbehandlingsgebyr: gebyr som dekker oppgaver i saksbehandlingsprosessen som er avhengig av
kompleksitet og størrelse - registreringsgebyr: gebyr som dekker kommunens kostnader knyttet til registrering i matrikkelen
- planinitiativ: dokument forslagstiller må sende til kommunen før oppstartsmøte og som i nødvendig grad omtaler premissene for det videre planarbeidet, jf. forskrift om behandling av private forslag til detaljregulering etter plan- og bygningsloven
- oppstartsmøte: lovpålagt møte mellom forslagstiller og kommune hvor man behandler alle temaer som er nødvendig for å klargjøre forutsetningene for det videre planarbeidet og utformingen av det endelige planforslaget
- dialogmøte: møte mellom kommunen og forslagsstiller i dialogfasen etter oppstartsmøtet for å konkretisere og avklare spesifikke plantema, videre planprosess, utredningsbehov og
dokumentasjonskrav før innsendelse av planforslag - konsekvensutredning: særskilt vurdering og beskrivelse av planens virkninger for miljø og samfunn jf. forskrift om konsekvensutredninger
- forhåndskonferanse: møte for avklaring av rammer og innhold i tiltaket jf. plan- og bygningsloven § 21-1 før byggesøknad sendes inn til kommunen
- søknadspliktige tiltak: tiltak man må søke om etter plan- og bygningsloven § 20-1, § 20-2, § 20-3 og § 20-4
- tilsyn: virkemiddel for å kontrollere at byggetiltak gjennomføres i samsvar med bestemmelser gitt i eller med hjemmel i plan- og bygningsloven og som bidrar til bedre gjennomføring av byggeprosesser, avdekker ulovligheter og virker forebyggende
- arealformål: arealformålene fremgår av plan- og bygningsloven § 12-5 og kart- og planforskriften, vedlegg I, A
- bebygd areal (BYA): summen av bebygd areal for alle bygninger, bygningsdeler og bygningskonstruksjoner over bakken, åpent overbygd areal og nødvendig areal for biloppstillingsplasser på tomten, slik det fremgår av målereglene i byggteknisk forskrift kapittel 5
- boenhet: bruksenhet som har alle hovedfunksjoner for bolig, slik som stue, kjøkken, soveplass, bad og toalett, og har egen inngang og er fysisk atskilt fra øvrige enheter, jf. byggesaksforskriften § 2-2
- bruksareal (BRA): bruksareal slik det fremgår av målereglene i byggteknisk forskrift kapittel 5
- bruksenhet: bygning eller del av bygning (lokale), f.eks. boenhet, garasje, anneks/uthus, kontorenhet, verksted og lager
- bygningstype: standardisert kategorisering av den enkelte bygning etter NS-3457-3 Bygningstyper hvor bygningstyper fra 111 til 199 tilhører bygningshovedgruppe bolig og bygningstyper fra 211 til 890 er alt annet enn bolig
- tilleggsdel: tillegg til hoveddel, for eksempel bod, garasje, parkeringsplass eller uteareal
- matrikkelenhet: grunneiendom, anleggseiendom, eierseksjon, jordsameie eller festegrunn
- matrikkel: nasjonalt eiendomsregister hvor hver eiendom har et unikt nummer bestående av kommunenummer, gårdsnummer (gnr), bruksnummer (bnr), festenummer (fnr) og seksjonsnummer (snr), tidligere kalt GAB-registeret (Grunneiendoms-, adresse- og bygningsregisteret).
-
Kapitlet omhandler gebyrer for saksbehandling av private planforslag etter plan- og bygningsloven, herunder private forslag til områderegulering for konsesjonspliktige vindkraftanlegg etter energiloven, samt endring av reguleringsplan.
Samlet gebyr består av gebyrer for arbeid med oppstart av planarbeidet og for behandling av innsendt planforslag. Dersom planforslaget har mangelfulle plandokumenter, påløper tilleggsgebyr.
§ 2-1. Gebyr for arbeid med oppstart av planarbeidet
§ 2-1-1. Gebyr for planinitiativ
Gebyret for gjennomgang av planinitiativ inkluderer ett initiativ. Det påløper nytt gebyr for planinitiativ som ved første innsendelse inneholder feil eller mangler og som må sendes inn på nytt.
Tabell gebyr for planinitiativ Planinitiativ Beregningsenhet Gebyr Gjennomgang av planinitiativ Per planinitiativ kr 18 620 Planinitiativ som sendes inn flere ganger Per påfølgende planinitiativ kr 4 660 § 2-1-2. Gebyr for oppstartsmøte
Tabell gebyr for oppstartsmøte Oppstartsmøte Beregningsenhet Gebyr Oppstartsmøte Per oppstartsmøte kr 18 620 § 2-1-3. Gebyr for behandling av planprogram
Tabell gebyr for behandling av planprogram Planprogram, jf. pbl § 4-1, § 4-2 andre ledd Beregningsenhet Gebyr Behandling av planprogram Per planprogram kr 46 550 § 2-1-4. Tilleggsgebyr for politisk prøving av planinitiativ
Tilleggsgebyr for politisk prøving av planinitiativ Politisk prøving av planinitiativ Beregningsenhet Gebyr Dersom kommunen eller forslagstiller ønsker/kreverspørsmål om vesentlige uenigheter om det videre planarbeidet forelagt kommunestyret etter pbl § 12-
8 første leddPer sak kr 27 930 Hvis forslagstiller krever at beslutningen om stans av planinitiativ skal legges frem for kommunestyret for behandling etter pbl § 12-8 andre ledd Per planinitiativ kr 18 620 § 2-2. Gebyr for behandling av privat planforslag
Alle innsendte planforslag utløser grunngebyr. Tilleggsgebyrer utløses dersom planforslaget møter kravene for de enkelte tilleggsgebyrene. Det skal betales fullt gebyr også når planforslaget vedtas ikke fremmet.
§ 2-2-1. Grunngebyr for planforslag
Tabell for Grunngebyr for planforslag Grunngebyr Beregningsenhet Gebyr Grunngebyr for planforslag Per planinitiativ kr 93 100 § 2-2-2. Tilleggsgebyr for dialogmøter underveis i planprosessen
Tabell for Tilleggsgebyr for dialogmøter underveis i planprosessen Dialogmøter Beregningsenhet Gebyr Dialogmøte med forslagsstiller/plankonsulent initiert av forslagsstiller/plankonsulent Per møte kr 9 310 § 2-2-3. Tilleggsgebyr for planer med konsekvensutredning
Tabell for Tilleggsgebyr for planer med konsekvensutredning Konsekvensutredning, jf. pbl § 4-1, § 4-2 andre ledd og kap. 14 Beregningsenhet Gebyr Tilleggsgebyr for plan med konsekvensutredning Per planforslag kr 46 550 § 2-2-4. Tilleggsgebyr for planens bebyggelse
Tabell for Tilleggsgebyr for planer med konsekvensutredning Bebyggelsens areal Beregningsenhet Gebyr Planforslag der bebyggelsens areal er mellom 2.000 m2 og 5.000 m2 BRA Per planforslag kr 279 300 Planforslag der bebyggelsens areal er mellom 5.001 m2 og 10.000 m2 BRA Per planforslag kr 372 400 Planforslag der bebyggelsens areal er mellom 10.001 m2 og 30.000 m2 BRA Per planforslag kr 418 950 Planforslag der bebyggelsens areal er over 30.000 m2 BRA Per planforslag kr 465 500 § 2-2-5. Tilleggsgebyr for planens grunnareal
Tabell Tilleggsgebyr for planens grunnareal Planens grunnareal Beregningsenhet Gebyr Planforslag der planens grunnareal er over 5.000 m2 Per planforslag kr 186 200 § 2-3. Gebyr for utfylling, endring og oppheving av plan
Tabell for Gebyr for utfylling, endring og oppheving av plan Utfylling endring og oppheving av plan Beregningsenhet Gebyr Endringer som behandles som ny plan i samsvar med pbl § 12-14 første ledd Per planinitiativ Fullt gebyr
etter § 2-1 og
§ 2-2. Gebyr
etter § 2-2-4
og § 2-2-5 for
eventuell
økning av
arealEndringer i reguleringsplan, oppheving av eller utfyllinger innenfor hovedtrekkene i reguleringsplanen, jf. pbl § 12-14 andre ledd – som
krever politisk behandlingPer endring eller
utfyllingkr 46 550 Endringer i reguleringsplan, oppheving av eller utfyllinger innenfor hovedtrekkene i reguleringsplanen, jf. pbl § 12-14 andre ledd – som krever administrativ behandling Per endring eller utfylling kr 37 240 Tilleggsgebyr for dialogmøter i sak om endring mv. av reguleringsplan, jf. pbl § 12-14 andre ledd Per møte Gebyr etter §
2-2-2.§ 2-4. Gebyr ved avslutning av planarbeidet
Ved trekk av planinitiativ/-forslag eller manglende oppfølging fra forslagsstiller skal det betales en andel av samlet gebyr avhengig av hvor langt kommunen har kommet i saksbehandlingen.
Tabell for Gebyr ved avslutning av planarbeidet Avslutning av planprosess Beregningsenhet Gebyr Hvis saken trekkes før oppstartsvarsel eller planmyndigheten beslutter at initiativet skal stoppes Per planinitiativ Gebyr etter §
2-1-1.Etter oppstartsmøtet, men før innsendelse av forslag eller før fastsettelse av planprogram Per planoppstart Gebyr etter §
2-1.Avslutning av planarbeidet etter at planforslaget er mottatt av kommunen Per planforslag 50 % av gebyrer etter § 2-2. Avslutning av arbeid med planendring etter § 2-3. før saken er sendt på høring Per søknad 50 % av gebyrer etter § 2-3. § 2-5. Gebyr for nytt oppstartsmøte ved manglende oppfølging fra forslagstiller
Tabell for Gebyr for nytt oppstartsmøte ved manglende oppfølging fra forslagstiller Gebyr for oppstartsmøte ved manglende oppfølging Beregningsenhet Gebyr Der planoppstart ikke er kunngjort etter at ny kommuneplan er vedtatt Per nytt oppstartsmøte § 2-1-2. Der komplett planforslag ikke er mottatt innen tolv måneder etter første oppstartsmøte Per nytt oppstartsmøte § 2-1-2. § 2-6. Gebyr for annet fakturerbart arbeid
Gebyrpliktig arbeid etter plan- og bygningsloven som ikke faller inn under andre bestemmelser i dette kapitlet, faktureres etter medgått tid.
Tabell for Gebyr for annet fakturerbart arbeid Timepris Beregningsenhet Gebyr Gebyr for medgått tid i plansaker Per time kr 1 330 § 2-7. Gebyrfritak
§ 2-7-1. Arealformål som ikke inngår i beregning av gebyrer
Arealformålene grønnstruktur (plan- og bygningsloven § 12-5 nr. 3), LNF (plan- og bygningsloven § 12-5 nr. 5) og natur-/friluftsområde i sjø og vassdrag (plan- og bygningsloven § 12-5 nr. 6) inngår ikke i utregningen av gebyr.
§ 2-7-2. Offentlige planforslag
Kommunen beregner ikke gebyr for å behandle planforslag fra offentlige forslagsstillere når planen skal ivareta offentlige interesser eller funksjoner og tiltaket skal finansieres med bevillinger fra stat eller fylkeskommune, eller med lån som har statlig eller fylkeskommunal garanti.
§ 2-7-3. Unntak gebyrfritak – Ulovlig statsstøtte
Offentlige forslagsstillere, jf. § 2-7-2, som fremmer planforslag knyttet til eiendomsutvikling av rene eiendoms- og grunneierinteresser (kommersielle interesser), er likestilt med private forslagstillere og skal betale gebyr.
§ 2-7-4. Unntak gebyrfritak – Offentlige forslagstillere med kommersielle interesser
Der deler av planen fra offentlige forslagsstillere, jf. § 2-7-2, er knyttet til eiendomsutvikling mv. (kommersielle interesser), skal det betales gebyr for denne delen utregnet etter reglene i § 2-2-4 og § 2-2-5.
-
Kapitlet omhandler gebyrer for saksbehandling av bygge-, dele- og dispensasjonssaker etter plan- og bygningsloven.
For alle søknadspliktige tiltak skal det betales gebyr. Samlet gebyr består av grunngebyr, saksbehandlingsgebyr, registreringsgebyr, samt eventuelle tilleggsgebyr. Gebyrets størrelse er det samme for
tillatelser som for avslag.Gebyrene gjelder for både ett-trinns søknader og rammesøknader. For begge søknadstyper er ferdigattest inkludert i gebyret, så lenge det ikke er mer enn fem år siden første tillatelse i byggesaken ble gitt.
Andelen av gebyret som dekker kommunens tilsynsvirksomhet vil normalt være mellom femten og tjuefem prosent.
§ 3-1. Grunngebyr
Kommunen fakturerer grunngebyr i alle saker, med mindre noe annet fremgår av denne forskriften. Grunngebyret skal dekke de generelle oppgavene i saksbehandlingsprosessen som er uavhengig av sakens art, kompleksitet, størrelse m.m. Dette er for eksempel mottak av søknad, innregistrering, journalføring, fordeling av sak, fakturering og arkivering.
Grunngebyr Beregningsenhet GEBYR Søknader innsendt via søknadsportal Per søknad kr 1 670 Søknader innsendt på annet vis Per søknad kr 3 340 § 3-2. Registreringsgebyr
For søknads- og meldepliktige tiltak etter plan- og bygningsloven betales et gebyr som dekker kommunens kostnader knyttet til registrering av tiltaket i matrikkelen.
Registreringsgebyr Beregningsenhet GEBYR Søknadspliktige tiltak Per bruksenhet kr 1 670 Meldepliktige tiltak som ikke er søknadspliktige, jf. pbl § 20-5 Per tiltak kr 1 670 § 3-3. Tilleggsgebyr ved mangelfull søknad
Ved mottak av søknad der innsendt dokumentasjon er mangelfull eller feilaktig, beregnes et tilleggsgebyr.
Brev om mangler Beregningsenhet gebyr Tilleggsgebyr for ufullstendig søknad Per brev kr 3 340 § 3-4. Forhåndskonferanse og andre møter
Forhåndskonferanse og andre møter Beregningsenhet GEBYR Forhåndskonferanse Per møte kr 15 030 Skriftlig forhåndskonferanse Per konferanse kr 8 350 Andre møter Etter medgått tid kr 1 670 § 3-5. Søknadspliktige tiltak som krever ansvarlig foretak – pbl § 20-3
§ 3-5-1. Bolig, fritidsbolig og andre bygg, jf. § 20-1 a og b
For bygninger som er kombinasjonsbygg (både boligformål og annet enn boligformål), påløper det gebyr for hvert formål som om bygningen eller tiltaket bare har ett formål, det vil si uavhengig av hvilken enhet eller hvilket formål som utgjør den største delen av samlet areal.
Plassering av midlertidige bygninger, konstruksjoner og anlegg etter plan- og bygningsloven § 20-1 j og som skal stå mer enn to år betaler ordinært gebyr.
For hovedombygging etter plan- og bygningsloven § 20-1 n betales gebyr etter § 3-5-1-1. eller § 3-5-1-5.
§ 3-5-1-1. Oppføring av boligbygg
Tiltak etter pbl § 20-1 a – Oppføring av boligbygg (bygningstype 111-163) Beregningsenhet GEBYR Ingen, én eller to boenheter Per bygning kr 48 430 Tre til fire boenheter Per bygning kr 50 100 Fem til ti boenheter Per bygning kr 66 800 Elleve til tjue boenheter Per bygning kr 91 850 Over tjue boenheter Per bygning kr 133 600 Felles garasjeanlegg eller andre anlegg som betjener flere bygninger Per tilhørende bygning kr 16 700 § 3-5-1-2. Tilbygg, påbygg eller underbygg til boligbygg.
Tiltak etter pbl § 20-1 a – Tilbygg, påbygg eller underbygg til boligbygg (bygningstype 111-163) Beregningsenhet gebyr Tilbygg, påbygg eller underbygg til boligbygg uten ny boenhet Per tiltak kr 25 050 § 3-5-1-3. Vesentlig endring eller reparasjon av boligbygg
Tiltak etter pbl § 20-1 b – Vesentlig endring eller
reparasjon av boligbygg
(bygningstype 111-163)Beregningsenhet gebyr Vesentlig endring eller reparasjon av boligbygg Per tiltak kr 20 040 § 3-5-1-4. Seterhus, rorbu, koie, garasje, uthus, anneks, naust, båthus, boligbrakke og lignende
Tiltak etter pbl § 20-1 a og b – Seterhus, garasje, boligbrakke ol.
(bygningstype 171-199)Beregningsenhet gebyr Seterhus, rorbu, koie, frittstående garasje, uthus, anneks, naust, båthus og lignende Per tiltak kr 15 030 Boligbrakke Per tiltak kr 33 400 § 3-5-1-5. Andre bygninger enn bygninger for boligformål
Tiltak etter pbl § 20-1 a og b – Annet enn bolig (bygningstype 211-890) Beregningsenhet gebyr Fabrikk-/industribygg ol. (bygningstyper: 211-219) Per tiltak kr 73 480 Energiforsyningsbygg, bensinstasjon ol.
(bygningstyper: 221-229; 323)Per tiltak kr 45 090 Lager- og parkeringsbygg ol. (bygningstyper: 231- 239; 431-439) Per tiltak kr 40 080 Landbruksbygg (bygningstyper: 241-249) Per tiltak kr 25 050 Kontor- og forretningsbygg mv. (bygningstyper: 311- 322; 329-429; 441-449; 731-739) Per tiltak kr 83 500 Bygg for overnatting mv. (bygningstyper: 511-529) Per tiltak kr 83 500 Bygg for servering mv. (bygningstyper: 531-539) Per tiltak kr 28 390 Undervisnings-, museums-, kirkebygg ol.
(bygningstyper: 611-649; 671-679)Per tiltak kr 83 500 Idrettshall og -stadion (bygningstyper: 651-654) Per tiltak kr 150 300 Helsestudio, garderobebygg og annen idrettsbygning (bygningstyper: 654-659) Per tiltak kr 76 820 Kulturbygg mv. (bygningstyper: 661-669) Per tiltak kr 83 500 Sykehus og sykehjem (bygningstyper: 719-729) Per tiltak kr 108 550 Fengselsbygg og beredskapsbygg (bygningstyper: 819-829; 890) Per tiltak kr 108 550 Monument og offentlig toalett ol. (bygningstyper:
830-840)Per tiltak kr 43 420 Tilbygg, påbygg og underbygg av annet enn bolig
(bygningstyper: 211-890)Per tiltak kr 48 430 Vesentlig endring eller reparasjon av annet enn bolig (bygningstyper: 211-890) Per tiltak kr 40 080 § 3-5-1-6. Andre tiltak enn bygninger (konstruksjon eller anlegg)
Tiltak etter pbl § 20-1 a og b – Konstruksjon eller anlegg Beregningsenhet gebyr Rør-, ledningsanlegg mv. med total lengde til og med 500 meter Per tiltak kr 18 370 Rør-, ledningsanlegg mv. med total lengde fra 501 til
1000 meterPer tiltak kr 28 390 Rør-, ledningsanlegg mv. med total lengde over 1000 meter Per tiltak kr 36 740 Avløpsanlegg, olje-/fettutskiller, jf. forurensingsforskriften kapittel 12, 15 og 15A Per tiltak kr 13 360 Større avløpsrenseanlegg, jf. forurensingsforskriften kapittel 13 og 14 Per tiltak kr 23 380 Svømmebasseng, dam/brønn og lignende Per tiltak kr 15 030 Brygge, molo, kai o.l. Per tiltak kr 48 430 Støttemurer o.l. som ikke er innhegning mot veg Per tiltak kr 15 030 Andre typer konstruksjoner og anlegg Etter medgått tid kr 1 670 § 3-5-1-7. Fasadeendring
Tiltak etter pbl § 20-1 c – Fasadeendring Beregningsenhet gebyr Fasadeendring på bygg, konstruksjon eller anlegg Per fasade kr 5 010 § 3-5-1-8. Varig eller tidsbestemt bruksendring eller vesentlig utvidelse eller vesentlig endring av tidligere
drift av tiltakTiltak etter pbl § 20-1 d – Bruksendring mv. Beregningsenhet Gebyr Bruksendring av bolig fra tilleggsdel til hovedde Per bruksenhet kr 6 680 Bruksendring av bolig til annet enn bolig Per bruksenhet kr 31 730 Bruksendring av annet enn bolig til bolig Per bruksenhet kr 31 730 Andre bruksendringer Per bruksenhet kr 31 730 Vesentlig utvidelse eller vesentlig endring av tidligere drift av tiltak Per bruksenhet kr 35 070 § 3-5-2. Riving av tiltak
Tiltak etter pbl § 20-1 e – Riving mv. Beregningsenhet gebyr Fasadeendring på bygg, konstruksjon eller anlegg Per tiltak kr 20 040 § 3-5-3. Oppføring, endring eller reparasjon av bygningstekniske installasjoner
Tiltak etter pbl § 20-1 f – Oppføring, endring eller reparasjon av bygningstekniske installasjoner i eksisterende bebyggelse Beregningsenhet Gebyr Bygningstekniske installasjoner Per tiltak kr 18 370 Trappe-, stolheis eller tilsvarende løfteinnretninger Per tiltak kr 6 680 Solcelleanlegg Per tiltak kr 13 360 Skorstein og røykkanal Per tiltak kr 6 680 § 3-5-4. Oppdeling eller sammenføyning av bruksenheter i bolig
Tiltak etter pbl § 20-1 g – Oppdeling eller sammenføyning Beregningsenhet gebyr Sammenføyning av bruksenheter i bolig mv. Per tiltak kr 6 680 Oppdeling av bruksenheter i bolig mv. Per ny boenhet kr 30 060 § 3-5-5. Oppføring av innhegning mot veg
Tiltak etter pbl § 20-1 h – Innhegning mot veg Beregningsenhet gebyr Innhegning mot veg (eksempelvis støyskjerm, gjerder, voller, murer m.m.) Per tiltak kr 25 050 § 3-5-6. Plassering av skilt- og reklameinnretninger
Det betales ikke eget gebyr for søknad om skilt som inngår i søknad om nybygg eller utvendig ombygging eller ved fasadeendring.
Tiltak etter pbl § 20-1 i – Skilt og
reklameinnretningerBeregningsenhet gebyr Skilt mv. på fasade Per tiltak kr 13 360 Andre skilt mv. Per tiltak kr 13 360 § 3-5-7. Vesentlig terrenginngrep
Tiltak etter pbl § 20-1 k – Vesentlig terrenginngrep Beregningsenhet gebyr Vesentlig terrenginngrep inntil ett dekar Per tiltak kr 15 030 Vesentlig terrenginngrep fra ett til og med ti dekar Per tiltak kr 28 390 Vesentlig terrenginngrep over ti dekar Per tiltak kr 36 740 § 3-5-8. Anlegg av veg, parkeringsplass og landingsplass
Tiltak etter pbl § 20-1 l – Veg, parkeringsplass og landingsplass Beregningsenhet gebyr Anlegg av veg Per tiltak kr 38 410 Anlegg av parkeringsplass Per tiltak kr 38 410 Anlegg av landingsplass Per tiltak kr 167 000 § 3-6. Saksbehandlingsgebyr for tiltak uten krav til ansvarlig foretak, jf. plan- og bygningsloven § 20-4, jf. byggesaksforskriften §§ 3-1 og 3-2
§ 3-6-1. Oppretting og endring av eiendom
Det betales ikke gebyr for fradeling av arealer som skal overføres kommunen vederlagsfritt. Bestemmelsene i § 3-3 kommer ikke til anvendelse for søknader etter § 3-6-1.
Tiltak etter pbl § 20-1 m – Oppretting av eiendom mv. Beregningsenhet gebyr Oppretting av eiendom, herunder grunneiendom,
festegrunn, anleggseiendom og jordsameieFørste nye eiendom kr 33 400 Oppretting av eiendom, herunder grunneiendom,
festegrunn, anleggseiendom og jordsameiePer ny eiendom utover
den førstekr 5 010 Arealoverføring Per søknad kr 25 050 § 3-6-2. Andre tiltak uten krav til ansvarlig foretak
Tiltak uten krav til ansvarlig foretak, jf. pbl § 20-4 Beregningsenhet gebyr Mindre tiltak på bebygd eiendom som garasjer,
uthus og tilbygg, jf. SAK § 3-1 a og bPer tiltak kr 25 050 Bruksendring fra tilleggsdel til hoveddel eller
omvendt innenfor en bruksenhet, jf. SAK § 3-1 cPer tiltak kr 10 020 Skilt- og reklameinnretninger etter SAK § 3-1 d Per tiltak kr 18 370 Alminnelige driftsbygninger i landbruket under
1.000 m2, jf. SAK § 3-2Per tiltak kr 35 070 Midlertidige tiltak mv. jf. pbl § 20-4 c Per tiltak kr 28 390 Andre mindre tiltak som etter kommunens skjønn
kan forestås av tiltakshaver, jf. pbl 20-4 ePer tiltak kr 16 700 § 3-7. Andregangsvedtak
Andregangsvedtak Beregningsenhet gebyr Igangsettingstillatelse for hele tiltaket Per tiltak kr 8 350 Igangsettingstillatelse for deler av tiltaket Per tiltak kr 30 060 Midlertidig brukstillatelse for hele tiltaket Per tiltak kr 5 010 Midlertidig brukstillatelse for deler av tiltaket Per tiltak kr 30 060 Ferdigattest der det har gått mer enn fem år siden første tillatelse i byggesaken ble gitt Per tiltak kr 6 680 § 3-8. Dispensasjon
Gebyret kommer i tillegg til eventuelle saksbehandlingsgebyr. Dispensasjonssøknader uten tiltak utløser grunngebyr etter § 3-1.
Dispensasjon etter pbl § 19-1 Beregningsenhet gebyr Søknad om dispensasjon fra kommune- og reguleringsplan Per dispensasjon kr 35 070 Søknad om dispensasjon fra avstandsbegrensninger langs sjø og vassdrag Per dispensasjon kr 46 760 Søknad om dispensasjon fra avstand til vei (regulert avstand til vei) Per dispensasjon kr 11 690 Søknad om dispensasjon fra lov og forskrift Per dispensasjon kr 26 720 Søknad om dispensasjon for felling av tre/trær Per søknad kr 18 370 Søknad om dispensasjon for felling av tre, der treet er dokumentert dødt eller utgjør en åpenbar fare for omgivelsene Per søknad kr 1 670 Tilleggsgebyr for ekstern høring eller uttalelse Per søknad kr 6 680 Tilleggsgebyr for politisk behandling Per søknad kr 56 780 § 3-9. Andre vurderinger
Andre vurderinger Beregningsenhet gebyr Fravik fra tekniske krav ved tiltak på eksisterende byggverk, jf. pbl § 31-4 Per fravik kr 8 350 Godkjenning av selvbyggeransvar, SAK § 6-8 Per søknad kr 3 340 Godkjenning av foretak som ikke oppfyller kravene til praksis mv. i SAK, pbl § 23-8, jf. SAK § 11-4 Per foretak kr 3 340 Tillatelse til tilknytning til eksisterende private vann og avløpsanlegg Per søknad kr 83 500 Tilleggsgebyr der kommunen må innhente nødvendig samtykke fra andre myndigheter Per søknad kr 6 680 § 3-10. Søknad om endring av gitt tillatelse før bygg eller tiltak har fått ferdigattest
Endringssøknad Beregningsenhet gebyr Søknadspliktig endring av tiltak Etter medgått tid kr 1 670 § 3-11. Gebyr for avsluttet sak før vedtak eller ved avvisning
Gebyr for avsluttet sak før vedtak Beregningsenhet gebyr Søknad som trekkes før påbegynt saksbehandling
eller som avvises som følge av manglende
privatrettslige forutsetningerPer søknad Grunngebyr + eventuelle mangelbrev Søknad som trekkes etter at kommunen har satt i
gang saksbehandling, men før førstegangsvedtakPer søknad Grunngebyr + 50 % av saks-behandlingsgebyr § 3-12. Gebyr for annet fakturerbart arbeid
Gebyrpliktig arbeid etter plan- og bygningsloven som ikke faller inn under andre bestemmelser i dette kapitlet, faktureres etter medgått tid.
Timepris Beregningsenhet Gebyr Gebyr for medgått tid i bygge-, dele- og dispensasjonssaker Per time kr 1 670 -
Kapitlet omhandler gebyrer for seksjoneringssaker etter eierseksjonsloven. For mottatte søknader skal det betales gebyr. Samlet gebyr består av grunngebyr, saksbehandlingsgebyr og eventuelle tilleggsgebyr. Oppmålingsforretning og utstedelse av matrikkelbrev i forbindelse med seksjonering av uteareal som tilleggsdeler, gebyrlegges etter forskriftens kapittel 5, jf. eierseksjonsloven § 15 annet ledd.
§ 4-1. Grunngebyr
Kommunen fakturerer grunngebyr for alle saker. Grunngebyret skal dekke de generelle oppgavene i saksbehandlingsprosessen som er uavhengig av sakens art, kompleksitet, størrelse m.m. Dette er for eksempel mottak av søknad, innregistrering, journalføring,
fordeling av sak, fakturering og arkivering.Grunngebyr Beregningsenhet GEBYR Grunngebyr Per søknad kr 1 850 § 4-2. Tilleggsgebyr for ufullstendige søknad
Ved mottak av søknad som ikke følger kravene i eierseksjonsloven og innsendt dokumentasjon er mangelfull eller feilaktig, beregnes et tilleggsgebyr.
Brev om mangler Beregningsenhet Gebyr Tilleggsgebyr for ufullstendig søknad Per brev kr 1 390 § 4-3. Saksbehandlingsgebyrer.
§ 4-3-1. Seksjonering av nybygg
Seksjonering av nybygg Beregningsenhet GEBYR Seksjonering av nybygg for to seksjoner Per søknad kr 24 670 Tillegg per seksjon fra og med tredje seksjon Per seksjon kr 700 § 4-3-2. Reseksjonering og seksjonering av eksisterende bebyggelse
Reseksjonering og seksjonering av eksisterende bebyggelse Beregningsenhet GEBYR Reseksjonering mv. for inntil to seksjoner Per søknad kr 26 690 Tillegg per seksjon fra og med tredje seksjon Per seksjon kr 700 § 4-3-3. Saksbehandling av sammenslåing av eierseksjonssameier
Saksbehandling av sammenslåing av
eierseksjonssameierBeregningsenhet GEBYR Sammenslåing av to eierseksjonssameier Per søknad kr 31 620 Tillegg per eierseksjonssameie utover to Per sameie utover to kr 4 450 § 4-3-4. Saksbehandling for retting av feil ved tidligere seksjonering, når feilen kan rettes uten reseksjonering
Retting av feil ved tidligere seksjonering Beregningsenhet GEBYR Retting av feil uten behov for reseksjonering Per søknad kr 5 560 § 4-3-5. Sletting eller oppheving av seksjonert sameie
Sletting eller oppheving av seksjonert sameie Beregningsenhet GEBYR Saksbehandlingsgebyr for å slette seksjoner på en eiendom Per søknad kr 6 670 § 4-4. Tilleggsgebyr
Tilleggsgebyr Beregningsenhet GEBYR Gebyr for befaring Per befaring kr 2 780 Tilleggsgebyr ved seksjonering av anleggseiendom Per søknad kr 2 780 Rettelser ved inkurie Per søknad kr 6 950 § 4-5. Gebyr for avsluttet sak før vedtak, ved avvisning og ved avslag
Gebyr for avsluttet sak før vedtak Beregningsenhet GEBYR Søknad som trekkes før påbegynt saksbehandling Per søknad Grunngebyr + brev om
manglerSøknad som trekkes etter at kommunen har satt i gang saksbehandling eller som kommunen avviser eller avslår, jf. eierseksjonsloven § 12. Per søknad Grunngebyr + 50 % av
saks-behandli
ngsgebyr§ 4-6. Gebyr for annet fakturerbart arbeid
Kommunen kan ta betalt for annet fakturerbart arbeid som ikke faller inn under andre bestemmelser i dette kapittelet. Dette faktureres løpende etter medgått tid.
Timepris Beregningsenhet GEBYR Gebyr for medgått tid i seksjoneringssaker Per time kr 1 390 -
Kapitlet omhandler gebyrer for oppmålingsforretninger og saksbehandling etter matrikkellova.
§ 5-1. Tidsfrister om vinteren
I henhold til matrikkellovens forskrift § 18 gjelder bestemmelse om tidsfrist om vinteren fra 1. desember til og med 31. mars. Saksbehandlingstiden for oppmålingssaker løper ikke i denne perioden.
Hensikten med reglene er å utsette fristen for gjennomføring av oppmålingsforretning i en periode på vinteren da snø og tele gjør det vanskelig eller umulig å utføre oppmålingsarbeid.
§ 5-1-1. Oppmålingsforretninger
Samlet gebyr består av grunngebyr, saksbehandlingsgebyr og gebyr ved oppmåling i marka.
§ 5-1-2. Grunngebyr
Kommunen fakturerer grunngebyr for alle saker. Grunngebyret skal dekke de generelle oppgavene i saksbehandlingsprosessen som er uavhengig av sakens art, kompleksitet, størrelse m.m. Dette er for eksempel mottak av rekvisisjon, innregistrering, journalføring,
fordeling av sak, fakturering og arkivering.Grunngebyr Beregningsenhet GEBYR Grunngebyr Per rekvisisjon kr 1 280 § 5-1-3. Tilleggsgebyr for ufullstendig søknad
Ved mottak av rekvisisjon og delevedtak der innsendt dokumentasjon er mangelfull eller feilaktig, beregnes et tilleggsgebyr.
Brev om mangler Beregningsenhet GEBYR Tilleggsgebyr om ufullstendig søknad Per brev kr 1 280 § 5-1-4. Gebyr for saksbehandling
Gebyret dekker kommunens saksbehandling i forbindelse med oppmålingsforretning mv. Ved oppretting av matrikkelenhet uten fullført oppmålingsforretning faktureres gebyr for oppretting av grunneiendom mv. samtidig.
Gebyr for saksbehandling Beregningsenhet GEBYR Oppretting av grunneiendom og festegrunn og matrikulering av eksisterende umatrikulert grunn Første matrikkelenhet kr 31 740 Tilleggsgebyr for oppretting av flere
matrikkelenheter fra samme matrikkelenhetPer påfølgende
matrikkelenhetkr 6 270 Oppretting av uteareal ved seksjonering For to tilleggsdeler kr 25 090 Tilleggsgebyr per uteareal utover to, ved seksjonering Per tilleggsdel kr 6 270 Oppretting av anleggseiendom Per volum kr 32 130 Grensejustering Per grensejustering kr 14 720 Arealoverføring Per arealoverføring kr 34 300 Arealoverføring til offentlig vei og jernbane Per avgivereiendom kr 24 580 Klarlegging av eksisterende grense der grensen tidligere er koordinatbestemt ved
oppmålingsforretningPer rekvisisjon kr 18 560 Klarlegging av eksisterende grense der grensen ikke tidligere er koordinatbestemt ved oppmålingsforretning. Per rekvisisjon kr 20 220 Oppretting av matrikkelenhet uten fullført oppmålingsforretning (MUF) Per matrikkelenhet kr 6 400 § 5-1-5. Gebyr ved oppmåling
Oppmøtegebyr dekker gjennomsnittlig reisetid ut til oppmålingsforretning. Gebyret per grensepunkt dekker tiden feltarbeidet tar.
Gebyr ved oppmåling Beregningsenhet GEBYR Oppmøtegebyr ved oppmåling i marka Per oppmøte kr 2 560 Grensepunkt som måles og merkes Per grensepunkt kr 1 600 Oppretting av uteareal ved seksjonering Per koordinatbestemt
punktkr 1 600 Oppretting av uteareal ved seksjonering (kontorforretning) Per koordinatbestemt
punktkr 130 Oppretting av anleggseiendom (kontorforretning) Per punkt med x,y,zkoordinat kr 130 § 5-2. Avbrutt forretning
Gebyr ved avbrutt forretning Beregningsenhet GEBYR Rekvisisjon som trekkes før påbegynt saksbehandling eller som kommunen avviser eller avslår Per rekvisisjon Grunngebyr + eventuelt brev om mangler Søknad som trekkes etter at kommunen har satt i
gang saksbehandlingPer rekvisisjon Grunngebyr + 50 % av saks-behandlingsgebyr § 5-3. Gebyr for annet fakturerbart arbeid
Kommunen kan ta betalt for annet fakturerbart arbeid som ikke faller inn under andre bestemmelser i dette kapittelet. Dette faktureres løpende etter medgått tid.
Annet fakturerbart arbeid Beregningsenhet GEBYR Gebyr for annet fakturerbart arbeid Etter medgått tid kr 1 280 -
Kapitlet gjelder betalingssatser for geodata og eiendomsinformasjon.
§ 6-1. Kartpakke mv. til søknader etter plan- og bygningsloven
Spesifikasjon Beregningsenhet GEBYR Kartpakke til søknad etter plan- og bygningsloven Per matrikkelenhet kr 1 399 Naboliste for nabovarsel Per naboliste kr 216 Ved kjøp av enkeltprodukter som kun inngår i kartpakke til søknad etter plan- og bygningsloven Områdeanalyse Per matrikkelenhet kr 324 Situasjonskart Per matrikkelenhet kr 227 § 6-2. Formidling av eiendomsinformasjon
Spesifikasjon Beregningsenhet GEBYR Meglerpakke Per matrikkelenhet kr 2 933 Matrikkelutskrift fast eiendom og kartutsnitt Per matrikkelenhet kr 477 Ved kjøp av enkeltprodukter som inngår i meglerpakke: Matrikkelrapport Per matrikkelenhet kr 272 Eiendomskart Per matrikkelenhet kr 205 Vegstatuskart Per matrikkelenhet kr 162 Gjeldende arealplan m/bestemmelser Per matrikkelenhet kr 124 Kommuneplankart Per matrikkelenhet kr 78 Plananalyse Per matrikkelenhet kr 183 Planer under arbeid Per matrikkelenhet kr 78 Lokal kulturminnerapport Per matrikkelenhet kr 162 Midlertidig brukstillatelse og ferdigattest Per matrikkelenhet kr 432 Kommunale avgifter og gebyrer Per matrikkelenhet kr 216 Ledningskart VA Per matrikkelenhet kr 216 Legalpant/ utestående fordringer Per matrikkelenhet kr 378 Opplysninger om pipe/ildsted Per matrikkelenhet kr 216 Tilknytning til offentlig vann og avløp Per matrikkelenhet kr 216 § 6-3. Digitale kartdata
Spesifikasjon Beregningsenhet Betalingssats Arealplaner Per dekar Geovekst priskalkulator,minstepris
Kr 1 619Vektordata eiendomskart Per matrikkelenhet kr 484 § 6-4. Timepris
Betalingssatser for spesielt avtalte arbeid av kartprodukter beregnes etter medgått tid etter gjeldende timesatser og produktkostnader.
Spesifikasjon Beregningsenhet Betalingssats Avtalte kartprodukter Per time kr 1 540 -
§ 7-1. Ikrafttredelse
Forskriften trer i kraft 1. januar 2025.