Lesing er nøkkelen til kunnskap og kompetanse. Det åpner døren til læring og kritisk tenking, gir bedre språkferdigheter og er sentralt for vår deltakelse i samfunnet.
Elevmedvirkning er sentralt for å møte elevenes ønsker og behov i skolebiblioteket. I utformingen av dette rammeverket var det derfor avgjørende å ta hensyn til hva elevene selv verdsetter og ønsker seg på et skolebibliotek. Gjennom innspillsrunder fikk et utvalg elever fra ulike skoler og trinn uttrykke sine ønsker. De sammenfallende tilbakemeldingene fra elevene var at skolebiblioteket bør være et koselig sted, preget av ro og innbydende atmosfære. De ønsker seggode stoler og koselige kroker hvor de kan slappe av og fordype segi bøkenes verden.
Elevene understreket også viktigheten av et sted i skolen som tilbyr noe annet enn tradisjonell undervisning, et sted for kreativ utfoldelse og mentalt avbrekk. Tilgang til skolebiblioteket utenom undervisningstid for å kunne slappe av ved å lese, spille spill, eller gjøre lekser ble også fremhevet.
I tillegg pekte elevene på nødvendigheten av å ha tilgang til variert og oppdatert litteratur, som speiler et bredt spekter av interesser oglesenivåer. Rammeverket for skolebibliotek sikter derfor mot å skapeet inkluderende, fleksibelt og stimulerende miljø som møter elevenes behov. Den enkelte skole bør involvere elevene i arbeidet med å utvikle eget skolebibliotek. Det er sentralt å ta opp temaer som omhandler skolebiblioteket i elevråd eller andre fora der elevenes stemme blirhørt, og å involvere FAU og foreldre der det er naturlig.