Lesing er nøkkelen til kunnskap og kompetanse. Det åpner døren til læring og kritisk tenking, gir bedre språkferdigheter og er sentralt for vår deltakelse i samfunnet.
Skolebiblioteket kan være et trygt og åpent sted hvor elever møtes, deler ideer og lærer av hverandre i et miljø preget av mangfold og respekt. Ved å tilrettelegge for gruppearbeid, aktiviteter og kulturelle arrangementer, blir skolebiblioteket en sentral arena for sosialsamhandling, på tvers av alder og trinn.
Elevene opplever skolebiblioteket som et trygt og godt sted å være.
Dette kan gjøres ved at:
Skolebiblioteket er visuelt tiltalende og har en god atmosfære som inviterer til ro, samarbeid og ulike aktiviteter.
Skolen har regler for bruk av skolebiblioteket som er godt kjent for elevene. Elevene kan involveres i utarbeidelsen av reglene.
En ansvarlig voksen er tilgjengelig eller til stede når elevene bruker skolebiblioteket. Dette kan være skolebibliotekansvarlig, lærere, miljølærer eller andre.
Elevene har tilgang på litteratur påflere språk.
Dette kan gjøres ved at:
Skolen låner bøker fra Det flerspråklige bibliotek, fra folkebiblioteket eller har egne bøker på flere språk. Tilgang til bøker på elevers morsmål kan støtte deres språkutvikling og føre til at alle elever føler seg representert og inkludert.
Elevene kan benytte digitale læremidler eller verktøy til å få litteratur på eget morsmål.
Foreldre kan låne bøker på sitt morsmål eller norsk, slik at både elev og forelder har med en bok hjem.
Elevene har mulighet til å jobbe med gruppe- og prosjektarbeid, lekser og fritidspregede aktiviteter i skolebiblioteket.
Dette kan gjøres ved at:
Skolebiblioteket innredes med komfortable og varierte sittegrupper som inviterer til både samarbeid og individuelt arbeid. Dette kan inkludere alt fra stille lesehuler til områder for skole- og gruppearbeid.
Skolebiblioteket rommer andre aktiviteter enn lesing. Skolebiblioteket kan for eksempel ha tilgjengelig brettspill, kortstokker, strikketøy og utstyr for tegning og annen kreativ utfoldelse. Videre kan skolebiblioteket være en arena for kulturelle og sosiale arrangementer, som forfatterbesøk, tematiske verksteder, filmvisninger, quizaktivitet mm.
Skolen organiserer faste tider hvor elevene kan gjøre lekserpå skolebiblioteket.
FAU, foreldre og andre frivillige bidrar til kostnadsfrie aktiviteter for elever utenom skoletid.
Dette kan gjøres ved at:
FAU, klassekontakter og andre frivillige bruker skolebiblioteket til sosiale aktiviteter for elever og/ eller deres foresatte. Dette kan inkludere spill- eller quizkvelder som fremmer samhold og trivsel blant klasser, trinn og på tvers av trinn. Arrangementer som bok- eller språkkafeer for elever og/eller foresatte kan bidra til å utvikle språklig og kulturell forståelse, samt styrke båndet mellom hjemmet og skolen.
Barnehagebarn bruker skolebiblioteket.
Dette kan gjøres ved at:
Barnehagebarn inviteres til å bruke skolebiblioteket med sin avdeling når elever ikke bruker skolebiblioteket.
Ansatte i barnehagen får opplæring i skolebiblioteket. Barna kan bla i bøker og oppleve høytlesningsstunder eller dramatiseringer.
Sonebarnehagene inviteres av skolen til lesestund på skolebiblioteket, for eksempel sammen med sine elevfaddere. Dette kan gjøres som en del av forberedelsen til overgangen mellom barnehage til skole.
Elevene er aktive brukere av skolebiblioteket i SFO-tid.
Dette kan gjøres ved at:
Bruk av skolebiblioteket er en planfestet aktivitet i SFO-tiden.
Ansatte på SFO får opplæring i bruk av skolebiblioteket og kompetanse i høytlesning og dramatisering.
SFO sin boksamling kan inngå i skolebiblioteket, og alle bøkerkan lånes til basene.