Utvalget har 5 faste medlemmer og er klageinstansen for enkeltvedtak fattet av kommunen. For klager i bygge- og reguleringssaker er planutvalget klageinstans.

Ansvarsområde

  • skal behandle klager over enkeltvedtak fattet i kommunen hvor kommunen selv er klageinstans. Klageutvalget skal ikke behandle klagesaker hvor klageinstansen etter loven er statlig myndighet. 
  • behandler ikke vedtak hvor kommunestyret har lagt avgjørelsesmyndighet til en annen særskilt klageinstans. 
  • skal påse at saker er godt opplyst før vedtak er treffet. Det kan pålegge underinstanser å foreta nærmere undersøkelser. 
  • kan prøve alle sider ved et påklaget vedtak, og kan ta hensyn til nye omstendigheter og opplysninger som foreligger på vedtakstidspunktet.
  • kan avvise saker, oppheve, endre eller stadfeste påklagde vedtak.
  • Torill Hodt Heggen (H) - leder i utvalget
  • Johan Ratvik (H) - nestleder i utvalget
  • Kari Skrautvol (H) - utvalgsmedlem
  • Harald Pedersen (FrP) - utvalgsmedlem
  • Haakon Li Dragland (MDG) - utvalgsmedlem

Reglement

§ 1 Valg og sammensetning
Klageutvalget er opprettet av kommunestyret med hjemmel i kommuneloven § 5-7 (1) jf. § 5-1 (2) og forvaltningsloven § 28 annet ledd. Utvalget velges for fire år.

Utvalget skal ha 5 medlemmer. Kommunestyret velger selv medlemmene, som normalt skal velges blant kommunestyrets medlemmer og varamedlemmer. Kommunestyret velger leder
og nestleder.

Fra hvert parti/partiliste velges det samme antall varamedlemmer som medlemmer, med tillegg av to. Disse bør velges blant kommunestyrets medlemmer/varamedlemmer.


§ 2 Myndighet og ansvarsområde
Klageutvalget behandler klager over enkeltvedtak fattet i Bærum kommune hvor kommunen selv er klageinstans. Klageutvalget skal ikke behandle klagesaker hvor klageinstansen etter loven er statlig myndighet.

Klageutvalget behandler ikke vedtak hvor kommunestyret har lagt avgjørelsesmyndighet til en annen særskilt klageinstans.

Klageutvalget skal påse at saken er tilstrekkelig opplyst før vedtak treffes. Det kan pålegge underinstansen å foreta nærmere undersøkelser.

Klageutvalget prøver alle sider ved det påklagede vedtak, og kan ta hensyn til nye omstendigheter og opplysninger som foreligger på vedtakstidspunktet. Utvalget kan avvise saken, oppheve, endre eller stadfeste det påklagede vedtak, jf. forvaltningsloven § 34.


§ 3 Saksbehandling
Bestemmelsene i kommuneloven kapittel 11 og forvaltningsloven kapittel IV – VI gjelder for saksbehandlingen i klageutvalget.
Hvis underinstansen eller kommunedirektøren ikke finner å ville ta klagen til følge, legger kommunedirektøren eller den han utpeker saken frem for klageutvalget.

Det skal være en skriftlig saksfremstilling med innstilling til vedtak.
Det skal fremgå av saksfremstillingen om enkelte eller alle dokumenter i saken inneholder taushetsbelagte opplysninger og om saken bør behandles i lukket møte.

Utvalget bør ved sin behandling ta tilbørlig hensyn til at den samlede saksbehandlingstiden i kommunen ikke blir unødig lang.

Kommunedirektøren underretter klager og underinstansen om utfallet av klagebehandlingen.
Politisk sekretariat sørger for sekretærbistand til klageutvalget.

§ 4 Årsmelding og rapportering
Klageutvalget skal utarbeide en årsmelding vedrørende sin virksomhet, som legges frem for kommunestyret.

Kommunedirektøren skal en gang i året rapportere til relevante politiske organer om andre klageinstansers vedtak i klagesaker

Årsmeldinger

Årsmeldingene gir en kort informasjon om Klageutvalgets arbeid, klagesaksbehandlingen, medlemmer og varamedlemmer, møter og opplysninger om antall saker som har vært behandlet.

Utvalgssekretær

Besøk oss

Rådhuset
Rådhustorget 2
Sandvika