Lesing er nøkkelen til kunnskap og kompetanse. Det åpner døren til læring og kritisk tenking, gir bedre språkferdigheter og er sentralt for vår deltakelse i samfunnet.
Rammeverk for kvalitet i skolebibliotek er forankret i nasjonale og kommunale planer og styringsdokumenter.
Kommuneplanen i Bærum er kommunens overordnede styringsdokument og har blant annet som mål å gi alle barn et trygt og godt oppvekstmiljø, som bidrar til like muligheter for barn og unge. Handlingsplanen understreker at skolen skal jobbe for å hindre utenforskap blant barn og unge. Vi skal ha et trygt, godt og helsefremmende oppvekst- og læringsmiljø preget av mangfold og inkludering.
Kommunens temaplan På samme lag for og med barn i Bærum presenterer syv strategier, med tilhørende planoppfølgingsoppdrag, for hvordan kommunen og bærumsamfunnet skal bidra til å oppnå kommuneplanens mål. Det er særlig strategien «Sikre alle barn og unge gode og likeverdige muligheter til læring og utvikling» som berører skolens kjerneoppdrag og har relevans for skolebiblioteket.
Læreplanen LK20 er skolens overgripende styringsdokument. Skolebiblioteket kan støtte opp om læreplanen og være en naturlig del av skolens undervisningspraksis. Læreplanen legger vekt på kompetanse og ferdigheter som elevene trenger for å være rustet til å møte fremtiden, slik som evnen til kritisk tenking, refleksjon og samarbeid. Lesing er en grunnleggende ferdighet i alle fag og handler om at elevene må ha kompetanse til å kunne forstå, bruke og engasjere seg i innholdet i tekster.
De tverrfaglige temaene Folkehelse og livsmestring, Demokrati og medborgerskap og Bærekraftig utvikling skal prege undervisningen i alle fag og gi elevene forståelse for viktige samfunnsutfordringer og kompetanse til å kunne delta aktivt i samfunnet. Elevmedvirkning er et grunnleggende prinsipp i den pedagogiske praksisen og omfatter deltakelse i formelle og uformelle demokratiske prosesser
Norskfaget i LK20 forutsetter tilgang til bibliotek for å oppnåkompetansemål på flere trinn.• Etter 2. trinn: Låne og lese bøker fra biblioteket.• Etter 4. trinn: Velge bøker fra biblioteket ut fra egne interesserog leseferdigheter.• Etter 7. trinn: Orientere seg i faglige kilder på bibliotek og digitalt,vurdere hvor pålitelig kildene er, og vise til kilder i egne teksterSkolebiblioteket er en viktig ressurs i skolens pedagogiskevirksomhet og arbeid med å nå intensjonene i LK20.
I Nasjonal bibliotekstrategi «Rom for demokrati og dannelse understrekes det blant annet at skolebiblioteket er en viktig ressursfor lesing og leseglede. Skolebiblioteket fremheves som viktigfor å bygge inkluderende fellesskap. I tillegg vektlegges det atskolebiblioteket bør være en integrert del av skolens pedagogiskevirksomhet.
Leselyststrategien er en nasjonal strategi som har som mål å skapeen kultur for lesing hos barn, unge og voksne gjennom å retteoppmerksomheten mot leselyst og leseglede. Et av formålene erå styrke litteraturformidlingen og sikre at alle elever har tilgang tilet skolebibliotek.
FNs barnekonvensjon art. 3 og 12, og Grunnloven § 104 gir allebarn rett til å bli hørt i saker som vedrører dem og fastslår atbarnets beste skal være et grunnleggende hensyn. Artikkel 12 iFN-konvensjonen realiseres blant annet ved at det i overordnetdel av læreplanen fremgår at: «Skolen skal være et sted der barnog unge opplever demokrati i praksis. Elevene skal erfare at de blirlyttet til i skolehverdagen, at de har reell innflytelse og at de kanpåvirke det som angår dem.» (Kunnskapsdepartementet, 2017)Vi ser dette videre i Overordnet del – verdier og prinsipper forgrunnopplæringen, fastsatt som forskrift ved kongelig resolusjon(Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020).
FNs bærekraftsmål og 2030-agendaen representerer detpolitiske hovedsporet for lokalt, nasjonalt og internasjonaltbærekraftsarbeid. Sytten mål bygger opp under tre dimensjonerfor bærekraftig utvikling. Det er særlig bærekraftsmål 4, «sikreinkluderende, rettferdig og god utdanning og fremme muligheterfor livslang læring for alle», som er relevant for rammeverk forkvalitet i skolebibliotek.