Lesing er nøkkelen til kunnskap og kompetanse. Det åpner døren til læring og kritisk tenking, gir bedre språkferdigheter og er sentralt for vår deltakelse i samfunnet.
Skolebiblioteket bidrar til demokrati og dannelse gjennom å tilby elevene tilgang til et bredt spekter av ressurser og et inkluderende miljø for læring og refleksjon. Skolebiblioteket er mer enn bare et sted for bøker. Det er en arena der elevene utvikler informasjonskompetanse, engasjerer seg i demokratiske prosesser og opplever medvirkning i praksis.
Elevene anvender informasjonskompetanse og kritisk tenkning.
Dette kan gjøres ved at:
Skolebiblioteket har en variert samling av både digitale og analoge fakta- og fagbøker, slik at elevene kan trene på å navigere og evaluere i ulike kilder for å fremme både informasjonskompetanse og evne til kritisk tenkning.
Skolebiblioteket kan være en kilde til forskningsmateriale med litteratur og tematikk som utfordrer elevene til å reflektere, analysere og argumentere. Eksempler på slike bøker kan være Snøsøsteren av Maja Lunde, Engelen i Djevelgapet av Levi Henriksen og bøker fra Bærekraftbiblioteket.
Digitale grunnleggende ferdigheter som kompetanse i informasjonssøk og kildekritikk er en del av undervisningen ialle fag. Verksted og kurs i tematikken kan være naturlig å leggetil skolebiblioteket.
Elevene engasjeres i aktiviteter som fremmer demokrati og medborgerskap, og opplever medvirkning i praksis.
Dette kan gjøres ved at:
Skolebiblioteket er en ressurs i planlegging og gjennomføring av tverrfaglige prosjekter som omhandler temaer relatert til demokrati og medborgerskap.
Elevene involveres i beslutningsprosesser, blant annet ved innkjøp av bøker og ressurser som skal være tilgjengelig på skolebiblioteket.
Elevene får delta i utforming av skolebibliotekets fysiske rom og medvirke i organisering av aktiviteter og innhold. Dette kan for eksempel gjøres ved å inkludere elevrådet.
Elever engasjeres som skolebibliotekassistenter, elevverter eller ambassadører. De kan bidra med å betjene utlån og holde orden i skolebiblioteket. Videre kan de inspirere medelever og fremme litteratur ved å lage bok- og temautstillinger, arrangere bokbad, boksirkler, gi lesetips, besøke klasser, informere om aktiviteter oglese høyt for de yngre elevene.
Elevene oppfordres til å dele nyheter, uttrykke meninger og formidle informasjon om skolebiblioteket gjennom for eksempel en skoleavis eller skolebibliotekblogg.
Elevene bidrar i evaluering og videreutvikling av skolebiblioteket ved å delta i planlegging og gjennomføring av kartlegginger, og ved å gi tilbakemeldinger på tiltak. Elevinnspill brukes aktivt til å tilpasse bibliotekets tilbud.