Snarvei til en god dag - illustrasjon

For å bidra til mer bærekraftig mobilitet har kommunen iverksatt et prosjekt som skal bidra til mer gange. Prosjektet er knyttet til arbeidet for å få mer grønn mobilitet i kommunen.

Når vi ønsker mer gange, sykkel og kollektiv er det fordi vi har behov for å for å snu transporthierarkiet.

Snarvei-prosjektet

I samarbeid med konsulentselskapet Rambøll har kommunen, ved Miljøtekniske tjenester, høsten 2023 gjennomført prosjektet «Snarvei til en god dag».

Basert på tre områder ble det i løpet av prosjektperioden utviklet en systematisk metode for kartlegging og opparbeidelse av snarveier. Resultatet av dette arbeidet er at kommunen nå sitter på en velutstyrt verktøykasse som gjør det mulig å sette i gang med å teste ut tiltakene i felt. Metoden baserer seg på skolekretsene Eiksmarka og Rykkinn, samt knutepunktet Bekkestua, og skal kunne overføres til resten av Bærum kommune.

Formål med prosjektet

Å legge til rette for økt bruk av snarveiforbindelser inngår i arbeidet med grønn mobilitet. Ifølge kommunens klimastrategi utgjør transportsektoren 80 prosent av den totale mengden klimagassutslipp i Bærum. Grønn mobilitet har derfor utviklet seg til et viktig innsatsområde i kommunen som følge av systematisk arbeid med utfordringer innen klima og miljø. Her kan du lese Bærum kommunes klimastrategi.

I tillegg til å være et innsatsområde innen klima og miljø, har grønn mobilitet og fysisk aktivitet positive effekter for folkehelsen. Helse skapes der mennesker bor og lever i sine liv, og det å tilrettelegge for gange der innbyggerne bor er noe kommunen er opptatt av.

Prosjektet vil også bidra positivt til kommunens langsiktige arealstrategi. Det satses på fortetting rundt eksisterende vekstområder, noe som betyr flere folk på mindre areal. Vi må derfor legge til rette for økt grønn mobilitet innad, og imellom de eksisterende fortettingsområdene. Les kommuneplanens samfunnsdel og langsiktige arealstrategi her.

Hvilke endringer skal prosjektet skape?

For å ta befolkningsveksten i storbyregionen, er Bærum kommune nødt til å fokusere enda mer på å være klima- og miljøklok. Det er nødvendig for at kommunen skal fortsette å være et godt sted å bo og leve for de kommende generasjonene. Å skape gode nærmiljø og liv for innbyggerne, vil gjøre Bærum til et godt sted å vokse opp, leve og bli gammel i.

Det å «gå» er noe som de aller fleste av oss kan gjøre, da graden av intensitet og avstand kan tilpasses hver enkeltes forutsetning. Kommunen vil ved å legge til rette for gode gange- og kollektivforbindelser bidra til at miljøvennlige reiser blir innbyggernes førstevalg, og et naturlig innslag i hverdagen.

Prosjektet inngår i et av Bærum kommunes viktigste satsningsområder. Det skal bidra til målet om nullvekst i personbiltransport. Vi skal være en mer gåvennlig kommune, hvor det å gå, sykle og reise kollektivt er enkelt og foretrukket.

Kart over de tre områdene

• Eiksmarka skolekrets
  • Rykkinn skolekrets
  • Bekkestua (1 km avstand fra knutepunkt)