Lesing er nøkkelen til kunnskap og kompetanse. Det åpner døren til læring og kritisk tenking, gir bedre språkferdigheter og er sentralt for vår deltakelse i samfunnet.

Organisering og bemanning i skolebiblioteket

Skolebibliotekar er en mye brukt betegnelse om den som ivaretar oppgavene i skolebiblioteket. I nasjonale føringer, planer og strategier brukes imidlertid betegnelsen skolebibliotekansvarlig. Rollebetegnelsen skolebibliotekansvarlig rommer variasjon i fag- og utdanningsbakgrunn, og brukes også i dette rammeverket.

Et skolebibliotek som er bemannet i skoletiden av faglærteskolebibliotekarer bidrar til økt kvalitet i tilbudet. Faglærteskolebibliotekarer har blant annet spesifikk kunnskap om barne- ogungdomslitteratur, informasjonssøk, kildevurdering og pedagogiskbruk av skolebibliotek.

Skolebibliotekansvarliges oppgaver kan blant annet være:

  • Formidling av litteratur for å inspirere til leselyst og bidra til et godtlesemiljø på skolen.
  • Veiledning av elever mht. litteratur, kildekritikk og informasjonssøk.
  • Samarbeid med lærerne om leseprosjekter, tverrfaglige arbeid oglesestimulerende tiltak.
  • Administrasjon av samlingen.
  • Tilrettelegging for at skolebiblioteket kan være en sosial oginkluderende arena.
  • Tilrettelegging for elevmedvirkning i innhold, drift og bruk samarbeidmed folkebiblioteket.

For å gi god støtte til elevenes leseutvikling er det en fordel atskolebibliotekansvarlig også har kompetanse i leseopplæring.

Skolebiblioteket bør være tilgjengelig for elevene i skoletiden. Nårskolebiblioteket ikke er bemannet, kan lærer eller andre være medelevene. For å sikre at skolebiblioteket er tilpasset skolens rammerog behov, er det opp til rektor å vurdere hvordan skolebiblioteketskal organiseres og driftes. En faglært skolebibliotekar anbefales,men økonomiske og lokale hensyn gjør det ikke alltid mulig ellerhensiktsmessig å oppfylle anbefalingen. Skolebibliotekansvarligesutdanningsbakgrunn må vurderes opp mot skolens økonomiskerammer og utfordringsbilde.

Kvaliteten i skolebiblioteket er et kollektivt pedagogisk ansvar.Utviklingen av et godt skolebibliotek forutsetter at skolebiblioteket ergodt integrert i skolens helhetlige arbeid. Det er viktig at hele skolensprofesjonsfellesskap engasjerer seg i, og utnytter skolebiblioteketsressurser og muligheter. Lærerne har ansvar for å bruke skolebiblioteketsom ressurs for å fremme leselyst og leseferdigheter.

På denne siden finner du tre eksempler på hvordan et skolebibliotek kanorganiseres. Eksemplene viser hvordan de tre skolene har tilpassetskolebiblioteket etter lokale rammer og behov, med ulike løsninger forbemanning, tilgjengelighet, samarbeid og medvirkning.