I romjulen 2024 er Kundesenteret stengt fredag 27.desember. Vi er tilgjengelige på telefon 30. desember fra kl. 09.00 - 15.00. Nyttårsaften fra kl. 09.00 - 12.00

Kundesenteret i plan- og bygg er ditt første møte med plan- og bygningstjenesten. Vi setter deg i kontakt med riktig avdeling og vi kan veilede deg på våre hjemmesider. Kundesenteret består også av byggesaksvakt og planvakt. Du kan lese mer om Byggesaksvakt og Planvakt lengre ned på denne siden og finne deres åpningstider.

Kundesenteret 

Vi er tilgjengelig for veiledning på telefonen alle hverdager mellom kl 08.00-15.30. Byggesaker fra 2004 til dags dato kan du søke opp selv i innsyn i sak. Hovedregelen er veiledning på telefon, men det kan avtales fysiske møte til innbyggere som har behov for det.

Historisk byggesaksarkiv

Tegninger fra historisk arkiv fra årstall 1913 til 2003 er kun tilgjengelig via vårt kundesenter. Ønsker du å hente ut dokumenter fra arkivet ta kontakt med oss i Kundesenteret. Det er ikke lenger mulig å hente ut dokumentene selv. Du når oss på telefonen mellom 08.00 -15.30.  Vi jobber fortiden med å få det historiske arkivet tilgjengelig på vår nettside. 

Ferdigattest/midlertidig brukstillatelse kan bestilles via meglerpakken her.

Eldre plan- og delesaker før 2004:

Bærum kommune har ett eget arkiv for eldre plan- og delesaker. Ønsker du dokumenter fra plan- eller delesaker fra før 2004? Send inn skjema her. Henvendelser om delesaker må inneholde følgende opplysninger: Hvilke eiendommer (gnr./bnr.) som er involvert i delesaken og årstall. Henvendelser om plansaker må inneholde plannavn og årstall.

Du finner våre åpningstider her:

Kundesenteret plan og bygg

Tlf: 67 50 40 50

Hverdager  kl. 08.00-15.00

Byggesaksvakten

veileder deg i spørsmål om byggesak og hjelper deg å forstå om du trenger å søke eller ikke. Har du generelle spørsmål om søknadsplikt vedrørende et byggetiltak du planlegger, kan du få veiledning på telefon eller sende inn din henvendelse her: 

Les mer om Byggesaksvakten her

Eiendomsforespørsel - skriftlig henvendelse til byggesak

Pågående byggesak?

Ønsker du å snakke med en bestemt saksbehandler i pågående byggesak har saksbehandlerne i Byggesaksavdelingen telefontid tirsdag og torsdag mellom kl 12.00-14.00. Ha gjerne ditt ArkivsakID klart som du finner ved å søke opp gårdsnummer og bruksnummer i innsyn i sak løsningen på vår nettside.

Planvakten

veileder deg i generelle planspørsmål som omhandler for eksempel reguleringsplan eller bestemmelser på din eiendom. Har du generelle spørsmål om arealplaner og deling av eiendom? Da kan du få veiledning på telefon (via vårt Kundesenter) eller sende inn din henvendelse her: plan@baerum.kommune.no

Les mer om Planvakten her

Geodata besvarer spørsmål om oppmåling/seksjonering/adressering

Du kan sende inn generelle spørsmål om arealoverføring, seksjonering, oppmåling og adressering her:

Send din forespørsel her

Post i pågående sak

Har du post i pågående byggesak, plansak eller delesak? Da skal du sende det til:

post@baerum.kommune.no

Kundesenteret

Kundesenteret plan og bygg

Tlf: 67 50 40 50

Hverdager  kl. 08.00-15.00