Kommunal utleieboliger for personer med spesielle boligbehov av midlertidig eller varig karakter.
Generelle kriterier for alle som søker kommunal velferdsbolig:
- Husholdninger/personer som ikke selv eller ved hjelp av bostøtte, lån eller tilskudd er i stand til å skaffe seg eller beholde egnet bolig på det private leiemarkedet grunnet helsemessig og/eller sosiale årsaker og/eller økonomiske årsaker.
- Du må være folkeregistrert som bosatt i Bærum kommune.
- Du må ha vært bosatt i Bærum de siste tre årene. Det er unntak for flyktninger med vedtak om bosetting i Bærum kommune.
- Du må være 18 år (Alderskriteriet er oppfylt dersom oppnevnt verge medsignerer på søknaden).
- Dokumentasjon. Alle relevante opplysninger som underbygger bolig og oppfølgingsbehovet som opplysninger om ligning, formue og økonomi, sivil status, forsørgeransvar, samværsrett, legeerklæring, sosialrapport, andre relevante opplysninger fra tjenesteapparatet, oppsigelse av privat leieavtale, egen innsats for inngåelse av privat leieforhold, m.m. kan kreves fremlagt.
- Du er i en vanskelig livssituasjon med behov for velferdstjenester. Med velferdstjenester menes tjenester med formål om å gi bistand til å avhjelpe sosiale vansker, rus-, legemiddelavhengighet eller andre helsevansker.
Pris for tjenesten
Kommunale boliger leies ut til markedspris. Hvis du har lav inntekt kan du ha rett på statlig og kommunal bostøtte.
Søk om velferdsbolig
Utfylt søknad sendes:
Bærum kommune
Boligbistand
Postboks 700
1304 SANDVIKA
Søknader behandles fortløpende.
Når du har søkt
- Du mottar svar på om du fyller kravene for å få kommunal bolig
- Dersom du fyller kravene, vil du stå på venteliste
- Ledige boliger tildeles fortløpende
Klagemulighet
Klage leveres til Boligkontoret og behandles av kommunens klagenemd.