Lesing er nøkkelen til kunnskap og kompetanse. Det åpner døren til læring og kritisk tenking, gir bedre språkferdigheter og er sentralt for vår deltakelse i samfunnet.
Opplæringsloven § 15-5 sier at alle elever i grunnskolen skal ha tilgangtil et skolebibliotek. I Forskrift til opplæringsloven § 11-2 spesifiseres detat «skolebiblioteket skal bidra til å utvikle språkferdigheitene, leseferdigheiteneog evna til å tenke kritisk hos elevane, og til å jamne ut sosialeforskjellar. Kommunen og fylkeskommunen skal sørgje for at elevanehar tilgang til eit skolebibliotek eller eit anna bibliotek som er særskilttilrettelagt for skolen. Biblioteket skal vere tilgjengeleg for elevanei skoletida, slik at biblioteket kan brukast aktivt i opplæringa på skolen».
Lovverket gir ingen spesifikke føringer for innhold, bemanning ellerorganisering av skolebibliotekene. I Bærum har skolene et skolebiblioteklokalisert i skolebygningen, med frihet til å tilpasse form og innhold itråd med lokale ønsker og behov. Dette gir rom for å skape et dynamiskskolebibliotek som kontinuerlig utvikler seg i samsvar med skolensøvrige satsinger, og til det beste for elevene. I dette rammeverketangir vi kjennetegn som representerer god praksis i skolebiblioteket. Kjennetegnene kan være til inspirasjon og refleksjon når skolebiblioteketsinnhold utformes.