Lesing er nøkkelen til kunnskap og kompetanse. Det åpner døren til læring og kritisk tenking, gir bedre språkferdigheter og er sentralt for vår deltakelse i samfunnet.
Områder og kjennetegn for kvalitet i skolebiblioteket
Rammeverket beskriver kjennetegn for kvalitet i skolebiblioteket innen tre hovedområder:
Læring og leselyst
- Elevene møter et bredt utvalg
av aktuell litteratur tilpasset ulike
forutsetninger, alder og interesser.
- Elevene har tilgang til digitale
tekster, læremidler og verktøy via
sin digitale enhet.
- Elevene deltar aktivt i lesefremmende
tiltak på analoge og digitale flater.
- Elevene er aktive brukere av
skolebiblioteket.
Sosial og inkluderende arena
- Elevene opplever skolebiblioteket som
et trygt og godt sted å være.
- Elevene har tilgang på litteratur
på flere språk.
- Elevene har mulighet til å jobbe med
gruppe- og prosjektarbeid, lekser og
fritidspregede aktiviteter på
skolebiblioteket.
- FAU, foreldre og andre frivillige bidrar
til kostnadsfrie aktiviteter for elever
utenom skoletid.
- I barneskolen er elevene aktive
brukere av skolebiblioteket i SFO-tid.
- I barneskolen bruker barnehagebarn
skolebiblioteket.
Danning og demokrati
- Elevene anvender informasjonskompetanse
og kritisk tenkning.
- Elevene engasjeres i aktiviteter
som fremmer demokrati og
medborgerskap, og opplever
medvirkning i praksis