Ta pauser ofte:
- Ta regelmessige pauser fra arbeidet, helst hvert 25 minutt.
- Gjør klemmeøvelser med skrivehånden - f.eks. med en liten, myk ball.
- Strekk og tøy armer og skuldre.
- Beveg hodet.
- Øynene blir ofte anstrengt, det er viktig å bruke pausene til å se ut av vinduet på ting som er langt borte, se på ting i bevegelse osv.
Sitt riktig:
- Pass på at skuldrene henger avslappet ned, ikke opp mot ørene.
- La armen slappe av, den må ikke henge spent i luften klar til innsats.
- Sørg for at albuene kan henge fritt når du skriver, samtidig som håndleddene bør kunne hvile på bordet. For noen kan dette være enklere å få til med et eksternt tastatur.
- Legg iPaden på et bord i stedet for å sitte med den i hendene. Bruk støtten bak, så skjermen kan stå litt skrått. iPaden bør ikke stå for bratt.
- Unngå å sitte med iPaden eller tastaturet i fanget over lang tid.
Jobb avslappet:
- Bruk zoom-funksjoner hvis det er ting du synes det er vanskelig å se.
- Juster lysstyrken på skjermen etter forholdene. Den bør være mørkere når omgivelsene er mørke, men ikke så mørk at det blir anstrengende å skjelne tegn og bokstaver på skjermen.
Tastatur og hodetelefoner
Alle elever i Bærumsskolen skal ha tilgang til eksternt tastatur og hodetelefoner når de har behov for det.
Å skrive for hånd og med tastatur
Kompetansemålene i norskfaget beskriver kravene til hvordan elevene skal utvikle skrift. I kompetansemålene i norsk står det at elevene skal kunne:
- Etter 2. trinn: «skrive tekster for hånd og med tastatur»
- Etter 4. trinn: «skrive tekster med funksjonell håndskrift og med tastatur»
- Etter 7.trinn: «skrive tekster med funksjonell håndskrift og med flyt på tastatur»
Dette vil si at håndskrift og tastatur er likestilt som måter å skrive på, og at skolen skal lære elevene både å skrive for hånd og med tastatur. Noen skoler velger å vente med skriftforming for hånd til 2. trinn, slik at elevene lærer å lese og skrive på tastaturet først. Mange av disse bruker metoden «Å skrive seg til lesing med lydstøtte (STL+)» til dette.
Det ligger ikke noen føring om at elevene skal skrive sammenhengende skrift etter 4. trinn eller 7.trinn, men at håndskriften skal være funksjonell. Funksjonell betyr i denne sammenhengen at skriften skal være lett å forme og lett å lese for andre.
Ergonomi og fysisk aktivitet i skolen – korte filmer med tips
Ergonomi og fysisk aktivitet i skolen – Sittestilling
Ergonomi og fysisk aktivitet i skolen – Pauser i skoledagen
Ergonomi og fysisk aktivitet i skolen – Fysisk aktivitet