TETT PÅ - Kvalitet i bærumsbarnehagen

TETT PÅ er en langtidsrettet kvalitetssatsing som startet i 2020 og fortsatt er i aktiv drift. Rundt 100 barnehager i Bærum deltar, med til sammen ca 1800 ansatte og nesten 6300 barn. Målet med TETT PÅ er at barna hver dag skal komme til høykvalitetsbarnehager, der ansatte møter barna i trygge og utviklingsstøttende miljøer. I TETT PÅ er det etablert et helhetlig system for å støtte barnas utvikling og læring som bygger på nyere forskning om kvalitet og profesjonsutvikling i barnehagen. 

Målet er at de ansatte skal bli enda bedre til å fremme barnas trygghet, trivsel, læring og språkutvikling i hverdagen. Samspill med varme og stimulerende voksne er barnehagekvalitet for alle barn, og vil legge et grunnlag som all utvikling og livsmestring bygger på. TETT PÅ er forankret i nasjonale og lokale styringsdokumenter som gir føringer for pedagogisk innhold og praksis. De mest sentrale er Rammeplan for barnehagen, nasjonal barnehagestrategi og Kommuneplanens samfunnsdel.

Basert på det vi vet om virksomme komponenter i profesjonsutvikling, bygger TETT PÅ på noen grunnleggende elementer som skal være gjennomgående og bærende i hele satsingen.

Tett på - Figur 1

Disse er:

  • Et forskningsbasert kunnskapsgrunnlag (kvalitetsdimensjonene i CLASS)
  • Observasjon av prosesskvalitet på hver avdeling
  • Veiledning
  • Refleksjon over egen praksis

I TETT PÅ fokuseres det på kvaliteten i interaksjonene mellom voksne og barn. For å både måle og forbedre kvaliteten brukes den forskningsbaserte observasjonsmetoden CLASS (Classroom Assessment Scoring System, Pianta et al., 2008). CLASS fokuserer på sentrale områder knyttet prosesskvaliteten i barnehagen: emosjonell støtte, organisering av avdeling og støtte til læring og utvikling.

Observasjon av omsorgs- og læringsmiljøet skal gjennomføres på hver avdeling i alle TETT PÅ-barnehager to ganger i året. Observasjonen utføres av en sertifisert CLASS-observatør. Etter observasjonen får personalet tilbakemelding, som er utgangspunkt for videre veiledning og utviklingsarbeid på avdelingen. Refleksjon over egen praksis er et grunnleggende element i TETT PÅ, fordi vi vet at aktive, praksisnære og individuelt rettede prosesser har god effekt i profesjonsutvikling (Mashburn et al., 2021; Peleman et al, 2018).

TETT PÅ har fagtema som knyttes til de grunnleggende elementene. Fagtemaene legges til tidsmessig utover i satsningen. Slik det blir en progresjon for TETT PÅ-barnehagene, ved at hvert år har sitt fordypningstema. Det er et mål i TETT PÅ at de ulike temaene skal inngå i en helhet og at de ansatte skal oppleve at elementene henger sammen og sees i sammenheng. Innholdsstrukturen kan illustreres med følgende modell:

Fagtema - Figur 2
  • I år 1 handler TETT PÅ om å bli kjent med de grunnleggende elementene (inkludert kvalitetsdimensjonene i CLASS) og strukturen i TETT PÅ.
  • I år 2 er fordypningstema de sårbare barna, med introduksjon av barnets plan. Barnets plan er et hjelpemiddel for å jobbe målrettet og systematisk med barn som strever med reguleringsvansker eller utfordrende adferd. Planen bygges rundt modellen toleransevinduet, og er bygd opp med proaktive og reaktive strategier (Smedsplass, 2023).
  • I år 3 introduseres "Snakke med barn-opplæringen". Dette er en opplæringspakke utarbeidet av RVTS: https://www.snakkemedbarn.no/ Målet er å ruste de ansatte i barnehagene til å fange opp og snakke med barn som har opplevd traumer eller belastninger. Det legges vekt på å lage tydelige koblinger til de øvrige temaene og aktivitetene i TETT PÅ.

Les mer om Beskrivelse av TETT PÅ her