Barn med nettbrett
  1. Eierskap til og tilbakelevering av nettbrettet, ladeledning og adapter.

Nettbrettet er skolens eiendom i hele utlånsperioden.
    Nettbrettet skal leveres tilbake sammen med utlevert tilbehør når skolen ber om det; for eksempel ved slutten av skoleåret, etter endt skolegang, når nettbrettet skal byttes ut eller på grunn av andre årsaker. Ladeledninger og adapter skal merkes med navn, oppbevares hjemme og leveres tilbake etter endt leasingperiode.

Nettbrettet skal leveres tilbake ulåst (uten passord eller pinkode). Alt innhold og alle innstillinger skal være slettet. Eleven må selv sørge for at nødvendig informasjon er lagret eksternt ved tilbakelevering.
  2. Bruk av nettbrettet

1. Nettbrettet er personlig og skal ikke lånes ut til andre.
    2. Nettbrettet skal alltid være med på skolen.
    3. Eleven må sørge for at nettbrettet hver dag er tilstrekkelig ladet til å kunne brukes gjennom hele skoledagen uten å måtte lades opp underveis.
    4. Nettbrettet skal alltid oppbevares på det stedet skolen har anvist at nettbrettet kan oppbevares før og etter skoledagen og i friminuttene.
    5. Nettbrettet leveres med deksel. Dekselet skal ikke under noen omstendighet tas av.  Nettbrettet kan merkes med en klistrelapp med elevens navn.
    6. Det er ikke nødvendig å registrere nettbrettet på eleven. Det skjer automatisk ved oppsett av nettbrettet.
    7. Apper og annen programvare skolen installerer på nettbrettet må ikke fjernes.
    8. På skolen skal nettbrettet være koblet til skolens lokale trådløse nettverk – f.eks. BK-NETT som krever FEIDE-pålogging.
  3. Installasjon, service og programvare

Det er kun skolen som har rett til å gjennomføre service på nettbrettet. Eleven/foresatte melder eventuelle feil og problemer med nettbrettet til skolen. Når nettbrettet deles ut har det et fastsatt oppsett, men det må forventes at dette vil kunne endre seg. Elevenes nettbrett settes opp i bærumsskolens egen App Store, kalt Catalog. I Catalog er det et utvalg av forhåndsvurderte apper som elevene kostnadsfritt kan laste ned på sine nettbrett. Lærere, skoleledelser og elever kan sammen komme med forslag til nye apper i denne samlingen. Det er ikke tilgang til ordinær App Store for 1.- 10. trinn. Apper som skolen bruker i opplæring risikovurderes og kvalitetssikres fortløpende og i tråd med gjeldende regelverk. Ellers vises det til Bærum kommunes ordensreglement.
  4. Regler for orden og oppførsel i grunnskole - Bærum kommune

Bærum kommunes regler for orden og oppførsel gjelder også for nettbrettet.
    Regler for orden og oppførsel i grunnskolene | Bærum kommune (baerum.kommune.no)

5. Misbruk, tap og/eller skade

Dersom eleven misligholder denne avtalen eller på annen måte misbruker nettbrettet, kan skolen innskrenke elevens rett til å bruke og/eller oppbevare nettbrettet. Undervisningsopplegget vil bli tilpasset deretter.

Eleven kan etter en rimelighetsvurdering bli erstatningsansvarlig for tap og/eller skade som oppstår på nettbrettet dersom eleven har handlet uaktsomt eller forsettlig. Elevens erstatningsansvar fremgår av skadeerstatningsloven § 1-1, samt «Bærum kommunes praksis for erstatningsansvar knyttet til utlån og bruk av nettbrett.»
erstatning-nettbrett-under-revisjon-versjon2.pdf (baerum.kommune.no)

Ved å trykke "Ja, jeg samtykker" i Min Skole – foresattappen, bekreftes det å ha mottatt et nettbrett med beskyttelsesdeksel, lader og ladekabel, og godkjenner bruk i henhold til overnevnte punkter. Vi bekrefter også at eleven har lest/blitt gjort kjent med gjeldende regler.

Bekreftelsen «Ja, jeg samtykker» innebærer ikke forhåndserkjennelse av erstatningsansvar for eventuelt tap og/eller skade på nettbrettet.