Lesing er nøkkelen til kunnskap og kompetanse. Det åpner døren til læring og kritisk tenking, gir bedre språkferdigheter og er sentralt for vår deltakelse i samfunnet.
Lesing er nøkkelen til kunnskap og kompetanse. Det åpner døren til læring og kritisk tenking, gir bedre språkferdigheter og er sentralt for vår deltakelse i samfunnet. Gjennom bøker får vi tilgang til nye perspektiver og erfaringer, og økt forståelse for oss selv og verden vi lever i. Tilgang til litteratur fra tidlig alder kan utjevne sosiale forskjeller og bidra til at barn rustes for fremtiden.
Skolebiblioteket er en arena for leselyst og læring, og et sted for åmøtes i faglig eller sosialt fellesskap. Det skal være et attraktivt rom somskiller seg fra klasserommet – et godt sted å være, et sted for samholdog tilhørighet for mangfoldet av elever. Et synlig og engasjerendeskolebibliotek kan berike elevenes læringsopplevelse og inspirere demtil å utforske litteraturen. Elevenes medvirkning er viktig for at de skaloppleve skolebiblioteket som relevant og levende.
Skolebiblioteket er også et sted hvor skolens medarbeidere kan bidrafaglig og hente pedagogiske læringsressurser til undervisningen. I tilleggtil å være en ressurs for elever og medarbeidere, kan skolebiblioteketvære tilgjengelig for foreldre, barnehage og andre som ønsker å utforskelitteratur eller bruke lokalene til å skape gode tilbud utenom skoletid.
Barn og unge leser mindre enn før. For å øke leselysten hos eleveneog fremme en kultur for lesing, kreves en felles innsats. Hele skolensprofesjonsfellesskap må sammen med foreldre samarbeide målrettetog systematisk om oppgaven. Et skolebibliotek som er godt integrert iskolens pedagogiske virksomhet vil være en sentral ressurs i arbeidetmed å skape kultur for læring, lesing og trivsel. Rammeverket er mentsom et verktøy for å støtte skolene i dette arbeidet
Bærum Kommune - Rammeverk for Skolebibliotek etter 11.11 k2 som Adobe PDF