Lesing er nøkkelen til kunnskap og kompetanse. Det åpner døren til læring og kritisk tenking, gir bedre språkferdigheter og er sentralt for vår deltakelse i samfunnet.
Læring og leselyst
Lesing er en viktig forutsetning for læring, og skolebiblioteket kan bidra til å stimulere elevenes leselyst. Leselyst har sammenheng med opplevelsen av mestring, engasjement og interesse. Leselyst kommer ikke av seg selv. Det kreves at skolen jobber med lesefremmende tiltak og med å utvikle en kultur for lesing.
Elevene møter et bredt utvalg av aktuell litteratur tilpasset ulike forutsetninger, alder og interesser.
Dette kan gjøres ved at:
- Skolebiblioteket har et godt utvalg av bildebøker og annen litteratur som treffer ulike aldersgrupper, fra barnehagebarn til eldre skoleelever.
- Boksamlingen speiler skolens elevgruppe og oppdateres jevnlig for å sikre at den er relevant.
- Skolebiblioteket organiseres slik at bøker er lett tilgjengelige og søkbare etter tema, for eksempel krimbøker, faktabøker og andre sjangre. Dette gjør det enklere for elever å finne bøker som interesserer dem, og stimulerer til utforskning på tvers av ulike temaer og sjangre.
Elevene har tilgang til digitale tekster, læremidler og verktøy via sin digitale enhet.
Dette kan gjøres ved at:
- Skolen legger til rette for at elevene kjenner til og bruker digitale bibliotek, som er tilgjengelige på elevenes digitale enhet.
- Elevene får opplæring i å bruke tilgjengelige digitale lese- og skriveverktøy slik at de kan benytte seg av muligheter som lydstøtte, opplesning, diktering, oversettelse og skrivestøtte ved behov. I bærumsskolen har alle elever tilgang på Engasjerende leser og andre hjelpeverktøy i M365.
Elevene deltar aktivt i lesefremmende tiltak på analoge og digitale flater.
Dette kan gjøres ved at:
- Skolen tar initiativ til og prioriterer lesefremmende tiltak for eksempel lesekonkurranser, boksirkler, forfatterbesøk og tema- og bokuker.
- Alle i skolen har medansvar for lesefremmende tiltak og er lesende rollemodeller.
- Foreldre inkluderes i lesefremmende aktiviteter, for eksempel ved å lese hjemme med barna sine eller ved å delta på arrangementer som «foreldre leser for klassen»-dager. Dette forsterker betydningen av lesing, både på skolen og hjemme.
- Alle lærere ser seg selv som leselærere ved å integrere lesing og lesefremmende tiltak i alle fag.
- Høytlesning og språklige samtaler er prioritert for alle elever. Høytlesning øver lytteferdigheter, utvikler forståelse og vekker nysgjerrighet for bøker.
- Det settes av tid til lystlesing i skoletiden, og boken har en sentral plass på SFO.
- Elevene får boktips og inspirasjon til ny litteratur ved å for eksempel lage egne bokanmeldelser og holde bokpresentasjoner for hverandre, både digitale og analoge.
Elevene er aktive brukere av skolebiblioteket.
Dette kan gjøres ved at:
- Det er en plan eller kalender for når de ulike klassene/trinnene kan bruke skolebiblioteket. Planen kan også inneholde tider for fleksibel bruk og spontane besøk. Dette kan sikre at alle elever får jevnlig tilgang og tid til å bruke skolebiblioteket.
- Alle ansatte ved skolen har kompetanse til å bruke skolebiblioteket og integrerer bruken av skolebiblioteket i undervisningen. Dette kan oppnås ved å arrangere workshop eller kurs for personalet hver høst, utarbeide en lokal oversikt over rutiner og tips, eller ved å ha noen utvalgte ambassadører blant lærerne som fungerer som veiledere for kollegene sine.
- Skolen tilbyr utvidede åpningstider i skolebiblioteket, for eksempel på morgenen før skoledagen starter, i storefri eller etter skoletid, enkelte eller flere dager i uken. Dette for å øke tilgjengeligheten og fleksibiliteten for elevene. Foresatte, besteforeldre og andre frivillige kan inkluderes i planlegging og gjennomføring.
- Lærere og elever inspirerer til bruk av tilgjengelige ressurser, nye bøker eller planlagte aktiviteter. Dette kan for eksempel gjøres gjennom digitale eller analoge nyhetsbrev.