Kirkedalsveien

Kommunen legger nytt ledningsnett for å redusere risiko for tilbakeslag og oversvømmelse, og for å forsterke vannforsyningen.

Hva skal vi gjøre?

Flere eiendommer i området har hatt problemer med tilbakeslag av kloakk fra offentlig nett og overflatevann fra vei og terreng. Vannforsyningen i området skal forsterkes ved fornying av eksisterende vannledning i Kirkedalsveien og sikre bedre driftssikkerhet ved å etablere nye ringledninger i Krumveien, Østenåsveien og Lønnveien for å få tilstrekkelig brannvannsdekning.

Hvor skjer det? 

Kirkedalsveien kartforklaringer

Hvorfor gjør vi det?

Dagens situasjon følger av det gamle bekkeløpet fra Haslum kirke til Kirkeveien/Østenåsveien, en strekning på ca. 500 m som ble lukket på slutten av 1950-tallet som en del av urbaniseringen og utbyggingen i Bærum. Bekkelukkingen ble utført som en fellesledning for kloakk og smelte- og overflatevann som føres til renseanlegget.

I perioder med mye regn har overflatevann samlet seg på bakken på steder som ikke klarer å infiltrere/fordrøye vannet. Eksisterende avløpsledning har ikke nok kapasitet ved større nedbørsmengder, og dette har medført tilbakeslag i noen utsatte boliger.

Fremfor å gjenåpne og utvide det gamle bekkeløpet, skal det etableres en supplerende ledningstrase for vann, avløp og overvann som hovedsakelig skal gå i offentlig vei. Overvannet vil videre føres rett til Øverlandselven istedenfor å belaste avløpssystemet og renseanlegget unødvendig.

Noen områder innenfor prosjektet har vannledninger med høy alder. Disse ledningene har blant annet større mulighet for vannlekkasjer. For å sikre bedre driftssikkerhet skal disse vannledningene fornyes, samt at det skal etableres nye kommunale ledninger med tilhørende kummer.

Prosjektet vil bl.a. bidra til redusert forurensing i både Øverlandselven og Oslofjorden, redusert fare for kjelleroppstuvning og bedre klimatilpasning ved store nedbørshendelser, samt gi bedre drikkevannskvalitet og brannvannsdekning til det berørte området

Hvordan gjør vi det?

Graving

For å kunne legge nye vann, avløp og overvannsledninger må vi grave opp en konvensjonell grøft ned til eksisterende ledninger og kummer.
Vannledninger som ligger samme trasé, vil bli erstattet med en ny vannledning med større dimensjoner. Total lengde på traseene er ca. 1200 m.

Boring

Retningsstyrt boring for rørføring i trase 1 del 2 fra Haslum kirke til Kirkeveien og trase 4 mellom Østenåsveien 19 og 21.

Støy

Anleggsarbeidene blir utført hovedsak mandag til torsdag kl. 07-19. Fredag 07-17. I helg vises det til egen nettside for støyende arbeider med ytterligere informasjon.

Hva skjer når?

Tidslinje

  1. November 2021 – August 2023 Detaljprosjektering
  2. September 2023 - Jan 2025 Planlagt Anleggsstart
  3. November 2023 – Juli 2025 Anleggsgjennomføring
  4. August 2025 Ferdigstillelse/Kompletterende Overflatearbeider
Tilbakelagt steg i prosessen
Fremtidig steg i prosessen

Se kart for mer detaljert informasjon om ulike traseer.

Hvorfor tar det lenger tid enn planlagt?

  • Under utførelsesperioden viser det seg at betydelige større mengder fjell enn vist i grunnundersøkelser under prosjekteringsfasen.
  • På grunn av dårligere grunnforhold mellom Østenåsveien 19 og 21 var det behov for omprosjektering av trase 4 fra tradisjonell graving til boring.
  • Gravetraseene har dårligere grunnforhold enn grunnundersøkelsene viser og utfordringer med hoved tilførsel for strøm i Kirkedalsveien.

Dette har medført omprosjektering, mer omfattende arbeider og forlenget anleggsperiode.

Sikkerhet og trafikkavvikling

I dette prosjektet er sikkerheten viktig. Vi vil ta særskilt hensyn for å sikre trygg skole vei i området hvor det utføres arbeider. Entreprenør er varslet om nærhet til skole, samt naturlige ferdselsårer både til og fra aktiviteter og rekreasjonsområder.

Entreprenøren vil sikre anlegget i samsvar med gjeldende regler. Vi ber likevel om at foreldre passer på barna og veileder dem om farene ved å komme for nær maskiner og grøfter.

Midlertidig adkomstvei for Kirkedalsveien

Mellom Krumveien 10 og Kirkedalsveien 44B er det blitt etablert en midlertidig ferdselsvei for anlegg og biltrafikk. Denne veien vil være i bruk til trase i Krumveien er ferdig utført med rørarbeider.

Se kart for informasjon om trafikkavvikling.

Sprengningarbeider

Hvordan forholde seg til anlegget der sprengningsarbeidene pågår?

Når det varsles om sprenging, er det viktig å holde avstand til anlegget.

De nærmeste naboene bør holde seg innendørs i rom med vinduer som vender bort fra arbeidsområde når salven utløses. Det er ytterst sjeldent noe går galt, men ved uhell kan det oppstå fare for sprut og det er derfor viktig å ta disse forholdsreglene.

Opplevelser ved sprenging

Under sprengningsarbeidene vil det bli merkbare vibrasjoner og mange vil nok kunne kjenne på følelsen av at hele huset «rister». Dette kan føles dramatisk, men faren for at det oppstår skader og farlige situasjoner er minimal.

Barn og dyr kan i enkelte tilfeller oppleve rystelsene som skremmende, så vær oppmerksom på dette i perioden sprengningsarbeidene pågår.

Entreprenør benytter rystelsesmålere og sikrer at vibrasjonene ikke kommer opp på skadelig nivå.

Selv om vibrasjonene ikke utgjør noen fare for mennesker og bygninger kan det likevel være lurt å sikre løse gjenstander som kan bli påvirket av sprenging. Eksempelvis kan pyntegjenstander og bilder være utsatt.

Varsling

Sprengning vil bli varslet med sirene i ett minutt med korte støt. Sirenen stoppes før salven detoneres. Det varsles et langt støt med sirene når fare er over.  Det vil også stå vakter og bli satt opp sperremateriell og skilt i området.

Entreprenør kontakter de nærmeste naboene etter hvert som arbeidene flytter seg i anleggsområdet og sikrer at alle blir ivaretatt.

Vi minner dere som bor og ferdes i området om at det er svært viktig å holde avstand både ved sprengningsarbeid og annet anleggsarbeid.

Hvem er ansvarlig?

Bærum kommune er ansvarlig. Kommunens representanter er prosjektleder Bjørn Egil Solvang, byggeleder Runar Åsgård og jordskiftekandidat Christina Andvin Tsolakis. Entreprenør er Kaare Mortensen Oslo/Akershus AS.

Se kontaktinformasjon nederst på siden.

Relevante dokumenter 

Prosjektomfang Kirkedalsveien.pdf

Gjeldende dokumenter

Fremdrift revidert 17.01.2025.pdf

Trafikkavvikling revidert 17.01.2025.pdf