Gebyrregulativ år 2025 for byggesaker, plansaker, delesaker, oppmålingstjenester og seksjoneringssaker.

Forskrift om gebyrer mv. etter plan- og bygningsloven, eierseksjonsloven, matrikkellova og forskrift til offentleglova, Bærum kommune, Akershus Hjemmel: Fastsatt av Bærum kommunestyre 4. desember 2025 med hjemmel i lov 27. juni 2008 nr. 71 om planlegging og byggesaksbehandling (plan- og bygningsloven) § 33-1, lov 16. juni 2017 nr. 65 om eierseksjoner (eierseksjonsloven) § 15, lov 17. juni 2005 nr. 101 om eigedomsregistrering (matrikkellova) § 32 første ledd og forskrift til offentleglova (forskrift FOR-2008-10-17-1119).

§ 1-1. Formål og virkeområde

Forskriften gir bestemmelser om betaling av gebyr mv. for kommunens saksbehandling etter lover og forskrifter for følgende tjenester

  1. forskriftens kapittel 2: Private planforslag etter plan- og bygningsloven, herunder private forslag til områderegulering for konsesjonspliktige vindkraftanlegg etter energiloven, samt endring av reguleringsplan
  2. forskriftens kapittel 3: Bygge-, dele- og dispensasjonssaker etter plan- og bygningsloven
  3. forskriftens kapittel 4: Seksjoneringssaker etter eierseksjonsloven
  4. forskriftens kapittel 5: Oppmålingsforretning og saksbehandling etter matrikkellova
  5. forskriftens kapittel 6: Kart- og eiendomsinformasjon etter forskrift til offentleglova.

Gebyr- og betalingssatser beregnes i tråd med bestemmelser i respektive særlover/-forskrifter, samt selvkostbestemmelsene i kommuneloven § 15-1 og selvkostforskriften forskrift FOR-2019-12-11-1731).

§ 1-2. Betalingsbestemmelser

§ 1-2-1. Betalingsplikt og gebyrsatser mv.

Alle som får utført tjenester etter denne forskriften skal betale gebyr mv. etter bestemmelsene som fremgår her. Gebyr- og betalingssatser fremgår av kommunestyrets budsjettvedtak.

Tinglysingsgebyr faktureres i saker der kommunen forskutterer dette. Dokumentavgift til Kartverket innkreves før tinglysning.

§ 1-2-2. Faktureringstidspunkt, beregningstidspunkt og fakturamottaker

For private planforslag etter plan- og bygningsloven gjelder følgende

  1. gebyr for arbeid med oppstart av planarbeidet faktureres som hovedregel etter avholdt oppstartsmøte
  2. dersom saken avsluttes før oppstartsmøtet, kan kommunen fakturere for planinitiativ når saken avsluttes
  3. gebyr for andre møter enn oppstartsmøte faktureres løpende, så lenge annet ikke er avtalt
  4. gebyr for planprogram faktureres når planprogrammet er fastsatt etter plan- og bygningsloven § 12-9
  5. øvrige gebyrer faktureres samtidig med kommunens beslutning om at forslaget skal fremmes, sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn
  6. gebyr beregnes etter satser som gjelder på tidspunkt for henholdsvis innsendt planinitiativ,oppstartsmøte, andre møter og når komplett innsendt planforslag er mottatt av kommunen
  7. gebyrkravet rettes til den som har underskrevet planforslaget som forslagstiller, hvis ikke annet avtales i oppstartmøtet.

For bygge- og delesak og eierseksjonering gjelder følgende

  1. gebyr faktureres når kommunen har ferdigbehandlet eller avsluttet saken
  2. gebyr beregnes etter de satser som gjelder på tidspunktet komplett søknad mottas av kommunen
  3. gebyrkravet rettes til den som har underskrevet søknaden som tiltakshaver eller søker, hvis ikke annet er avtalt
  4. det skal betales et særskilt gebyr per utstedt matrikkelbrev og utdrag av matrikkel, jf. matrikkelforskriften § 9, jf. § 16 fjerde ledd.

For oppmåling etter matrikkellova gjelder følgende

  1. gebyr faktureres når kommunen har ferdigbehandlet eller avsluttet saken
  2. gebyr beregnes etter de satser som gjelder på tidspunktet saken blir fremmet for kommunen
  3. kommunen kan kreve gebyr innbetalt forskuddsvis, jf. matrikkelforskriften § 16 femte ledd
  4. gebyrkravet rettes til den som har underskrevet rekvisisjonen, hvis ikke annet er avtalt
  5. det skal betales et særskilt gebyr per utstedt matrikkelbrev og utdrag av matrikkel, jf. matrikkelforskriften § 9, jf. § 16 fjerde ledd.

For kart- og eiendomsinformasjon gjelder følgende

  1. kart- og eiendomsinformasjon leveres via formidlingstjenester som administreres av forhandlere som har avtale med kommunen
  2. betaling beregnes og faktureres inkl. merverdiavgift etter de betalingssatser som gjelder ved bestillingstidspunktet, for bruk av det tekniske kartverket i plan- og byggesaker, omsetting av eiendommer, prosjektering med mer
  3. timepris for spesielt avtalte arbeid av kartprodukter
  4. betalingskravet rettes til bestiller av kart- og/eller eiendomsinformasjonen, hvis ikke annet er avtalt.

§ 1-2-3. Betalingstidspunkt

Gebyrer, betalingssatser, utgiftsdekninger mv. som er ilagt etter denne forskriften forfaller til betaling etter påkrav i tråd med faktura. Ved manglende betaling påløper purregebyr og renter, jf. forsinkelsesrenteloven. Dersom faktura ikke blir betalt etter purring, blir kravet sendt til innfordring, jf. inkassoforskriften.
Faktura forfaller til betaling selv om vedtaket i saken er påklaget.

§ 1-3. Reduksjon av gebyrer etter kapittel 2 til 5

Dersom gebyret klart overstiger selvkost i en enkelt sak, skal kommunen på eget initiativ redusere gebyret.

§ 1-4. Klageadgang

Det er ikke klageadgang på gebyrer og betalingssatser som følger direkte av denne forskriften, jf. forvaltningsloven.

§ 1-5. Definisjoner og forklaringer

I denne forskriften brukes følgende forkortelser og definisjoner

  1. pbl: plan- og bygningsloven
  2. SAK: forskrift om byggesak (byggesaksforskriften)
  3. TEK: forskrift om tekniske krav til byggverk (byggteknisk forskrift)
  4. grunngebyr: gebyr som er uavhengig av tiltakets kompleksitet og størrelse og som skal dekke de generelle oppgavene i saksbehandlingsprosessen
  5. saksbehandlingsgebyr: gebyr som dekker oppgaver i saksbehandlingsprosessen som er avhengig av
    kompleksitet og størrelse
  6. registreringsgebyr: gebyr som dekker kommunens kostnader knyttet til registrering i matrikkelen
  7. planinitiativ: dokument forslagstiller må sende til kommunen før oppstartsmøte og som i nødvendig grad omtaler premissene for det videre planarbeidet, jf. forskrift om behandling av private forslag til detaljregulering etter plan- og bygningsloven
  8. oppstartsmøte: lovpålagt møte mellom forslagstiller og kommune hvor man behandler alle temaer som er nødvendig for å klargjøre forutsetningene for det videre planarbeidet og utformingen av det endelige planforslaget
  9. dialogmøte: møte mellom kommunen og forslagsstiller i dialogfasen etter oppstartsmøtet for å konkretisere og avklare spesifikke plantema, videre planprosess, utredningsbehov og
    dokumentasjonskrav før innsendelse av planforslag
  10. konsekvensutredning: særskilt vurdering og beskrivelse av planens virkninger for miljø og samfunn jf. forskrift om konsekvensutredninger
  11. forhåndskonferanse: møte for avklaring av rammer og innhold i tiltaket jf. plan- og bygningsloven § 21-1 før byggesøknad sendes inn til kommunen
  12. søknadspliktige tiltak: tiltak man må søke om etter plan- og bygningsloven § 20-1, § 20-2, § 20-3 og § 20-4
  13. tilsyn: virkemiddel for å kontrollere at byggetiltak gjennomføres i samsvar med bestemmelser gitt i eller med hjemmel i plan- og bygningsloven og som bidrar til bedre gjennomføring av byggeprosesser, avdekker ulovligheter og virker forebyggende
  14. arealformål: arealformålene fremgår av plan- og bygningsloven § 12-5 og kart- og planforskriften, vedlegg I, A
  15. bebygd areal (BYA): summen av bebygd areal for alle bygninger, bygningsdeler og bygningskonstruksjoner over bakken, åpent overbygd areal og nødvendig areal for biloppstillingsplasser på tomten, slik det fremgår av målereglene i byggteknisk forskrift kapittel 5
  16. boenhet: bruksenhet som har alle hovedfunksjoner for bolig, slik som stue, kjøkken, soveplass, bad og toalett, og har egen inngang og er fysisk atskilt fra øvrige enheter, jf. byggesaksforskriften § 2-2
  17. bruksareal (BRA): bruksareal slik det fremgår av målereglene i byggteknisk forskrift kapittel 5
  18. bruksenhet: bygning eller del av bygning (lokale), f.eks. boenhet, garasje, anneks/uthus, kontorenhet, verksted og lager
  19. bygningstype: standardisert kategorisering av den enkelte bygning etter NS-3457-3 Bygningstyper hvor bygningstyper fra 111 til 199 tilhører bygningshovedgruppe bolig og bygningstyper fra 211 til 890 er alt annet enn bolig
  20. tilleggsdel: tillegg til hoveddel, for eksempel bod, garasje, parkeringsplass eller uteareal
  21. matrikkelenhet: grunneiendom, anleggseiendom, eierseksjon, jordsameie eller festegrunn
  22. matrikkel: nasjonalt eiendomsregister hvor hver eiendom har et unikt nummer bestående av kommunenummer, gårdsnummer (gnr), bruksnummer (bnr), festenummer (fnr) og seksjonsnummer (snr), tidligere kalt GAB-registeret (Grunneiendoms-, adresse- og bygningsregisteret).

Kapitlet omhandler gebyrer for saksbehandling av private planforslag etter plan- og bygningsloven, herunder private forslag til områderegulering for konsesjonspliktige vindkraftanlegg etter energiloven, samt endring av reguleringsplan.

Samlet gebyr består av gebyrer for arbeid med oppstart av planarbeidet og for behandling av innsendt planforslag. Dersom planforslaget har mangelfulle plandokumenter, påløper tilleggsgebyr.

§ 2-1. Gebyr for arbeid med oppstart av planarbeidet

§ 2-1-1. Gebyr for planinitiativ

Gebyret for gjennomgang av planinitiativ inkluderer ett initiativ. Det påløper nytt gebyr for planinitiativ som ved første innsendelse inneholder feil eller mangler og som må sendes inn på nytt.

Tabell gebyr for planinitiativ
Planinitiativ Beregningsenhet Gebyr
Gjennomgang av planinitiativ Per planinitiativ kr 18 620
Planinitiativ som sendes inn flere ganger Per påfølgende planinitiativ kr 4 660

§ 2-1-2. Gebyr for oppstartsmøte

Tabell gebyr for oppstartsmøte
Oppstartsmøte Beregningsenhet Gebyr
Oppstartsmøte Per oppstartsmøte kr 18 620

§ 2-1-3. Gebyr for behandling av planprogram

Tabell gebyr for behandling av planprogram
Planprogram, jf. pbl § 4-1, § 4-2 andre ledd Beregningsenhet Gebyr
Behandling av planprogram Per planprogram kr 46 550

§ 2-1-4. Tilleggsgebyr for politisk prøving av planinitiativ

Tilleggsgebyr for politisk prøving av planinitiativ
Politisk prøving av planinitiativ Beregningsenhet Gebyr
Dersom kommunen eller forslagstiller ønsker/kreverspørsmål om vesentlige uenigheter om det videre planarbeidet forelagt kommunestyret etter pbl § 12-
8 første ledd
Per sak kr 27 930
Hvis forslagstiller krever at beslutningen om stans av planinitiativ skal legges frem for kommunestyret for behandling etter pbl § 12-8 andre ledd Per planinitiativ kr 18 620

§ 2-2. Gebyr for behandling av privat planforslag

Alle innsendte planforslag utløser grunngebyr. Tilleggsgebyrer utløses dersom planforslaget møter kravene for de enkelte tilleggsgebyrene. Det skal betales fullt gebyr også når planforslaget vedtas ikke fremmet.

§ 2-2-1. Grunngebyr for planforslag

Tabell for Grunngebyr for planforslag 
Grunngebyr Beregningsenhet Gebyr
Grunngebyr for planforslag Per planinitiativ kr 93 100

§ 2-2-2. Tilleggsgebyr for dialogmøter underveis i planprosessen

Tabell for Tilleggsgebyr for dialogmøter underveis i planprosessen
Dialogmøter Beregningsenhet Gebyr
Dialogmøte med forslagsstiller/plankonsulent initiert av forslagsstiller/plankonsulent Per møte kr 9 310

§ 2-2-3. Tilleggsgebyr for planer med konsekvensutredning

Tabell for Tilleggsgebyr for planer med konsekvensutredning
Konsekvensutredning, jf. pbl § 4-1, § 4-2 andre ledd og kap. 14 Beregningsenhet Gebyr
Tilleggsgebyr for plan med konsekvensutredning Per planforslag kr 46 550

§ 2-2-4. Tilleggsgebyr for planens bebyggelse

Tabell for Tilleggsgebyr for planer med konsekvensutredning
Bebyggelsens areal Beregningsenhet Gebyr
Planforslag der bebyggelsens areal er mellom 2.000 m2 og 5.000 m2 BRA Per planforslag kr 279 300
Planforslag der bebyggelsens areal er mellom 5.001 m2 og 10.000 m2 BRA Per planforslag kr 372 400
Planforslag der bebyggelsens areal er mellom 10.001 m2 og 30.000 m2 BRA Per planforslag kr 418 950
Planforslag der bebyggelsens areal er over 30.000 m2 BRA Per planforslag kr 465 500

§ 2-2-5. Tilleggsgebyr for planens grunnareal

Tabell Tilleggsgebyr for planens grunnareal
Planens grunnareal Beregningsenhet Gebyr
Planforslag der planens grunnareal er over 5.000 m2 Per planforslag kr 186 200

§ 2-3. Gebyr for utfylling, endring og oppheving av plan

Tabell for Gebyr for utfylling, endring og oppheving av plan
Utfylling endring og oppheving av plan Beregningsenhet Gebyr
Endringer som behandles som ny plan i samsvar med pbl § 12-14 første ledd Per planinitiativ Fullt gebyr
etter § 2-1 og
§ 2-2. Gebyr
etter § 2-2-4
og § 2-2-5 for
eventuell
økning av
areal
Endringer i reguleringsplan, oppheving av eller utfyllinger innenfor hovedtrekkene i reguleringsplanen, jf. pbl § 12-14 andre ledd – som
krever politisk behandling
Per endring eller
utfylling
kr 46 550
Endringer i reguleringsplan, oppheving av eller utfyllinger innenfor hovedtrekkene i reguleringsplanen, jf. pbl § 12-14 andre ledd – som krever administrativ behandling Per endring eller utfylling kr 37 240
Tilleggsgebyr for dialogmøter i sak om endring mv. av reguleringsplan, jf. pbl § 12-14 andre ledd Per møte Gebyr etter §
2-2-2.

§ 2-4. Gebyr ved avslutning av planarbeidet

Ved trekk av planinitiativ/-forslag eller manglende oppfølging fra forslagsstiller skal det betales en andel av samlet gebyr avhengig av hvor langt kommunen har kommet i saksbehandlingen.

Tabell for Gebyr ved avslutning av planarbeidet
Avslutning av planprosess Beregningsenhet Gebyr
Hvis saken trekkes før oppstartsvarsel eller planmyndigheten beslutter at initiativet skal stoppes Per planinitiativ Gebyr etter §
2-1-1.
Etter oppstartsmøtet, men før innsendelse av forslag eller før fastsettelse av planprogram Per planoppstart Gebyr etter §
2-1.
Avslutning av planarbeidet etter at planforslaget er mottatt av kommunen Per planforslag 50 % av gebyrer etter § 2-2.
Avslutning av arbeid med planendring etter § 2-3. før saken er sendt på høring Per søknad 50 % av gebyrer etter § 2-3.

§ 2-5. Gebyr for nytt oppstartsmøte ved manglende oppfølging fra forslagstiller

Tabell for Gebyr for nytt oppstartsmøte ved manglende oppfølging fra forslagstiller
Gebyr for oppstartsmøte ved manglende oppfølging Beregningsenhet Gebyr
Der planoppstart ikke er kunngjort etter at ny kommuneplan er vedtatt Per nytt oppstartsmøte § 2-1-2.
Der komplett planforslag ikke er mottatt innen tolv måneder etter første oppstartsmøte Per nytt oppstartsmøte § 2-1-2.

§ 2-6. Gebyr for annet fakturerbart arbeid

Gebyrpliktig arbeid etter plan- og bygningsloven som ikke faller inn under andre bestemmelser i dette kapitlet, faktureres etter medgått tid.

Tabell for Gebyr for annet fakturerbart arbeid
Timepris Beregningsenhet Gebyr
Gebyr for medgått tid i plansaker Per time kr 1 330

§ 2-7. Gebyrfritak

§ 2-7-1. Arealformål som ikke inngår i beregning av gebyrer

Arealformålene grønnstruktur (plan- og bygningsloven § 12-5 nr. 3), LNF (plan- og bygningsloven § 12-5 nr. 5) og natur-/friluftsområde i sjø og vassdrag (plan- og bygningsloven § 12-5 nr. 6) inngår ikke i utregningen av gebyr.

§ 2-7-2. Offentlige planforslag

Kommunen beregner ikke gebyr for å behandle planforslag fra offentlige forslagsstillere når planen skal ivareta offentlige interesser eller funksjoner og tiltaket skal finansieres med bevillinger fra stat eller fylkeskommune, eller med lån som har statlig eller fylkeskommunal garanti.

§ 2-7-3. Unntak gebyrfritak – Ulovlig statsstøtte

Offentlige forslagsstillere, jf. § 2-7-2, som fremmer planforslag knyttet til eiendomsutvikling av rene eiendoms- og grunneierinteresser (kommersielle interesser), er likestilt med private forslagstillere og skal betale gebyr.

§ 2-7-4. Unntak gebyrfritak – Offentlige forslagstillere med kommersielle interesser

Der deler av planen fra offentlige forslagsstillere, jf. § 2-7-2, er knyttet til eiendomsutvikling mv. (kommersielle interesser), skal det betales gebyr for denne delen utregnet etter reglene i § 2-2-4 og § 2-2-5.

Kapitlet omhandler gebyrer for saksbehandling av bygge-, dele- og dispensasjonssaker etter plan- og bygningsloven.

For alle søknadspliktige tiltak skal det betales gebyr. Samlet gebyr består av grunngebyr, saksbehandlingsgebyr, registreringsgebyr, samt eventuelle tilleggsgebyr. Gebyrets størrelse er det samme for
tillatelser som for avslag.

Gebyrene gjelder for både ett-trinns søknader og rammesøknader. For begge søknadstyper er ferdigattest inkludert i gebyret, så lenge det ikke er mer enn fem år siden første tillatelse i byggesaken ble gitt.

Andelen av gebyret som dekker kommunens tilsynsvirksomhet vil normalt være mellom femten og tjuefem prosent.

§ 3-1. Grunngebyr

Kommunen fakturerer grunngebyr i alle saker, med mindre noe annet fremgår av denne forskriften. Grunngebyret skal dekke de generelle oppgavene i saksbehandlingsprosessen som er uavhengig av sakens art, kompleksitet, størrelse m.m. Dette er for eksempel mottak av søknad, innregistrering, journalføring, fordeling av sak, fakturering og arkivering.

Grunngebyr Beregningsenhet GEBYR
Søknader innsendt via søknadsportal Per søknad kr 1 670
Søknader innsendt på annet vis Per søknad kr 3 340

§ 3-2. Registreringsgebyr

For søknads- og meldepliktige tiltak etter plan- og bygningsloven betales et gebyr som dekker kommunens kostnader knyttet til registrering av tiltaket i matrikkelen.

Registreringsgebyr Beregningsenhet GEBYR
Søknadspliktige tiltak Per bruksenhet kr 1 670
Meldepliktige tiltak som ikke er søknadspliktige, jf. pbl § 20-5 Per tiltak kr 1 670

§ 3-3. Tilleggsgebyr ved mangelfull søknad

Ved mottak av søknad der innsendt dokumentasjon er mangelfull eller feilaktig, beregnes et tilleggsgebyr.

Brev om mangler Beregningsenhet gebyr
Tilleggsgebyr for ufullstendig søknad Per brev kr 3 340

§ 3-4. Forhåndskonferanse og andre møter

Forhåndskonferanse og andre møter Beregningsenhet GEBYR
Forhåndskonferanse Per møte kr 15 030
Skriftlig forhåndskonferanse Per konferanse kr 8 350
Andre møter Etter medgått tid kr 1 670

§ 3-5. Søknadspliktige tiltak som krever ansvarlig foretak – pbl § 20-3

§ 3-5-1. Bolig, fritidsbolig og andre bygg, jf. § 20-1 a og b

For bygninger som er kombinasjonsbygg (både boligformål og annet enn boligformål), påløper det gebyr for hvert formål som om bygningen eller tiltaket bare har ett formål, det vil si uavhengig av hvilken enhet eller hvilket formål som utgjør den største delen av samlet areal.

Plassering av midlertidige bygninger, konstruksjoner og anlegg etter plan- og bygningsloven § 20-1 j og som skal stå mer enn to år betaler ordinært gebyr.

For hovedombygging etter plan- og bygningsloven § 20-1 n betales gebyr etter § 3-5-1-1. eller § 3-5-1-5.

§ 3-5-1-1. Oppføring av boligbygg

Tiltak etter pbl § 20-1 a – Oppføring av boligbygg (bygningstype 111-163) Beregningsenhet GEBYR
Ingen, én eller to boenheter Per bygning kr 48 430
Tre til fire boenheter Per bygning kr 50 100
Fem til ti boenheter Per bygning kr 66 800
Elleve til tjue boenheter Per bygning kr 91 850
Over tjue boenheter Per bygning kr 133 600
Felles garasjeanlegg eller andre anlegg som betjener flere bygninger Per tilhørende bygning kr 16 700

§ 3-5-1-2. Tilbygg, påbygg eller underbygg til boligbygg.

Tiltak etter pbl § 20-1 a – Tilbygg, påbygg eller underbygg til boligbygg (bygningstype 111-163) Beregningsenhet gebyr
Tilbygg, påbygg eller underbygg til boligbygg uten ny boenhet Per tiltak kr 25 050

§ 3-5-1-3. Vesentlig endring eller reparasjon av boligbygg

Tiltak etter pbl § 20-1 b – Vesentlig endring eller
reparasjon av boligbygg
(bygningstype 111-163)
Beregningsenhet gebyr
Vesentlig endring eller reparasjon av boligbygg Per tiltak kr 20 040

§ 3-5-1-4. Seterhus, rorbu, koie, garasje, uthus, anneks, naust, båthus, boligbrakke og lignende

Tiltak etter pbl § 20-1 a og b – Seterhus, garasje, boligbrakke ol.
(bygningstype 171-199)
Beregningsenhet gebyr
Seterhus, rorbu, koie, frittstående garasje, uthus, anneks, naust, båthus og lignende Per tiltak kr 15 030
Boligbrakke Per tiltak kr 33 400

§ 3-5-1-5. Andre bygninger enn bygninger for boligformål

Tiltak etter pbl § 20-1 a og b – Annet enn bolig (bygningstype 211-890) Beregningsenhet gebyr
Fabrikk-/industribygg ol. (bygningstyper: 211-219) Per tiltak kr 73 480
Energiforsyningsbygg, bensinstasjon ol.
(bygningstyper: 221-229; 323)
Per tiltak kr 45 090
Lager- og parkeringsbygg ol. (bygningstyper: 231- 239; 431-439) Per tiltak kr 40 080
Landbruksbygg (bygningstyper: 241-249) Per tiltak kr 25 050
Kontor- og forretningsbygg mv. (bygningstyper: 311- 322; 329-429; 441-449; 731-739) Per tiltak kr 83 500
Bygg for overnatting mv. (bygningstyper: 511-529) Per tiltak kr 83 500
Bygg for servering mv. (bygningstyper: 531-539) Per tiltak kr 28 390
Undervisnings-, museums-, kirkebygg ol.
(bygningstyper: 611-649; 671-679)
Per tiltak kr 83 500
Idrettshall og -stadion (bygningstyper: 651-654) Per tiltak kr 150 300
Helsestudio, garderobebygg og annen idrettsbygning (bygningstyper: 654-659) Per tiltak kr 76 820
Kulturbygg mv. (bygningstyper: 661-669) Per tiltak kr 83 500
Sykehus og sykehjem (bygningstyper: 719-729) Per tiltak kr 108 550
Fengselsbygg og beredskapsbygg (bygningstyper: 819-829; 890) Per tiltak kr 108 550
Monument og offentlig toalett ol. (bygningstyper:
830-840)
Per tiltak kr 43 420
Tilbygg, påbygg og underbygg av annet enn bolig
(bygningstyper: 211-890)
Per tiltak kr 48 430
Vesentlig endring eller reparasjon av annet enn bolig (bygningstyper: 211-890) Per tiltak kr 40 080

§ 3-5-1-6. Andre tiltak enn bygninger (konstruksjon eller anlegg)

Tiltak etter pbl § 20-1 a og b – Konstruksjon eller anlegg Beregningsenhet gebyr
Rør-, ledningsanlegg mv. med total lengde til og med 500 meter Per tiltak kr 18 370
Rør-, ledningsanlegg mv. med total lengde fra 501 til
1000 meter
Per tiltak kr 28 390
Rør-, ledningsanlegg mv. med total lengde over 1000 meter Per tiltak kr 36 740
Avløpsanlegg, olje-/fettutskiller, jf. forurensingsforskriften kapittel 12, 15 og 15A Per tiltak kr 13 360
Større avløpsrenseanlegg, jf. forurensingsforskriften kapittel 13 og 14 Per tiltak kr 23 380
Svømmebasseng, dam/brønn og lignende Per tiltak kr 15 030
Brygge, molo, kai o.l. Per tiltak kr 48 430
Støttemurer o.l. som ikke er innhegning mot veg Per tiltak kr 15 030
Andre typer konstruksjoner og anlegg Etter medgått tid kr 1 670

§ 3-5-1-7. Fasadeendring

Tiltak etter pbl § 20-1 c – Fasadeendring Beregningsenhet gebyr
Fasadeendring på bygg, konstruksjon eller anlegg Per fasade kr 5 010

§ 3-5-1-8. Varig eller tidsbestemt bruksendring eller vesentlig utvidelse eller vesentlig endring av tidligere
drift av tiltak

Tiltak etter pbl § 20-1 d – Bruksendring mv. Beregningsenhet Gebyr
Bruksendring av bolig fra tilleggsdel til hovedde Per bruksenhet kr 6 680
Bruksendring av bolig til annet enn bolig Per bruksenhet kr 31 730
Bruksendring av annet enn bolig til bolig Per bruksenhet kr 31 730
Andre bruksendringer Per bruksenhet kr 31 730
Vesentlig utvidelse eller vesentlig endring av tidligere drift av tiltak Per bruksenhet kr 35 070

§ 3-5-2. Riving av tiltak

Tiltak etter pbl § 20-1 e – Riving mv. Beregningsenhet gebyr
Fasadeendring på bygg, konstruksjon eller anlegg Per tiltak kr 20 040

§ 3-5-3. Oppføring, endring eller reparasjon av bygningstekniske installasjoner

Tiltak etter pbl § 20-1 f – Oppføring, endring eller reparasjon av bygningstekniske installasjoner i eksisterende bebyggelse Beregningsenhet Gebyr
Bygningstekniske installasjoner Per tiltak kr 18 370
Trappe-, stolheis eller tilsvarende løfteinnretninger Per tiltak kr 6 680
Solcelleanlegg Per tiltak kr 13 360
Skorstein og røykkanal Per tiltak kr 6 680

§ 3-5-4. Oppdeling eller sammenføyning av bruksenheter i bolig

Tiltak etter pbl § 20-1 g – Oppdeling eller sammenføyning Beregningsenhet gebyr
Sammenføyning av bruksenheter i bolig mv. Per tiltak kr 6 680
Oppdeling av bruksenheter i bolig mv. Per ny boenhet kr 30 060

§ 3-5-5. Oppføring av innhegning mot veg

Tiltak etter pbl § 20-1 h – Innhegning mot veg Beregningsenhet gebyr
Innhegning mot veg (eksempelvis støyskjerm, gjerder, voller, murer m.m.) Per tiltak kr 25 050

§ 3-5-6. Plassering av skilt- og reklameinnretninger

Det betales ikke eget gebyr for søknad om skilt som inngår i søknad om nybygg eller utvendig ombygging eller ved fasadeendring.

Tiltak etter pbl § 20-1 i – Skilt og
reklameinnretninger
Beregningsenhet gebyr
Skilt mv. på fasade Per tiltak kr 13 360
Andre skilt mv. Per tiltak kr 13 360

§ 3-5-7. Vesentlig terrenginngrep

Tiltak etter pbl § 20-1 k – Vesentlig terrenginngrep Beregningsenhet gebyr
Vesentlig terrenginngrep inntil ett dekar Per tiltak kr 15 030
Vesentlig terrenginngrep fra ett til og med ti dekar Per tiltak kr 28 390
Vesentlig terrenginngrep over ti dekar Per tiltak kr 36 740

§ 3-5-8. Anlegg av veg, parkeringsplass og landingsplass

Tiltak etter pbl § 20-1 l – Veg, parkeringsplass og landingsplass Beregningsenhet gebyr
Anlegg av veg Per tiltak kr 38 410
Anlegg av parkeringsplass Per tiltak kr 38 410
Anlegg av landingsplass Per tiltak kr 167 000

§ 3-6. Saksbehandlingsgebyr for tiltak uten krav til ansvarlig foretak, jf. plan- og bygningsloven § 20-4, jf. byggesaksforskriften §§ 3-1 og 3-2

§ 3-6-1. Oppretting og endring av eiendom

Det betales ikke gebyr for fradeling av arealer som skal overføres kommunen vederlagsfritt. Bestemmelsene i § 3-3 kommer ikke til anvendelse for søknader etter § 3-6-1.

Tiltak etter pbl § 20-1 m – Oppretting av eiendom mv. Beregningsenhet gebyr
Oppretting av eiendom, herunder grunneiendom,
festegrunn, anleggseiendom og jordsameie
Første nye eiendom kr 33 400
Oppretting av eiendom, herunder grunneiendom,
festegrunn, anleggseiendom og jordsameie
Per ny eiendom utover
den første
kr 5 010
Arealoverføring Per søknad kr 25 050

§ 3-6-2. Andre tiltak uten krav til ansvarlig foretak

Tiltak uten krav til ansvarlig foretak, jf. pbl § 20-4 Beregningsenhet gebyr
Mindre tiltak på bebygd eiendom som garasjer,
uthus og tilbygg, jf. SAK § 3-1 a og b
Per tiltak kr 25 050
Bruksendring fra tilleggsdel til hoveddel eller
omvendt innenfor en bruksenhet, jf. SAK § 3-1 c
Per tiltak kr 10 020
Skilt- og reklameinnretninger etter SAK § 3-1 d Per tiltak kr 18 370
Alminnelige driftsbygninger i landbruket under
1.000 m2, jf. SAK § 3-2
Per tiltak kr 35 070
Midlertidige tiltak mv. jf. pbl § 20-4 c Per tiltak kr 28 390
Andre mindre tiltak som etter kommunens skjønn
kan forestås av tiltakshaver, jf. pbl 20-4 e
Per tiltak kr 16 700

§ 3-7. Andregangsvedtak

 

Andregangsvedtak Beregningsenhet gebyr
Igangsettingstillatelse for hele tiltaket Per tiltak kr 8 350
Igangsettingstillatelse for deler av tiltaket Per tiltak kr 30 060
Midlertidig brukstillatelse for hele tiltaket Per tiltak kr 5 010
Midlertidig brukstillatelse for deler av tiltaket Per tiltak kr 30 060
Ferdigattest der det har gått mer enn fem år siden første tillatelse i byggesaken ble gitt Per tiltak kr 6 680

§ 3-8. Dispensasjon

Gebyret kommer i tillegg til eventuelle saksbehandlingsgebyr. Dispensasjonssøknader uten tiltak utløser grunngebyr etter § 3-1.

 

Dispensasjon etter pbl § 19-1 Beregningsenhet gebyr
Søknad om dispensasjon fra kommune- og reguleringsplan Per dispensasjon kr 35 070
Søknad om dispensasjon fra avstandsbegrensninger langs sjø og vassdrag Per dispensasjon kr 46 760
Søknad om dispensasjon fra avstand til vei (regulert avstand til vei) Per dispensasjon kr 11 690
Søknad om dispensasjon fra lov og forskrift Per dispensasjon kr 26 720
Søknad om dispensasjon for felling av tre/trær Per søknad kr 18 370
Søknad om dispensasjon for felling av tre, der treet er dokumentert dødt eller utgjør en åpenbar fare for omgivelsene Per søknad kr 1 670
Tilleggsgebyr for ekstern høring eller uttalelse Per søknad kr 6 680
Tilleggsgebyr for politisk behandling Per søknad kr 56 780

§ 3-9. Andre vurderinger

Andre vurderinger Beregningsenhet gebyr
Fravik fra tekniske krav ved tiltak på eksisterende byggverk, jf. pbl § 31-4 Per fravik kr 8 350
Godkjenning av selvbyggeransvar, SAK § 6-8 Per søknad kr 3 340
Godkjenning av foretak som ikke oppfyller kravene til praksis mv. i SAK, pbl § 23-8, jf. SAK § 11-4 Per foretak kr 3 340
Tillatelse til tilknytning til eksisterende private vann og avløpsanlegg Per søknad kr 83 500
Tilleggsgebyr der kommunen må innhente nødvendig samtykke fra andre myndigheter Per søknad kr 6 680

§ 3-10. Søknad om endring av gitt tillatelse før bygg eller tiltak har fått ferdigattest

Endringssøknad Beregningsenhet gebyr
Søknadspliktig endring av tiltak Etter medgått tid kr 1 670

§ 3-11. Gebyr for avsluttet sak før vedtak eller ved avvisning

Gebyr for avsluttet sak før vedtak Beregningsenhet gebyr
Søknad som trekkes før påbegynt saksbehandling
eller som avvises som følge av manglende
privatrettslige forutsetninger
Per søknad Grunngebyr + eventuelle mangelbrev
Søknad som trekkes etter at kommunen har satt i
gang saksbehandling, men før førstegangsvedtak
Per søknad Grunngebyr + 50 % av saks-behandlingsgebyr

§ 3-12. Gebyr for annet fakturerbart arbeid

Gebyrpliktig arbeid etter plan- og bygningsloven som ikke faller inn under andre bestemmelser i dette kapitlet, faktureres etter medgått tid.

Timepris Beregningsenhet Gebyr
Gebyr for medgått tid i bygge-, dele- og dispensasjonssaker Per time kr 1 670

 

Kapitlet omhandler gebyrer for seksjoneringssaker etter eierseksjonsloven. For mottatte søknader skal det betales gebyr. Samlet gebyr består av grunngebyr, saksbehandlingsgebyr og eventuelle tilleggsgebyr. Oppmålingsforretning og utstedelse av matrikkelbrev i forbindelse med seksjonering av uteareal som tilleggsdeler, gebyrlegges etter forskriftens kapittel 5, jf. eierseksjonsloven § 15 annet ledd.

§ 4-1. Grunngebyr

Kommunen fakturerer grunngebyr for alle saker. Grunngebyret skal dekke de generelle oppgavene i saksbehandlingsprosessen som er uavhengig av sakens art, kompleksitet, størrelse m.m. Dette er for eksempel mottak av søknad, innregistrering, journalføring,
fordeling av sak, fakturering og arkivering.

Grunngebyr Beregningsenhet GEBYR
Grunngebyr Per søknad kr 1 850

§ 4-2. Tilleggsgebyr for ufullstendige søknad

Ved mottak av søknad som ikke følger kravene i eierseksjonsloven og innsendt dokumentasjon er mangelfull eller feilaktig, beregnes et tilleggsgebyr.

 
Brev om mangler Beregningsenhet Gebyr
Tilleggsgebyr for ufullstendig søknad Per brev kr 1 390

§ 4-3. Saksbehandlingsgebyrer.

§ 4-3-1. Seksjonering av nybygg

 
Seksjonering av nybygg Beregningsenhet GEBYR
Seksjonering av nybygg for to seksjoner Per søknad kr 24 670
Tillegg per seksjon fra og med tredje seksjon Per seksjon kr 700

§ 4-3-2. Reseksjonering og seksjonering av eksisterende bebyggelse

 
Reseksjonering og seksjonering av eksisterende bebyggelse Beregningsenhet GEBYR
Reseksjonering mv. for inntil to seksjoner Per søknad kr 26 690
Tillegg per seksjon fra og med tredje seksjon Per seksjon kr 700

§ 4-3-3. Saksbehandling av sammenslåing av eierseksjonssameier

 
Saksbehandling av sammenslåing av
eierseksjonssameier
Beregningsenhet GEBYR
Sammenslåing av to eierseksjonssameier Per søknad kr 31 620
Tillegg per eierseksjonssameie utover to Per sameie utover to kr 4 450

§ 4-3-4. Saksbehandling for retting av feil ved tidligere seksjonering, når feilen kan rettes uten reseksjonering

 

 
Retting av feil ved tidligere seksjonering Beregningsenhet GEBYR
Retting av feil uten behov for reseksjonering Per søknad kr 5 560

§ 4-3-5. Sletting eller oppheving av seksjonert sameie

 
Sletting eller oppheving av seksjonert sameie Beregningsenhet GEBYR
Saksbehandlingsgebyr for å slette seksjoner på en eiendom Per søknad kr 6 670

§ 4-4. Tilleggsgebyr

 
Tilleggsgebyr Beregningsenhet GEBYR
Gebyr for befaring Per befaring kr 2 780
Tilleggsgebyr ved seksjonering av anleggseiendom Per søknad kr 2 780
Rettelser ved inkurie Per søknad kr 6 950

§ 4-5. Gebyr for avsluttet sak før vedtak, ved avvisning og ved avslag

 
Gebyr for avsluttet sak før vedtak Beregningsenhet GEBYR
Søknad som trekkes før påbegynt saksbehandling Per søknad Grunngebyr + brev om
mangler
Søknad som trekkes etter at kommunen har satt i gang saksbehandling eller som kommunen avviser eller avslår, jf. eierseksjonsloven § 12. Per søknad Grunngebyr + 50 % av
saks-behandli
ngsgebyr

§ 4-6. Gebyr for annet fakturerbart arbeid

Kommunen kan ta betalt for annet fakturerbart arbeid som ikke faller inn under andre bestemmelser i dette kapittelet. Dette faktureres løpende etter medgått tid.

 
Timepris Beregningsenhet GEBYR
Gebyr for medgått tid i seksjoneringssaker Per time kr 1 390

 

Kapitlet omhandler gebyrer for oppmålingsforretninger og saksbehandling etter matrikkellova.

§ 5-1. Tidsfrister om vinteren

I henhold til matrikkellovens forskrift § 18 gjelder bestemmelse om tidsfrist om vinteren fra 1. desember til og med 31. mars. Saksbehandlingstiden for oppmålingssaker løper ikke i denne perioden.

Hensikten med reglene er å utsette fristen for gjennomføring av oppmålingsforretning i en periode på vinteren da snø og tele gjør det vanskelig eller umulig å utføre oppmålingsarbeid.

§ 5-1-1. Oppmålingsforretninger

Samlet gebyr består av grunngebyr, saksbehandlingsgebyr og gebyr ved oppmåling i marka.

§ 5-1-2. Grunngebyr

Kommunen fakturerer grunngebyr for alle saker. Grunngebyret skal dekke de generelle oppgavene i saksbehandlingsprosessen som er uavhengig av sakens art, kompleksitet, størrelse m.m. Dette er for eksempel mottak av rekvisisjon, innregistrering, journalføring,
fordeling av sak, fakturering og arkivering.

 
Grunngebyr Beregningsenhet GEBYR
Grunngebyr Per rekvisisjon kr 1 280

§ 5-1-3. Tilleggsgebyr for ufullstendig søknad

Ved mottak av rekvisisjon og delevedtak der innsendt dokumentasjon er mangelfull eller feilaktig, beregnes et tilleggsgebyr.

 
Brev om mangler Beregningsenhet GEBYR
Tilleggsgebyr om ufullstendig søknad Per brev kr 1 280

§ 5-1-4. Gebyr for saksbehandling

Gebyret dekker kommunens saksbehandling i forbindelse med oppmålingsforretning mv. Ved oppretting av matrikkelenhet uten fullført oppmålingsforretning faktureres gebyr for oppretting av grunneiendom mv. samtidig.

 
Gebyr for saksbehandling Beregningsenhet GEBYR
Oppretting av grunneiendom og festegrunn og matrikulering av eksisterende umatrikulert grunn Første matrikkelenhet kr 31 740
Tilleggsgebyr for oppretting av flere
matrikkelenheter fra samme matrikkelenhet
Per påfølgende
matrikkelenhet
kr 6 270
Oppretting av uteareal ved seksjonering For to tilleggsdeler kr 25 090
Tilleggsgebyr per uteareal utover to, ved seksjonering Per tilleggsdel kr 6 270
Oppretting av anleggseiendom Per volum kr 32 130
Grensejustering Per grensejustering kr 14 720
Arealoverføring Per arealoverføring kr 34 300
Arealoverføring til offentlig vei og jernbane Per avgivereiendom kr 24 580
Klarlegging av eksisterende grense der grensen tidligere er koordinatbestemt ved
oppmålingsforretning
Per rekvisisjon kr 18 560
Klarlegging av eksisterende grense der grensen ikke tidligere er koordinatbestemt ved oppmålingsforretning. Per rekvisisjon kr 20 220
Oppretting av matrikkelenhet uten fullført oppmålingsforretning (MUF) Per matrikkelenhet kr 6 400

§ 5-1-5. Gebyr ved oppmåling

Oppmøtegebyr dekker gjennomsnittlig reisetid ut til oppmålingsforretning. Gebyret per grensepunkt dekker tiden feltarbeidet tar.

 
Gebyr ved oppmåling Beregningsenhet GEBYR
Oppmøtegebyr ved oppmåling i marka Per oppmøte kr 2 560
Grensepunkt som måles og merkes Per grensepunkt kr 1 600
Oppretting av uteareal ved seksjonering Per koordinatbestemt
punkt
kr 1 600
Oppretting av uteareal ved seksjonering (kontorforretning) Per koordinatbestemt
punkt
kr 130
Oppretting av anleggseiendom (kontorforretning) Per punkt med x,y,zkoordinat kr 130

§ 5-2. Avbrutt forretning

 
Gebyr ved avbrutt forretning Beregningsenhet GEBYR
Rekvisisjon som trekkes før påbegynt saksbehandling eller som kommunen avviser eller avslår Per rekvisisjon Grunngebyr + eventuelt brev om mangler
Søknad som trekkes etter at kommunen har satt i
gang saksbehandling
Per rekvisisjon Grunngebyr + 50 % av saks-behandlingsgebyr

§ 5-3. Gebyr for annet fakturerbart arbeid

Kommunen kan ta betalt for annet fakturerbart arbeid som ikke faller inn under andre bestemmelser i dette kapittelet. Dette faktureres løpende etter medgått tid.

 
Annet fakturerbart arbeid Beregningsenhet GEBYR
Gebyr for annet fakturerbart arbeid Etter medgått tid kr 1 280

 

Kapitlet gjelder betalingssatser for geodata og eiendomsinformasjon.

§ 6-1. Kartpakke mv. til søknader etter plan- og bygningsloven

 
Spesifikasjon Beregningsenhet GEBYR
Kartpakke til søknad etter plan- og bygningsloven Per matrikkelenhet kr 1 399
Naboliste for nabovarsel Per naboliste kr 216
Ved kjøp av enkeltprodukter som kun inngår i kartpakke til søknad etter plan- og bygningsloven    
Områdeanalyse Per matrikkelenhet kr 324
Situasjonskart Per matrikkelenhet kr 227

§ 6-2. Formidling av eiendomsinformasjon

 
Spesifikasjon Beregningsenhet GEBYR
Meglerpakke Per matrikkelenhet kr 2 933
Matrikkelutskrift fast eiendom og kartutsnitt Per matrikkelenhet kr 477
Ved kjøp av enkeltprodukter som inngår i meglerpakke:    
Matrikkelrapport Per matrikkelenhet kr 272
Eiendomskart Per matrikkelenhet kr 205
Vegstatuskart Per matrikkelenhet kr 162
Gjeldende arealplan m/bestemmelser Per matrikkelenhet kr 124
Kommuneplankart Per matrikkelenhet kr 78
Plananalyse Per matrikkelenhet kr 183
Planer under arbeid Per matrikkelenhet kr 78
Lokal kulturminnerapport Per matrikkelenhet kr 162
Midlertidig brukstillatelse og ferdigattest Per matrikkelenhet kr 432
Kommunale avgifter og gebyrer Per matrikkelenhet kr 216
Ledningskart VA Per matrikkelenhet kr 216
Legalpant/ utestående fordringer Per matrikkelenhet kr 378
Opplysninger om pipe/ildsted Per matrikkelenhet kr 216
Tilknytning til offentlig vann og avløp Per matrikkelenhet kr 216

§ 6-3. Digitale kartdata

 
Spesifikasjon Beregningsenhet Betalingssats
Arealplaner Per dekar Geovekst priskalkulator,minstepris
Kr 1 619
Vektordata eiendomskart Per matrikkelenhet kr 484

§ 6-4. Timepris

Betalingssatser for spesielt avtalte arbeid av kartprodukter beregnes etter medgått tid etter gjeldende timesatser og produktkostnader.

 
Spesifikasjon Beregningsenhet Betalingssats
Avtalte kartprodukter Per time kr 1 540

§ 7-1. Ikrafttredelse

Forskriften trer i kraft 1. januar 2025.

For utskrift av hele gebyrregulativet

Kontakt Plan, bygg og geodata

Kundesenteret i plan- og bygg er ditt første møte med plan- og bygningstjenesten. Vi setter deg i kontakt med riktig avdeling og vi kan veilede deg på våre hjemmesider.

Kundesenteret plan og bygg

Tlf: 67 50 40 50

Hverdager  kl. 08.00-15.00