Rammeverk for kvalitet i bærumsskolen konkretiserer hvordan skolene i Bærum skal realisere målene i Kommuneplanens samfunnsdel og strategiene og oppdragene i Temaplan for oppvekst.

Rammeverket i en nasjonal og lokal kontekst

Å tilby opplæring er en lovpålagt oppgave som først og fremst styres av nasjonale lover og forskrifter, som Opplæringslova og Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20).

Rammeverket for kvalitet i bærumsskolen skal bidra til å realisere intensjonene i både nasjonale føringer, kommunens samfunnsdel og Temaplan for oppvekst – med utgangspunkt i de lokale behovene på den enkelte skole.

Kommuneplanens samfunnsdel

Kommuneplanens samfunnsdel (2021-2040) angir både visjon og langsiktige mål og strategier for Bærumssamfunnet. I planen er det fremsatt fire mål for utviklingen av Bærum.

  1. I Bærumsamfunnet jobber vi sammen for å skape gode liv og like muligheter
  2. Bærumsamfunnet er attraktivt og inkluderende
  3. Bærumsamfunnet er klima- og miljøklokt
  4. Bærum kommune er handlekraftig og innovativ

Temaplan for oppvekst

I kommuneplanens samfunnsdel er det særlig det første hovedmålet som berører oppvekstfeltet. Dette blir konkretisert i «Temaplan for oppvekst».

Temaplanen inneholder en beskrivelse av dagens situasjon og utfordringer for barn ogunge i Bærum, og hvilke strategier kommunen vil prioritere for å sikre dem gode og likeverdige oppvekstvilkår.

Hver strategi har ulike oppdrag knyttet til seg. De syv strategiene er:

  1. Styrke barn og unges psykiske helse
  2. Støtte opp under foreldrerollen og legge til rette for foreldresamarbeid
  3. Sikre barn og unge gode og likeverdige muligheter til læring og utvikling
  4. Legge til rette for barn og unges deltakelse i fritids- samfunns- og arbeidsliv 
  5. Fremme trygghet og tilhørighet for barn og unge i nærmiljøene
  6. Prioritere innsats for barn og unge i levekårsutsatte områder
  7. Sørge for at barn og familier opplever sammenhengende tilbud med trygge og gode overganger

I «Temaplan for oppvekst» er det særlig strategien «Å sikre barn og unge gode og likeverdige muligheter til læring og utvikling» som berører skolens kjerneoppdrag.

Slik bruker vi rammeverket

Rammeverket tar utgangspunkt i en dynamisk tilnærming til skoleutvikling og skal støtte lærere, ledere og skoleeier i det kontinuerlige arbeidet med å videreutvikle praksisen til elevenes beste.

Rammeverket skal være:

  • En hjelp til skolene i å identifisere områder for utvikling,
  • Et utgangspunkt for kollektive samtaler om læring og utvikling
  • En hjelp til skolene i arbeidet med å legge planer for skoleutvikling

Rammeverket angir retning for innholdet som skal prege kvalitetsutviklingen av skolene. Formålene og områdene skal hjelpe skolene med å identifisere styrker ogområder med behov for videreutvikling. Skolene velger selv hvilke områder og underområder de mener er relevante for sin skoles utvikling (skolebasert vurdering). Dette er bakgrunnen for at rammeverket er utformet som nettopp et rammeverk, og ikke en handlingsplan, eller strategiplan.

Rammeverket skal være utgangspunktet for en utforskende prosess der spørsmålet om hva som skaper bedre læring for elevene må belyses ved hjelp av ulike data og perspektiver. Hvert år skal skolene gjennomføre en egen vurdering der de evaluerer arbeidet med undervisning og læring, sett i lys av rammeverkets formål og områder.Her kan både elever, lærere og foresatte delta i prosessen. Deretter setter skolen mål og legger en strategi for videreutvikling av praksis i virksomhetsplanen, med rikelig rom for å øve og prøve i de profesjonelle læringsfellesskapene på skolen.

Rammeverket og tilhørende virksomhetsplan er også utgangspunktet forstyringsdialogen med skoleeier.

Rammeverk figur