Rammeverk for kvalitet i bærumsskolen konkretiserer hvordan skolene i Bærum skal realisere målene i Kommuneplanens samfunnsdel og strategiene og oppdragene i Temaplan for oppvekst.

Bedre læring - rammeverk for kvalitet i bærumsskolen

Rammeverket er et verktøy for kvalitetsutvikling, der hver enkelt skole kan identifiserestyrker og svakheter i egen praksis, velge utviklingsområder som skal gi retning forvirksomhetsplanen og deretter gjøre kollektive endringer av praksis.

Både lærere og skoleledere har deltatt i utformingen av rammeverket.

Rammeverket på 1-2-3

Målet med rammeverket er å bidra til at elevene får et maksimalt faglig og personlig utbytte av opplæringen. Rammeverket er ment å skape en dynamisk tilnærming til skoleutvikling og skal støtte lærere, skoleledere og skoleeiere i arbeidet med å videreutvikle praksisen til elevenes beste.

Rammeverket består av en sentral intensjon, tre formål
og tre prioriterte områder for handling. Rammeverket er visualisert som et venndiagram, for å vise hvordan de tre områdene er gjensidig avhengig av, og glir inn i hverandre.

Rammeverk for kvalitet i Bærumsskolen

Den innerste sirkelen beskriver hva som er den sentrale intensjonen med kvalitetsutviklingen i bærumsskolen: «Sammen skaper vi fremtiden».

De tre formålene belyser skolens doble oppdrag: å utdanne og danne mennesker som kan leve gode liv for seg selv og sammen med andre, både her og nå og i fremtiden. De tre formålene er: «Å mestre læring», «Å mestre fellesskapet» og «Å mestre livet». Modellen er inspirert av Gert Biestas perspektiver på utdanningens formål (2020).

Ut fra formålene er det prioritert tre hovedområder med tilhørende underområder,som skal vise hva bærumsskolen skal videreutvikle. Områdene har nær sammenheng og på virker hverandre gjensidig. Modellen i rammeverket er derfor utformet som et venndiagram.

De tre områdene er:

  • Opplæringskvalitet
  • Inkludering og tilhørighet
  • Lærelyst og engasjement

Rammeverket er et verktøy for kvalitetsutvikling, der hver enkelt skole kan identifisere styrker og svakheter i egen praksis, velge egne utviklingsområder, legge til rette fordype samtaler om læring og gjøre kollektive endringer av praksis.

Dokumenter

Bedre læring - rammeverk for kvalitet i bærumsskolen