Stadig flere bæringer prøver vintersykling. Vi har snakket med tre bæringer som velger å sykle - sommer som vinter!
- Noe av det flotteste med syklingen er de ulike årstidene og opplevelsene det fører til, spesielt å få med barna på det, sier Karen.
En elektrisk lastesykkel bringer tre barn på skole og i barnehage, og Karen selv på jobb. Lastesykkelen spiller også en viktig rolle ved storhandling på matbutikken.
- Sykkelen er helt sentral i å få hverdagslogistikken til å gå opp for oss. Når du sykler styrer du tiden din selv, sier Karen.
Før hun prøvde vintersykling var Karen redd for å skli. Hun erfarte imidlertid raskt at piggdekk på sykkelen gir godt grep. Verre er det med brøytekanter og løs snø.
- At det er glatt tror jeg er en forestilling man har før man har prøvd, sier hun.
Signe jobber som lærer ved Bekkestua barneskole, og har denne vinteren byttet ut bilen med elsykkel. En vinterpakke fra kommunen var utslagsgivende for at hun tok steget og begynte å bruke sykkelen på den snaue mila til arbeidsplassen sin. I tillegg har sykkelen blitt et fint transportalternativ i et hjem med fire unge og voksne som deler på to biler.
- Jeg bekymret meg litt for kulda når jeg skulle prøve å sykle de første gangene vinterstid, men det har jeg funnet ut av.
- Det ikke er nødvendig med masse nytt dyrt tøy, det handler heller om å finne de kombinasjonene som fungerer for meg. Ikke for varmt og ikke for kaldt, sier hun
På enkelte dager med mye dyp nysnø dropper hun sykkelen til fordel for bilen.
- Det føles ikke trygt når det er mye løs snø. Is er derimot ikke noe problem. Du sitter jo fast, som med brodder, og mye bedre enn om du går på isen, sier hun.
- En del av motivasjonen min er å se at også andre sykler om vinteren, sier Mostafa. 62-åringen er ikke redd for nye utfordringer, og da datteren tipset om kommunens vintersykkelkampanje kastet han seg ut i det.
- Jeg var litt redd for å velte de første gangene, men etter et par-tre turer så følte jeg meg trygg, sier Mostafa.
Arbeidsplassen ligger på Ås, så Mostafa sykler ikke til jobben. Isteden sykler han på helgeturer. Gjerne inn mot Oslo, opp langs Akerselva til Maridalen og tilbake til utgangspunktet i Sandvika. Tidligere brukte han bilen til helgeturene.
- Jeg blir imponert når jeg ser at det er flere som sykler på vinteren, sier Mostafa.
De siste årene har stadig flere bæringer meldt seg på kommunens vintersykkelkampanje, med et ønske om å prøve vintersykling for første gang. Hvert år deler kommunen ut vinterpakker til bæringer som forplikter seg til å sykle gjennom vinteren.
- Det er veldig gledelig at så mange ønsker å prøve vintersykling, sier sykkelplanlegger i Bærum Kinga Kot.
Bærum har et mål om en sykkelandel på 20 prosent i områder med bymessig karakter innen 2030. En viktig del av arbeidet med klimaklok kommune er å få flere til å sykle og gå. For nå målene må sykkel bli et transportmiddel også utenom sommerhalvåret.
- Økningen de siste årene viser at det er stort potensial for å få enda flere til å sykle på vinteren, sier Kot.