TETT PÅ - Kvalitet i bærumsbarnehagen
TETT PÅ er en langtidsrettet kvalitetssatsing som startet i 2020 og fortsatt er i aktiv drift. Rundt 100 barnehager i Bærum deltar, med til sammen ca 1800 ansatte og nesten 6300 barn. Målet med TETT PÅ er at barna hver dag skal komme til høykvalitetsbarnehager, der ansatte møter barna i trygge og utviklingsstøttende miljøer. I TETT PÅ er det etablert et helhetlig system for å støtte barnas utvikling og læring som bygger på nyere forskning om kvalitet og profesjonsutvikling i barnehagen.
Målet er at de ansatte skal bli enda bedre til å fremme barnas trygghet, trivsel, læring og språkutvikling i hverdagen. Samspill med varme og stimulerende voksne er barnehagekvalitet for alle barn, og vil legge et grunnlag som all utvikling og livsmestring bygger på. TETT PÅ er forankret i nasjonale og lokale styringsdokumenter som gir føringer for pedagogisk innhold og praksis. De mest sentrale er Rammeplan for barnehagen, nasjonal barnehagestrategi og Kommuneplanens samfunnsdel.
-
Basert på det vi vet om virksomme komponenter i profesjonsutvikling, bygger TETT PÅ på noen grunnleggende elementer som skal være gjennomgående og bærende i hele satsingen.
Disse er:
- Et forskningsbasert kunnskapsgrunnlag (kvalitetsdimensjonene i CLASS)
- Observasjon av prosesskvalitet på hver avdeling
- Veiledning
- Refleksjon over egen praksis
I TETT PÅ fokuseres det på kvaliteten i interaksjonene mellom voksne og barn. For å både måle og forbedre kvaliteten brukes den forskningsbaserte observasjonsmetoden CLASS (Classroom Assessment Scoring System, Pianta et al., 2008). CLASS fokuserer på sentrale områder knyttet prosesskvaliteten i barnehagen: emosjonell støtte, organisering av avdeling og støtte til læring og utvikling.
Observasjon av omsorgs- og læringsmiljøet skal gjennomføres på hver avdeling i alle TETT PÅ-barnehager to ganger i året. Observasjonen utføres av en sertifisert CLASS-observatør. Etter observasjonen får personalet tilbakemelding, som er utgangspunkt for videre veiledning og utviklingsarbeid på avdelingen. Refleksjon over egen praksis er et grunnleggende element i TETT PÅ, fordi vi vet at aktive, praksisnære og individuelt rettede prosesser har god effekt i profesjonsutvikling (Mashburn et al., 2021; Peleman et al, 2018).
-
TETT PÅ har fagtema som knyttes til de grunnleggende elementene. Fagtemaene legges til tidsmessig utover i satsningen. Slik det blir en progresjon for TETT PÅ-barnehagene, ved at hvert år har sitt fordypningstema. Det er et mål i TETT PÅ at de ulike temaene skal inngå i en helhet og at de ansatte skal oppleve at elementene henger sammen og sees i sammenheng. Innholdsstrukturen kan illustreres med følgende modell:
-
- I år 1 handler TETT PÅ om å bli kjent med de grunnleggende elementene (inkludert kvalitetsdimensjonene i CLASS) og strukturen i TETT PÅ.
- I år 2 er fordypningstema de sårbare barna, med introduksjon av barnets plan. Barnets plan er et hjelpemiddel for å jobbe målrettet og systematisk med barn som strever med reguleringsvansker eller utfordrende adferd. Planen bygges rundt modellen toleransevinduet, og er bygd opp med proaktive og reaktive strategier (Smedsplass, 2023).
- I år 3 introduseres "Snakke med barn-opplæringen". Dette er en opplæringspakke utarbeidet av RVTS: https://www.snakkemedbarn.no/ Målet er å ruste de ansatte i barnehagene til å fange opp og snakke med barn som har opplevd traumer eller belastninger. Det legges vekt på å lage tydelige koblinger til de øvrige temaene og aktivitetene i TETT PÅ.