Lesing er nøkkelen til kunnskap og kompetanse. Det åpner døren til læring og kritisk tenking, gir bedre språkferdigheter og er sentralt for vår deltakelse i samfunnet.

Skolebibliotekets rolle på tre skoler

Gutt leser bok

Skole A

Skolen har en felles satsing på lesing og leselyst. Skolebiblioteket bemannes to dager i uken av skole-bibliotekansvarlig. For at skolebiblioteket ikke skal stå ubrukt de andre dagene i uken, har skolebibliotekansvarlig tett samarbeid med skolens lærere. Skolen har utviklet en standard for «den gode skolebibliotektimen», og alle klasser har en fast time på skolebiblioteket hver uke som læreren er ansvarlig for. Skolebibliotekansvarlig bistår lærerne med planlegging av økter og temauker. En uke i året har hele skolen bokuke, hvor FAU er aktivt med. Den lokale barnehagen har også bokuke og kommer på besøk. Høstens faddere tar imot barnehagebarna og leser for dem. En av elevaktivitetene elevrådet har valgt, er å skrive bokanmeldelser som kommer alle elever til gode.

Skolebibliotekansvarlig gir de ansatte på SFO opplæring i bruk av skolebiblioteket og gode tips til hvordan de kan legge til rette for gode og språkstimulerende høytlesningsøkter. SFO har gjennom flere år bygget en rik samling med engelske lettlestbøker og engelske spill, som tiltak for å stimulere leseglede på engelsk. Materiellet er integrert på skolebiblioteket, og tas med til SFO-basen.På skolebiblioteket er elevene aktive hjelpere som skolebibliotekassistenter. Elever søker på jobben som assistenter for et halvt år av gangen og har ansvars-oppgaver som å rydde og holde orden, registrere bøkerog lage nye temautstillinger en gang i måneden. De liker godt å hjelpe SFO-barna i valg av bøker.

Skole B

Skolen har en mangfoldig elevgruppe med blant annet høyandel flerspråklige og integrert utegruppe fra Haug skole.Skolen satser på språkstimulering og integrering gjennomlitteratur, med særlig innsats for de yngste elevene. Skolebiblioteket har en egen flerspråklig boksamling. Bøkene er plassert i en hylle lett tilgjengelig utenfor inngangsdøren til skolebiblioteket. Der finnes blant annet billedbøker med kjentefortellinger både på elevers ulike morsmål og norsk. I tilleggkan foresatte låne med seg en bok fra en liten samling norskeklassikere på ulike språk. Spesialpedag og sikrer et godt utvalg avpekebøker, lettlestbøker, billedbøker og fagbøker som flere eleverenn utegruppen har glede av.

Skolebiblioteket er åpent tre morgener i uken, slik at foresatte ogbarn kan delta på lesestunder før skoledagen begynner.

En del av året er det besteforeldre som driver aktiviteten isamarbeid med SFO. Dette fremmer tidlig litterær interesseog gir en myk start på dagen. En kveld i uken arrangererfrivillighetssentralen språkkafe i skolebiblioteket som et sosialtinitiativ hvor foresatte og barn kan øve på språkferdighetergjennom spill, samtaler og lesing.

Barnehagen i nærmiljøet benytter aktivt skolebiblioteket,noe som legger grunnlaget for en glidende overgang tilskolestart. To ansatte i barnehagen har fått opplæring avskolebibliotekansvarlig og har en fast ettermiddag i uken hvorde tar med seg barnehagebarna til skolebiblioteket for enlesestund.

Skole C

Et av skolens mål for skolebiblioteket er at det skal bidra tilvarierte elevaktiviteter og økt trivsel og inkludering. Elevrådethar medvirket i innredningen av rommet for å fremme ro ogen positiv atmosfære, med ulike soner for avslapning, lesingog spill. Sosiallærer og miljøarbeidere spiller aktive roller vedå være tilgjengelige for elever og skape sosiale fellesskap. Skolebiblioteket ligger sentralt mellom administrasjonen,helsesykepleiers kontor og lærernes arbeidsrom. Derfor ervoksne alltid i nærheten om elever kommer innom i løpet avdagen for å låne eller levere bøker. Det er voksne tilstede i lokaleti storefri og etter skoletid tre dager i uken. Da kan elevene værei skolebiblioteket og gjøre lystbetonte aktiviteter, for eksempelspille sjakk, kortspill, lese bøker eller gjøre lekser.

I samarbeid med Voksenopplæringen tilbyr skolen i perioderspråkpraksisplass, som assistent eller tilsynsvakt. En avoppgavene er rettet mot aktiviteter i skolebiblioteket.

Elevverter arrangerer boksirkler for medelever i to av friminuttenei uken og FAU arrangerer åpent skolebibliotek for elevene tokvelder i måneden. Det å tilby elevene et sosialt pusterom påskolebiblioteket, kan føre til at de utvikler et positivt forhold tilskolebiblioteket, noe som igjen inspirerer dem til å lese ellerlåne med seg en bok.