Lesing er nøkkelen til kunnskap og kompetanse. Det åpner døren til læring og kritisk tenking, gir bedre språkferdigheter og er sentralt for vår deltakelse i samfunnet.

Rammeverkets oppbygging

Rammeverket beskriver kjennetegn for kvalitet i skolebiblioteket innen tre hovedområder:

De tre områdene er valgt på bakgrunn av ovennevnte føringer. De er sentrale for skolens helhetlige læringsarbeid, og er områder der skolebiblioteket kan bidra til å fremme skolens måloppnåelse. Innenfor hvert område beskrives kjennetegn for kvalitet. Kjennetegnene er ikke førende, men noe skolen kan strekke seg mot. Videre følger beskrivelserog eksempler på god praksis innenfor hvert kjennetegn.

Det oppfordres til at skolene aktivt bruker kjennetegnene som utgangspunkt for dialog og refleksjon i profesjonsfellesskapet,med mål om utvikling. Det er ikke forventet at skolene jobber med alle områder og kjennetegn samtidig. Imidlertid kan skolen velge ut elementer fra rammeverket somer relevante for kvalitetsutvikling i eget skolebibliotek. Intensjonen med rammeverket er å gi støtte til utvikling av godeskolebibliotek, i tråd med forskrifter, læreplan og kommunens øvrigeplaner. Samtidig skal rammeverket gi rom for skolenes ulike behov.