Eiksveien 73 illustrasjon

Eiksveien 73 er et unikt og ambisiøst prosjekt som skal vise hvordan samlokalisering og transformasjon av eksisterende bygg kan brukes som verktøy for å omsette strategiske mål til praktisk handling.

Nøkkeldata

Type prosjekt
Barnehage, spesialbarnehage, helsestasjon, kultur- og seniorsenter
Tiltak
Totalrehabilitering
Prosjektfase
Planleggingsfase
Byggestart
Antatt 1. kvartal 2025
Innflytting
3. kvartal 2027
Bruttoareal
Ca. 5 200 kvm
Kostnadsramme
vedtas ved BP3
Entreprenør
Backe Stor-Oslo (samspillsprosjekt)
Arkitekt
Spinn Arkitekter AS

Eiksveien 73 er et unikt og ambisiøst prosjekt som skal vise hvordan samlokalisering og transformasjon av eksisterende bygg kan brukes som verktøy for å omsette strategiske mål til praktisk handling. Ved å rehabilitere tidligere Østerås bo- og behandlingssenter til et moderne og funksjonelt nærmiljøanlegg, skal kommunen redusere klimagassutslipp og legge til rette for økt livskvalitet for innbyggere på Østerås.  

Bygget skal totalrehabiliteres og transformeres til et fremtidsrettet bygg med følgende tjenester: 

  • Barnehage for 200 barn 
  • Spesialbarnehage for 15 barn 
  • Helsestasjon 
  • Kultur og seniorsenter med kafedrift  

 I tillegg skal bygget være et nærmiljøsenter for nabolaget. Bygget skal være tilgjengelig for nærmiljøet på kveldstid og helg.  

Hva planlegger vi for? 

Eiksveien 73 representerer et unikt prosjekt i nasjonal sammenheng hvor Bærum kommune har et mål om å bruke samlokalisering og transformasjon av bygget som verktøy for å omsette strategiske mål om et aldersvennlig samfunn og tidlig innsats til praksis.  

  •  Ved å samlokalisere barnehage og seniorsenter har prosjektet et mål om å bidra til å forbedre livskvaliteten for både eldre og yngre innbyggere på Østerås. Prosjektet skal legge til rette for gode og inspirerende møter mellom generasjonene både ute og inne.  
  • Gjennom inkluderingen av kafé i bygget, kan Eiksveien 73 utvikles til en viktig sosial møteplass for seniorer, naboer og andre besøkende.  
  • Prosjektet inkluderer også en plan for å gjøre bygget tilgjengelig for nærmiljøet på kveldstid og helg, noe som bidrar til å oppfylle kommunens mål om å skape aktive og inkluderende nærmiljøsentre. 
  • Ved å samlokalisere flere tjenester gir det et økt tverrfaglig miljø, og ansatte får mulighet til økt samhandling på tvers, effektiv drift og faglig utvikling.  

Samlet sett skal prosjektet vise hvordan man kan integrere tjenester for ulike aldersgrupper, oppnå bærekraft og samtidig skape sosiale samlingspunkter som forbedrer livskvaliteten for innbyggerne i nærmiljøet.  

Prosjektet omfatter også et kunstprosjekt, med mål om å få bygget til å bli en destinasjon og gi gode kunstopplevelser til besøkende.  

Dagens bruk og nye tjenestesteder

Det er i dag ingen aktivitet i Østerås bo- og behandlingssenter. Tjenestene som vil flytte inn i bygget er Fururabben barnehage, Østerås barnehage (avdeling Ovenbakken 10 og midlertidig modulbarnehage i Eiksveien 110), Gartnerveien spesialbarnehage, Eiksmarka helsestasjon og Østerås seniorsenter. 

Illustrasjon av Eiksveien 73

Hvor langt har prosjektet kommet?

Prosjektet har nå kommet til planleggingsfasen hvor prosjektet utvikles sammen med tjenestene som skal inn i bygget gjennom omfattende brukermedvirkning og valgt entreprenør Backe Stor-Oslo med arkitekt og øvrige rådgivere (samspillsfase). Dette for å legge til rette for funksjonelle og arbeidsmiljørettede gode løsninger for tjenestene hver for seg, samt for arealet som tjenestene skal sambruke i bygget.  

Etter samspillsfasen er gjennomført, kan kommunen velge å inngå kontrakt med entreprenøren for utbygging av prosjektet. Dette avgjøres etter at fastsettelse av prosjektets rammer er godkjent politisk. Investeringsbeslutningen planlegges lagt frem for kommunestyret for endelig beslutning 1. kvartal 2025. 

Videre planlegges det for byggestart i starten av 2025 og oppstart tjenesteyting til barnehagestart august 2027.  

Parallelt med planleggingsfasen pågår en reguleringsprosess for å avklare krav og rammer for utvikling av tomten. Endelig detaljreguleringsplan skal etter planen vedtas ultimo oktober 2024. Her finner du link til den formelle høringsprosessen.

Foreløpig fremdriftsplan

  1. 4. kvartal 2023 Oppstart samspillsfase og oppstart utforming av forprosjekt
  2. 1. kvartal 2025 Investeringsbeslutning
  3. 1. kvartal 2025 Oppstart byggearbeider
  4. 3. kvartal 2027 Oppstart tjenesteyting
Tilbakelagt steg i prosessen
Fremtidig steg i prosessen

Hva er rammene for byggeprosjektet?

Bærum kommune har høye klima- og miljøambisjoner som skal gjenspeiles i prosjektet. Byggeprosjektet gjennomføres i samspill med entreprenør, arkitekt og rådgivere, og sammen vil vi i forprosjektet utvikle gode løsninger som skal sikre at vi når våre klima-, miljø og naturambisjoner.  

Byggeprosjektet vil blant annet: 

  • Legge stor vekt på miljø- og helsevennlige materialvalg.  
  • Transformere og totalrehabilitere bygget fremfor å rive og bygge nytt. Dette vil spare kommunen for 60 % av klimagassutslippene knyttet til materialer sammenlignet med bygging av et nytt bygg. 
  • Gjennomføre ombrukskartlegging, for å få oversikt over hvilke elementer som kan brukes igjen. 
  • Varmepumpe med energibrønner skal være hovedkilde for oppvarming av bygget, og benyttes til energieffektiv kjøling.  
  • Søke å bevare naturverdier på tomten. 
  • Tilstrebe en høy andel utslippsfrie eller biogassdrevne maskiner og utstyr på byggeplassen. Prosjektet skal benyttes utslippsfri varme til byggoppvarming, herding og tørking i byggeperioden. 

Medvirkning 

Vi ønsker å kartlegge hvilke behov nærmiljøet har og søker innspill fra nabolaget som vi vil ta med oss i det videre arbeidet. I april 2024 ble flere sameier, interesseorganisasjoner, lag og foreninger i nærmiljøet invitert med på en workshop for å komme med innspill til ønsket bruk av utleielokaler og uteområdet. Du kan lese innspillene som kom inn nedenfor. Vi vil publisere på nettsiden og i sosiale medium når vi skal arrangere nærmiljømøter. 

Her kan du lese innspill fra workshop med nærmiljøet 8. april 2024 (pdf)

Kontaktpersoner